تشریح قوانین تغییر یافته جهانی تکواندو داوری توسط رئیس هیئت داوران


ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836280

رئیس کمیسیون قضایی فدراسیون تکواندو تغییرات قوانین جهانی قضاوت را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کمیسیون قضایی فدراسیون جهانی تکواندو چندی پیش اعلام کرد که قوانین این رشته تا حدودی تغییر کرده است تا ورزش مهیج تکواندو جذاب شود و از ضربات فنی کامل استفاده شود و همچنین روند مسابقات تسریع شود. 21 خرداد به صورت رسمی در مسابقات تکواندو اعمال می شود.

به همین منظور تیم ملی تکواندو باید در جریان تمرینات توسط داوران بین المللی و کادر فنی و همچنین شهرام اربابی رئیس هیات داوران فدراسیون تکواندو در گفت و گوی روابط عمومی با فدراسیون تکواندو قوانین جدیدی را در اردو بیاموزد. قوانین بین المللی به شرح زیر توضیح داده شده است:

* با توجه به اهمیت و حساسیت این ورزش المپیکی باید بتوان از طریق رسانه های بین المللی زمان برگزاری مسابقات را با زیباترین و زنده ترین شرایط تنظیم کرد. برای این منظور تغییری در ساختار مسابقات ایجاد شد که منجر به جذابیت و پویایی مبارزات در 3 راند مختلف می شود.

*قرار بر این شده است که برای پویایی بیشتر تکواندو، برنده هر دور توسط داور مشخص شود و رقیب در هر دور باید برای قهرمانی در میدان تلاش کند. هر تکواندوکار می تواند با بردن 2 راند بازی را به نفع خود تمام کند. برای این منظور، دایره طلایی که برنده مسابقه را در صورت تساوی دو رقیب مشخص می کرد. به طور کامل حذف شده است.

* امتیازات روی تخته مشخص است و همه از امتیازات آگاه هستند و هر ورزشکار و مربی می تواند نتیجه ضرباتی را که به دست می آورد روی تخته ببیند.

* اگر 2 بازیکن در یک دور از نظر امتیاز برابر باشند، چندین قانون جدید برای تعیین برنده تعیین می شود. به عنوان مثال، بالاترین ضربات چرخشی هر بازیکن در ابتدا بررسی می شود. اگر نتیجه ضربه چرخشی بین دو تکواندوکار مساوی باشد; بالاترین امتیاز هر تکنیک گزارش خواهد شد. یعنی فردی که روی سر حریف می چرخد ​​به فردی که هوگو را می زند ارجحیت دارد. اگر باز هم این ضربات در بین تکواندوکاران یکسان بود. تعداد ضرباتی را که تکواندوکار به هوگو می زند چک می کنند اما نتیجه ای ثبت نمی شود و قدرتش ثبت می شود اما به حد نصاب نمی رسد. در مرحله نهایی حتی اگر تا اینجا همه چیز یکسان باشد، داوران رای نهایی را اعلام می کنند. اگر مسابقه 3 داور جانبی داشته باشد، داور وسط نقشی ندارد و برنده توسط 3 داور کناری مشخص می شود. در صورتی که مسابقات با 2 داور برگزار شود، داور وسط رای خود را برای تعیین برنده اعلام می کند.

* برخی از قوانین فنی تغییر کرده است. برای تشویق بازیکنان به نوبت، هشدار ترک تحصیل هنگام چرخش با امتیازها حذف شد.

* در هر راند، اگر بازیکنی 12 امتیاز اختلاف ایجاد کند، می تواند در همان دور پیروز شود و سپس شانس خود را برای بردن کل بازی در دورهای بعدی افزایش دهد.

* ورزشکاری که 5 اخطار دریافت کند از دور خارج می شود.

* قبل از تغییر قوانین، زمانی که 2 بازیکن به هم چسبیده بودند، داور بازی را متوقف کرد و آن را از سر گرفت. برای کاهش زمان بازی بجنگید یا بجنگید. در این زمان دو تکواندوکار باید از یکدیگر جدا شده و نبرد را از سر بگیرند. اگر بازیکنی در حال چسبیدن حریف را بگیرد یا نگه دارد یا دستش از زیر آرنج حریف عبور کند که اغلب در بین تکواندوکاران مشاهده می شود، فرد متخلف محسوب می شود و اخطار دریافت می کند.

* همچنین اگر بازیکن در حالی که به حریف چسبیده است پای خود را پشت کلاه بچسباند، نقطه این ضربه باطل خواهد بود.

* طبق قوانین جدید سرمربی می تواند درخواست ویدیویی ضربه زدن روی کلاه حریف را بررسی کند.

* طبق قوانین جدید بازیکن می تواند با بالا بردن زانو حداکثر 2 ضربه وارد کند و باید پاهای خود را پایین بیاورد در غیر این صورت با اخطار داور مواجه می شود.

* وزنه برداری در گروه سنی 12 تا 14 سال نیز تغییر کرد. فیزیک بازیکن باید بر اساس قد و وزن با جدول BMI مطابقت داشته باشد و در صورت اقتضا بتواند مسابقه دهد.

اربابی با بیان مطلب فوق گفت: تکواندو یک ورزش المپیکی است و باید استانداردهای ورزش المپیک رعایت شود. بنابراین تکواندو علاوه بر حفظ سلامت بازیکنان و رعایت مسائل فنی باید برای تماشاگران راحت باشد و هواداران سراسر دنیا را در دو رده آقایان و بانوان به سمت خود جذب کند.

رئیس هیئت داوران ادامه داد: همه فدراسیون هایی که می خواهند به بازی های المپیک بیایند یا در این مکان بمانند باید تلاش کنند این کارکرد را داشته باشند. جذابیت تکواندو در سال های اخیر با وجود رعایت استانداردها و تشدید مقررات پزشکی کاهش یافته است.

وی در پایان گفت: پیش از این بازیکنان به دلیل حساسیت و آگاهی از نقاط ضعف طرف مقابل، انرژی خود را تقسیم کرده و در راند آخر صرف کردند تا در 50 ثانیه پایانی راند آخر بازی را به نفع خود تمام کنند. با فعالیت بالا «این تاکتیک باعث کاهش پویایی تکواندو شد و جذابیت تکواندو را تحت تأثیر قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید