تداوم تحریم های خودخواسته؛ ایران در لیست سیاه FATF باقی ماند

تداوم تحریم های خودخواسته؛  ایران در لیست سیاه FATF باقی ماند

بر این اساس، بر اساس گزارش سایت گروه ویژه اقدام مالی، جمهوری اسلامی تا زمان تکمیل برنامه اقدام در لیست سیاه آن گروه باقی می ماند.

اگر جمهوری اسلامی ایران مقررات پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم را تصویب کند، FATF در مورد اقدامات بعدی از جمله لغو اقدامات متقابل تصمیم گیری خواهد کرد.

FATF یک سازمان غیردولتی است که سیاست ها و استانداردهایی را برای مبارزه با جرایم مالی تدوین و ترویج می کند.

توصیه های ایجاد شده توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​سایر تهدیدات سیستم مالی جهانی را هدف قرار می دهد.

گروه ویژه اقدام مالی فهرستی از کشورهایی دارد که خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم را برای سیستم مالی جهانی به همراه دارند.

در این زمینه لیست سیاهی وجود دارد که شامل کشورهایی می شود که FATF می خواهد اعضای خود و سایر کشورها علیه آنها اقدامات متقابل انجام دهند.

کره شمالی، ایران و میانمار از فوریه 2020 در لیست سیاه این سازمان قرار گرفته اند.

همچنین یک لیست خاکستری از حوزه های قضایی وجود دارد که تحت نظارت افزایش یافته توسط FATF قرار دارند. به عنوان مثال پاناما، سوریه، آلبانی، نیجریه و جزایر کیمن در این لیست قرار دارند.

تداوم حضور ایران در لیست سیاه ایران که خبر آن روز گذشته رسما منتشر شد، بازار مالی ایران را در بحبوحه بحران روسیه بیشتر تحت تاثیر حضور در لیست سیاه ایران قرار داد و بار دیگر ارزش ریال کاهش یافت. در برابر دلار بیش از گذشته..

اتفاقی که بسیاری از تحلیلگران آن را خود تحریمی توصیف کردند که مشارکت اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران را دشوارتر کرد.

احمد زیدآبادی در این رابطه می گوید: اخیراً وزرای اقتصاد و دارایی هفت کشور صنعتی جهان در پایان نشست سه روزه خود در ژاپن با ابراز نگرانی عمیق درباره آنچه خطر غیرقانونی خواندند بیان کردند. مبادلات مالی مبدأ ایران

وزرای اقتصاد و دارایی G7 و روسای بانک های مرکزی در بیانیه خود ضمن انتقاد شدید از کره شمالی و روسیه به همراه ایران، به دلیل «تقویت جایگاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی (FATF) و موسسات مشابه بر این موارد تاکید و نام بردند. موسسات ضامن یکپارچگی و سلامت سیستم مالی جهانی.

گروه ویژه اقدام مالی نهادی است که بر مبادلات بین المللی برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم نظارت می کند.

جمهوری اسلامی از سه سال پیش در «لیست سیاه» این گروه قرار دارد و به همین دلیل بر تجارت آن با سایر کشورها تحریم هایی اعمال می شود. از این رو، در بیانیه ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، ایتالیا و کانادا به عنوان اعضای گروه هفت کشور صنعتی جهان تاکید شده است که این گروه «به مقابله با تلاش‌ها برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌های اعمال‌شده متعهد می‌ماند». “

وزرای اقتصاد و دارایی G7 نگران عدم پایبندی ایران به معاهدات گروه ویژه اقدام مالی هستند در حالی که روابط ایران با کشورهای عربی منطقه بهبود یافته است.

ظاهراً دولت سیدابراهیم رئیسی امیدوار است بهبود روابط با کشورهای عربی خاورمیانه به ویژه عربستان و امارات، زمینه را برای گسترش تجارت ایران با این کشورها فراهم کند و زمینه سرمایه گذاری آنها را در این کشور فراهم کند. برای کاهش حجم مشکلات اقتصادی فعلی.

در واقع بیانیه هفت کشور صنعتی مبنی بر خطر مبادلات مالی غیرقانونی با منشأ ایران و تاکید بر تداوم رسیدگی به آن از طریق «دور زدن یا تضعیف تحریم‌های اعمال‌شده» هشداری به کشورهای جنوب خلیج فارس است که بدون پیوستن ایران به معاهدات گروه ویژه اقدام مالی، به طور قاطع از انجام این کار خودداری کنند.

به نظر نمی رسد کشورهای منطقه آماده نادیده گرفتن هشدار کشورهای صنعتی G7 برای عادی سازی تجارت خود با ایران و گسترش قابل توجه تجارت با ایران بدون پیوستن به معاهدات گروه ویژه اقدام مالی به ویژه FATF باشند. نادیده گرفتن این مشکل اقتصاد آنها را در معرض تهدیدها و تحریم های بین المللی قرار می دهد.

بنابراین، پس از بازگشایی رسمی سفارت‌های ایران و عربستان سعودی در ریاض و تهران، هرگونه گفت‌وگو بین دو کشور برای بهبود روابط اقتصادی به موضوع FATF خواهد پرداخت.

طبیعتاً سعودی ها در مقابل هرگونه تقاضای طرف ایرانی برای بهبود روابط اقتصادی، مانع عدم پیوستن جمهوری اسلامی به FATF را روی میز خواهند گذاشت و خواستار توجه ایران به این معضل بزرگ خواهند بود.

به همین دلیل دولت باید تصمیم بگیرد که آیا همه معاهدات گروه ویژه اقدام مالی به ویژه FATF را بپذیرد یا خیر.

بدیهی است تصمیم گیری صریح در این زمینه مشکلاتی را برای دولت ایجاد می کند. اگر دولت تحت فشار نیروها برای جلب رضایت آنها از امضای FATF خودداری کند، شعار گسترش روابط با همسایگان و عادی سازی روابط با سعودی ها در همان محدوده تبادل سفیران و بازگشایی سفارت ها باقی می ماند. باقی مانده و تاثیری بر بهبود اقتصاد کشور ندارد.

تصویب FATF به نوبه خود می تواند تعدادی از مدافعان رادیکال دولت را ناامید و بیگانه کند، گروهی که دولت خود را مدیون آنها می داند و توانایی و قدرت دارد که همه آنها را متقاعد کند یا بر آنها سلب کند.

اما بذر این معضل زمانی بسته شد که جناح اصولگرا در رقابت ناسالم با دولت حسن روحانی و بدون توجه به ماهیت روابط بین الملل و لزوم کار در چارچوب آن، بی اعتباری FATF را در دستور کار خود قرار دادند. موافقت کرد و امضای خود را به عنوان خیانت به هوادارانش معرفی کرد.

اکنون که قوای مجریه و مقننه کشور به دست اصولگرایان افتاده است، طبیعتاً شرط لازم برای بهبود شرایط وخیم اقتصاد کشور را پذیرفتن این نوع تعهد می دانند، اما شعارهای بی اساس قبلی باعث شده است. هزینه بازنگری آنها

با این حال، اگر دولت ترجیح دهد به جای پرداخت بهای وخامت بیشتر اقتصاد کشور، هزینه نارضایتی حامیان خود را متحمل شود، گام بزرگی به جلو تلقی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید