تقابل اصولگرایان با بیژن زنگنه

تقابل اصولگرایان با بیژن زنگنه

«سخنگوی قوه قضائیه از تشکیل پرونده قضایی برای بیژن زنگنه خبر داد.» این خبری است که دیروز درست پس از پایان نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در رسانه های اصولگرا مانند تسنیم، فارس و مهر منتشر شد. انتشار خبر تشکیل پرونده برای بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم در شرایطی که در رسانه های اصولگرا بازتاب داشت مبنی بر اینکه سخنگوی قوه قضائیه نامی از بیژن زنگنه در مطبوعات خود نیاورد. کنفرانس و ترجیح داد تنها از عنوان وزیر نفت به آرامی استفاده کند. برخی از تحلیل گران همین موضوع را با توجه به پیامدهای سیاسی خاص موضوع تحلیل ارزیابی کردند و از بیژن زنگنه به عنوان معنای خاصی یاد نکردند. در سخنان سخنگوی قوه قضاییه در این مورد آمده است: «بر اساس گزارش وزارت نفت در سال ۱۳۹۷ ارزش گاز مشعل با نفت ۶.۴ میلیارد دلار و گاز مشعل در پالایشگاه یک میلیارد دلار بوده است. دلار که باعث آلودگی محیط زیست نیز شد. خوب.» به محض استقبال رسانه های اصولگرا از خبر تشکیل پرونده برای وزیر سابق نفت، برخی تحلیلگران درگیری های قبلی زنگنه و چهره های اصولگرا را مطرح کردند و به بازخوانی آن پرداختند.

تقابل چهره های اصولگرا با بیژن زنگنه موضوع جدیدی نیست و به سال های قبل بازمی گردد. زمانی که زنگنه با انتقاد سعید جلیلی از وزارت نفت و سازوکار فروش نفت در دوران تحریم مواجه شد و آن را غیرمستند ارزیابی کرد. یکی از آخرین برخوردهای اصولگرایان با زنگنه زمانی رخ داد که وزیر نفت دولت دوازدهم با انتشار توییتی از تمایل خود برای مناظره با سعید جلیلی خبر داد. در ماه های پایانی خرداد 1377، درگیری غیرمستقیم بین بیژن زنگنه و سعید جلیلی رخ داد. اختلاف بر سر فروش نفت زنگنه جلیلی را به مناظره دعوت کرد اما جلیلی ترجیح داد به جای مناظره از زنگنه در رسانه ها انتقاد کند.

جلیلی خرداد 98 با انتشار توییتی نوشت: در سال های 91 و 92 با وجود تحریم ها، ماهانه یک تا 1.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی فروخته شد. بیژن نامدارزنگنه پاسخ جلیلی را اینگونه می‌گوید: «مارقوم می‌گفت با وجود تحریم‌ها، دولت قبل ماهیانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات می‌فروشد، ظاهراً علی‌القاعده هم نظرشان این بوده که این مقدار نفت است. روزانه فروخته می شد، در غیر این صورت فروش یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت در ماه بود که قابل ذکر نیست. اما دکتر جلیلی به لحاظ ادعای خود، اگر مقایسه منصفانه باشد، باید عملکرد وزارت نفت در مقابله با تحریم ها در دولت دهم را با عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم مقایسه می کرد. در این موضوع جا دارد از زبان آمار و ارقام صحبت کنیم چرا که گاهی افسانه هایی درباره حجم فروش نفت در دوره قبلی تحریم های دولت قبل به گوش می رسد که نمی داند از کجا آمده است؟

سعید جلیلی دوباره گوشی خود را برداشت و نوشت: کارگروه نفت دولت سایه بر اساس توانمندی های این کشور و در پاسخ به برخی نگرانی ها و ادعاهای واهی در خصوص مشکلات فروش نفت، از کارشناسان مختلف دعوت به عمل آورده است. دوره ها، به ویژه در زمان وزارت. آقای زنگنه جلساتی را برای کمک به دولت تشکیل داد که منجر به ارائه راهکارهای ملموس در این زمینه شد و نتیجه آن در تاریخ 98/02/98 به آقای رئیس جمهور ارسال شد و از ایشان خواسته شد تا این راهکارها را در کمیته بررسی کنند و ایشان نیز در تاریخ 17/02/98 به وزیر محترم نفت ارجاع شد و من با وجود گذشت بیش از 40 روز از نتیجه این نامه اطلاعی ندارم.» اما جلیلی در یکی از آخرین توئیت های خود خواستار تشکیل پرونده و تشکیل پرونده شد. محاکمه کسانی که به اعتقاد وی در وزارت نفت عملکرد خوبی نداشته اند. 3 سال بعد از آن دعوای توئیتری زنگنه و جلیلی، خبر تشکیل پرونده برای یکی از وزرای سابق نفت مورد استقبال اصولگرایان قرار گرفت، باید دید خبرها در نهایت به محاکمه بیژن زنگنه آنطور که فارس و تسنیم نوشتند یا اگر این محاکمه نیز در ادامه برخی رسانه‌سازی‌های خاص رسانه‌های اصولگرا باشد، منجر می‌شود.

اصل خبر از سخنگوی قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه درباره قصور مسئولان نفتی سازمان بازرسی کل کشور گفت: قوه قضائیه با توجه به افعال و ترک فعل قابل تعقیب، مصداق قصور در عدم جمع آوری گازهای سوزان از میادین را معرفی کرد. گاز و نفت هستند. جمع آوری این گازها با ارزش بوده و از سوزاندن سرمایه ها جلوگیری می کند، زیرا ثروت عظیم ملی کشور است و منبعی برای نسل ها و سرمایه واقعی وزارت نفت محسوب می شود و این معضل مزایای مختلفی از جمله افزوده را به همراه دارد. ارزش و کاهش آلودگی محیط زیست قانون بارها وزارت نفت را موظف به جمع آوری این گازها کرده است و این وزارتخانه ظرفیت و اختیارات قانونی این کار را دارد که تاکنون مغفول مانده است. ستایشی درباره اتلاف منابع گازی گفت: بر اساس گزارش وزارت نفت در سال 2018، ارزش گاز مشعل با نفت 6.4 میلیارد دلار و گاز مشعل در پالایشگاه یک میلیارد دلار بوده است. علاوه بر این، این معضل آلودگی های زیست محیطی گسترده ای را ایجاد کرده است که مغایر با سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و مغایر با قوانین از جمله قانون هوای پاک بوده و از مصادیق تهدید سلامت جامعه است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: عدم اقدام موثر و به موقع وزیر نفت وقت که منجر به از بین رفتن منابع گازی و آلودگی گسترده شد، یکی از مصادیق خسارت به اموال دولت و تهدید سلامت جامعه است. که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. بنابراین گزارش، در شعبه تخصصی دادسرای تهران، پرونده ای برای زنگنه تشکیل شد که در مرحله تحقیقات است و در حال رسیدگی است.

دیدگاهتان را بنویسید