زنگنه: قطر ممکن است حامل پیامی از سوی آمریکا به ایران باشد

زنگنه: قطر ممکن است حامل پیامی از سوی آمریکا به ایران باشد

روز جدید یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین درباره سفر وزیر امور خارجه قطر با اشاره به اینکه باید منتظر ماند و دید آیا وزیر امور خارجه قطر می تواند در این سفر ابتکار جدیدی یا تحول آفرین ارائه دهد، گفت: بعید نیست که خارجی ها وزیر قطر از طرف آمریکایی ها برای ایران اراده کرد.

دوستی تهران و قطر با وجود فرودهای زیاد در منطقه همچنان مستحکم است. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه عمان روز چهارشنبه وارد تهران شد و با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. روابط دوجانبه دو کشور و مسائل منطقه ای مورد بحث و بررسی مقامات دو کشور قرار گرفت. قطر اخیرا میزبان گفتگوی ایران و کشورهای غربی برای احیای برجام بود.

خبرآنلاین در گفتگو با صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه:

اهمیت سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران در شرایط فعلی چیست؟

قطر سعی کرد در بحث برجام زمینه را برای ایران و آمریکا فراهم کند. دوحه با میزبانی از دو کشور و اتحادیه اروپا عزم خود را برای همکاری با هر دو کشور برای احیای برجام نشان داد. اما شاهد بودیم که اتفاقی که انتظارش را داشتیم نیفتاد و این دیدار با اظهارنظرهای مختلفی از سوی سخنگویان وزارت خارجه ایران و آمریکا مواجه شد که چندان امیدوارکننده نبود.

اکنون که قطر میزبان این دیدار است، تلاش می کند تا آن را به پایان برساند. حالا یا با مذاکرات بیشتر با هر دو طرف، یا با ارائه احتمالی یک ابتکار جدید. برای قطر، کسب چنین نتیجه ای اعتبار زیادی ایجاد می کند. باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر امور خارجه قطر می تواند در این سفر ابتکاری جدید یا تحول آفرین ارائه دهد یا خیر. این احتمال وجود دارد که وزیر خارجه قطر با اخبار جدیدی از آمریکایی ها به تهران بیاید.

در میان کشورهای عربی، ایران بهترین روابط را با قطر دارد. در عین حال کشورهایی مانند ترکیه که همزمان با ایران روابط خود را با دوحه گسترش دادند، اخیراً به روابط با رقبای قطر یعنی عربستان سعودی و امارات روی آورده اند. آیا این می تواند به گسترش روابط ایران و دوحه منجر شود؟

سیاست فعال مستلزم ارتباط با همه کشورها است. برخی محدودیت های مصنوعی یا گذرا باید تصویب شوند. ترکیه سعی می کند بسیار عمل گرا و عمل گرا باشد. او حتی کشور عربستان و امارات را به عنوان دوست انتخاب کرد و اختلافات خود را با آنها حداقل به طور موقت کنار گذاشت. از دیدگاه آنکارا، این اقدام فرصت های اقتصادی بیشتری را برای اقتصاد بیمار ترکیه فراهم می کند. بنابراین ملاحظات سیاسی را کنار گذاشتند و توجه خود را به اصلاحات اقتصادی معطوف کردند.

ایران هم می تواند همین کار را بکند. تا زمانی که اصول و ارزش های اولیه تحریف نشود. حتی روابط عادی با کشورهای خلیج فارس می تواند برای ایران مفید باشد. بنابراین دیپلماسی فعال و موفق دیپلماسی است که بتواند با همه و در شرایط مختلف رابطه برقرار کند و به فکر منافع ملی باشد. اگر منافع ملی ما ناشی از توسعه روابط با قطر است، باید همین کار را انجام دهیم. منافع ملی معیار است و مرغ همیشه یک پا ندارد. دو پا دارد.

در شرایط کنونی ایران در دوحه با غربی ها مذاکره کرده است و احتمال دارد مذاکرات دیگری نیز انجام شود. آیا ممکن است وزیر امور خارجه واسطه این سفر بوده باشد؟

بسیار محتمل است. در سال‌های اخیر، قطر تلاش کرده تا نقش میانجی‌تری را ایفا کند. حادثه ای که بین طالبان افغانستان و آمریکا در دوحه رخ داد یکی از این رویدادهاست. نوع دیگر این میانجیگری، مذاکرات بین دولت چاد و مخالفان دولت است. این به تدریج کشور را به برند خود تبدیل می کند. قطر در این ارتباطات و میانجیگری به بزرگترین مشکل رسیده است. یک طرف همسایه بزرگ و مهمی مثل ایران است و طرف دیگر آمریکا. در صورت موفقیت در انجام این کار و حل مشکلات کنونی برجام، زمینه های مناسب تری را برای فعالیت آینده خود ایجاد خواهد کرد. این یک امتیاز در راه برندسازی به عنوان یک واسطه خواهد بود.

ایران و قطر با یکدیگر روابط اقتصادی دارند. آیا این روابط به نفع هر دو کشور است و می تواند فقدان روابط با کشورهای منطقه را جبران کند؟

متاسفانه نه. به جز بحث مشارکت یا اجتماع میدان گازی دو کشور که قوانین و الزامات خاص خود را نیز دارد، در روابط اقتصادی دو کشور پیشرفت چشمگیری مشاهده نشده است. قطر اگرچه کوچک است و جمعیت کمی دارد، اما توانایی ایجاد پروژه های بزرگ در داخل و خارج از کشور را دارد. در این زمینه دوستان قطری و مقامات ایرانی مقصر هستند و مرتکب اشتباهاتی شده اند و هنوز تعریف روشنی از رابطه توسعه یافته و معنادار اقتصادی بین دو کشور و حتی برنامه ای برای آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید