تجمع اعتراضی بازنشستگان گیلان برای مطالباتشان

تجمع اعتراضی بازنشستگان گیلان برای مطالباتشان

جمعی از مستمری بگیران رشت مقابل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گیلان تجمع کردند. دلیل اعتراض آنان را حاضران در یک کلام بیان کردند: «مخالفت اداره کار با اجرای مصوبه مجمع عمومی جامعه بازنشستگان مبنی بر آزادی هیئت مدیره که تراز مالی آن رد شد». آنها از اداره کار می خواهند که حمایت یکجانبه از هیئت مدیره مرکز رشتن را متوقف کند و اجازه اجرای متن صریح قانون و مشخصاً اساسنامه را بدهد.

غلامرضا خاوالگر (مشاور کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان و فعال کانون بازنشستگان) که از کاندیداهای انتخابات گذشته کانون بازنشستگان رشت بود. وی در رابطه با انتخابات مرکز رشت و تخلفات آن که منجر به اعتراض امروز بازنشستگان شد، توضیح می دهد: در مرکز بازنشستگان شهر رشت، انتخابات قبل از نوروز بایرام برگزار شد. تعاونی رشت، اداره کار و مراقبت اجتماعی وارد این انتخاب شد. طبق اساسنامه انجمن قبل از انتخابات باید جلسه و هیات مدیره برای برگزاری انتخابات مشخص می شد که این اتفاق نیفتاد؛ این اولین تخلف بود.

و افزود: بالاخره خود کاندیداها چند نفر را برای هیأت رئیسه انتخاب کردند. اما تخلفات ادامه یافت. قرار بود قبل از انتخابات هیات مدیره تراز مالی را به صورت کتبی ارائه کند که این اتفاق نیفتاد. سرانجام پس از کش و قوس فراوان سه هفته پس از انتخابات نفس کشیدند و مقرر شد شانزدهمین مجمع عمومی فروردین ماه برگزار شود و هیئت مدیره تراز مالی کتبی را در آن ارائه کند. در واقع اعتبار انتخابات مشروط به ارائه ترازنامه مالی در جلسه شانزدهم فروردین بود.

به گفته خاوالگر، جلسه 25 فروردین ماه برگزار شد و هیات مدیره تراز مالی را شفاهی اعلام کرد اما مورد تایید هیات مدیره و اعضای جلسه قرار نگرفت.

وی افزود: بر اساس ماده 9 اساسنامه کانون های بازنشستگی، بزرگترین و عالی ترین مرجع تصمیم گیری مجمع بازنشستگان است. جلسه 26 فروردین ماه به برکناری هیئت مدیره و بازرسان مرکز رشت به دلیل وضعیت مالی غیرقابل قبول رای داد. هیئت مدیره همچنین به بخش کار نامه نوشت که از آنجایی که هیات مدیره تراز مالی به هیات مدیره ارائه نکرده و اعداد گزارش شفاهی نیز نادرست و غیرقابل قبول است، جلسه رای به عزل هیات مدیره داده است. بازرسان (در مجموع چهارده نفر) از کانون بازنشستگان رشت.

وی تاکید می کند: طبق اساسنامه باید تراز مالی سه ماه قبل از پایان ماموریت هیات مدیره ارائه شود اما سه هفته بعد از انتخابات به تعهدات خود عمل نکردند و مانده را ارائه نکردند.

هاوالگر ضمن اشاره به اعتراض امروز بازنشستگان، مشکل را ناشی از عدم رعایت مصوبه جلسه بازنشستگان از سوی وزارت کار می داند و می گوید: متأسفانه اداره کار در رشت می گوید مخالف اخراج این کارگر است. هیئت مدیره و بازرسان مرکز. این در حالی است که طبق اصل 9 قانون اساسی بالاترین رکن مجمع است و وقتی مجلس انصرافی رای داد باید آن رای اجرا شود.

به گفته وی، اداره کار به تنهایی از 14 نفر از اعضای هیات مدیره و بازرسان حمایت می کند و با رای قانونی مستمری بگیران اجازه آزادی آنها را نمی دهد.

هاوالگار در پایان تاکید می کند: مستمری بگیران چیزی خارج از قانون نمی خواهند. آنها می گویند قانون باید اجرا شود. وزارت کار نباید از هیئت مدیره متخلف حمایت کند. او باید اجازه دهد قانون اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید