حاتب زاده: مذاکرات در این هفته انجام می شود/ الکاظمی حامل پیامی از عربستان است

حاتب زاده: مذاکرات در این هفته انجام می شود/ الکاظمی حامل پیامی از عربستان است

سعید حاطب زاده صبح دوشنبه در آخرین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: وزیر امور خارجه کشورمان امروز برای دیدار با مقامات ترکیه به کشور همسایه ترکیه سفر می کند و سپس عازم ترکمنستان می شود. برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق آباد.

وی افزود: سفر وزیر امور خارجه به ترکیه اولین سفر آقای امیر عبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه به این کشور همسایه است.

حاتب زاده افزود: خدای ناکرده اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در روزهای آینده در عشق آباد برگزار می شود و اجلاس وزرای خارجه مقدمه ای برای برگزاری این اجلاس است.

دیپلمات ارشد کشور همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر روز گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران و اینکه آیا پیامی از عربستان به تهران رسانده است یا خیر، تصریح کرد: سفر آقای الکاظمی به تهران از قبل برنامه ریزی شده بود. در این سفر مقامات دو کشور درباره مسائل دوجانبه و توسعه منطقه ای رایزنی و گفتگو کردند. از جمله نقش مثبت و سازنده ای که بغداد در ماه های اخیر در روابط ایران و عربستان داشته است.

حاتب زاده در ادامه با بیان اینکه در این سفر تعاملات اقتصادی دو کشور و پروژه های موجود در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ادامه داد: در این دیدار روابط عمومی و تردد شهروندان دو کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوع اربعین و مشارکت نیز مورد بحث شهروندان ایرانی در ستاد اربعین بود. روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه چندجانبه و راهبردی است و این سفر پس از سفر اخیر فواد حسین وزیر امور خارجه عراق به ایران صورت می گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از ابعاد این سفر بررسی نقشی است که عراق در گفتگوی ایران و عربستان ایفا می کند. تاکنون پنج دور مذاکره بین تهران و ریاض در بغداد برگزار شده است و در این زمینه از نقش عراق در این زمینه قدردانی می کنیم.

حاتب زاده ادامه داد: آقای الکاظمی در سفر روز گذشته خود به تهران امتیازاتی را از ریاض به ما تحویل دادند و بر اساس شنیده های من طرف سعودی آمادگی دارد تا مذاکرات دو کشور را در سطح دیپلماتیک ارتقا دهد. گفت و گوها به زودی در سطح دیپلماتیک در بغداد برگزار می شود که تاریخ آن مشخص خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر توافقاتی برای آماده سازی سفر هیئت های فنی دو کشور ایران و عربستان برای بازدید از سفارت های دو کشور وجود دارد و انشالله در آینده همه این موارد پیگیری و انجام خواهد شد. روزها. “

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اروپا به تهران و از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم ها پس از آن. وی افزود: زمان دقیق لغو مذاکرات تحریمی تعیین شده و محل آن تقریباً قطعی است و خدای ناکرده تا ساعاتی دیگر تصمیمات نهایی در این زمینه اعلام خواهد شد.

حاتب زاده ادامه داد: خدای ناکرده یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان این مذاکرات باشد و این مذاکرات در روزهای آینده و همین هفته انجام خواهد شد و شاید با رایزنی ها و گفت وگوهایی که در تا پایان امروز به تفصیل مشخص و اعلام می شود.

حاتب زاده همچنین با بیان اینکه آقای بورل تلاش جدی برای ادامه مذاکرات انجام داده و از نقش تسهیل گر اتحادیه اروپا و آقای بورل در این زمینه قدردانی می کنیم، افزود: آنها تلاش جدی برای ادامه این مذاکرات داشته اند. در تماس هفته گذشته آقای بورل با امیر عبدالهیان، آنها خواستار انجام مذاکرات بر اساس بسته پیشنهادی ایران شدند که قبل از قطعنامه شورای حکومتی ارائه کردیم.

وی گفت: در این زمینه وزیر امور خارجه از آقای بورل دعوت کرد تا در جریان سفر خود به تهران بیاید تا درباره واکنش واشنگتن به این بسته گفتگو کند. در جریان سفر آقای بورل به تهران، مذاکرات مفصلی بین ایران و وی انجام شد: «کشورها متعهد شدند که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند. پایبندی به تعهدات خود در این زمینه و تضمین چرخه اقتصادی سود اقتصادی ایران از احیای برجام و حل و فصل اختلافات.

حاتب زاده افزود: آقای امیر عبداللهیان نیز با آقای بورل با حضور معاونین خود یک ساعت گفتگوی شخصی داشت و رایزنی ها را در ابعاد مختلف ادامه داد.

وی گفت: می‌توانم تأیید کنم که در محتوا و شکل در هر دو موضوع توافق وجود دارد، اما آمریکایی‌ها واقعاً در عمل نشان می‌دهند که میراث را به ترامپ منتقل می‌کنند و عضو خواهند شد. آیا آنها پاسخگو خواهند بود یا خیر؟ باید منتظر ماند و دید آیا آنها به تعهدات خود عمل خواهند کرد یا خیر.

حاتب زاده همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره دیدار برخی از سران سابق آمریکا با اعضای گروهک تروریستی منافقین و سخنرانی آنها در نشست اعضای این گروهک افزود: آمریکایی ها به حاکمیت کشورها احترام نمی گذارند. و نه تروریست ها، گروه ها برایشان مهم است و فقط منافع حزبی و شخصی برایشان مهم است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ارائه تضمین از سوی آمریکا در آستانه مذاکرات احیای برجام خاطرنشان کرد: آمریکایی ها بارها نشان داده اند که چقدر قابل اعتماد هستند. آنها بارها نشان داده اند که از همه ابزارها برای عدم انجام تعهدات خود و خالی کردن محتوای مذاکرات استفاده می کنند.

حاتب زاده با بیان اینکه این مذاکرات را با قاطعیت و جدیت و با فرض عدم اعتماد به آمریکایی ها انجام دادیم، گفت: بزرگترین ضمانت ملت ایران، توانایی های خودش است. طرف مقابل یک بار از برجام خارج شد و دید ما در هیچ زمینه ای قدمی به عقب بر نمی داریم و اگر امروز قدم های بیشتری برنمی داریم به این دلیل نیست که نمی توانیم، بلکه به این دلیل است که نمی خواهیم و می توانیم گام های بیشتری برداریم.

وی افزود: آنچه ضمانت ذاتی است، توانمندی های ملت ایران است، البته ضمانت های مختلفی که در این قرارداد دیده می شود، ما نسبت به آنها حساس هستیم و باید جمع بندی و نهایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مسائل داخلی عراق از جمله برخی اختلافات بین دولت مرکزی عراق و اقلیم گفت: ما با حساسیت و دقت امور داخلی عراق را رصد می کنیم، اما این مسائل به خود عراق مربوط می شود و اقلیم کردستان عراق نیز چنین کرده است. نشان داد که با دولت مرکزی عراق در تعامل است. ما همواره خواستار همکاری و همکاری جناح ها و گروه های مختلف عراقی با دولت مرکزی عراق بوده ایم و به کاهش تنش ها کمک می کنیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات روز گذشته علی باقری معاون وزیر امور خارجه در جلسه کمیته پارلمانی درباره سفر روز شنبه بورل به تهران گفت: علیرغم آنچه آقای n Excavators در این جلسه غیرعلنی و غیرعلنی اعلام کردند. که همانطور که گفتم مذاکرات مربوط به احیای برجام در چند روز آینده انجام خواهد شد. این صحبت ها در مورد بعد هسته ای نیست، بلکه در مورد اختلافاتی است که در مورد لغو تحریم ها باقی مانده است، بنابراین چیزی به توافقات انجام شده در وین اضافه نمی شود و باید گفت که چیزی به مذاکرات وین اضافه نمی شود و هیچ چیز اضافه نمی شود. اضافه شده است. کاهش نمی یابد.

حاتب زاده گفت: همانطور که آقای امیر عبدالهیان اشاره کردند، نقش نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات نقش تسهیل کننده است و آنچه بین ما و کشور مقابل انجام می شود، در مورد اختلافات باقی مانده از آخرین نشست وین است. . .

وی ادامه داد: این مذاکرات غیرمستقیم است و باید به شما بگویم که اکنون توپ در زمین واشنگتن است و در صورت حضور آمریکایی ها با پاسخ مناسب می توانیم به سمت توافق نهایی برویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر گزارش منتشر شده از سوی وال استریت ژورنال در خصوص نشست محرمانه آمریکا با رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورهای عربی در شرم الشیخ مصر با محوریت مقابله با توان موشکی و بدون سرنشین ایران، اظهار داشت: «مقایسه با ایران در حال انجام است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: من این گزارش را در وال استریت ژورنال دیدم. به نظر می رسد این گزارش تکراری است و به نظر می رسد برخی رسانه ها هر از چند گاهی این گونه گزارش ها را بازنشر می کنند تا خاطره رسانه های ایران را بررسی کنند. خوشبختانه رسانه های ما از این موضوع آگاه هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال افزود: اینکه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در صدد نهادینه کردن ناامنی در منطقه هستند یک مشکل آشکار است. ایران سنگر ثبات در منطقه است و مطمئناً به کسانی که دولت ها و جنگ را تهدید می کنند اجازه نمی دهد.

وی ادامه داد: ایران و مصر دو کشور تاریخی و تمدنی منطقه هستند. روابط آنها همیشه در جهان اسلام مهم بوده است و ما از هر گونه بهبود روابط بین دو کشور استقبال می کنیم و علاقمندیم این روابط بهبود یابد و پیشرفت کند. “

حاتب زاده همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به بازگشت آقای کنعانی، رئیس دفتر منافع ایران در قاهره به تهران و انتخاب وی به عنوان سخنگوی جدید وزارت امور خارجه، مسئولیت این پست دیپلماتیک بر عهده کیست. سرپرستی وکیل ایران در مصر به عهده یکی از دیپلمات های مستقر در آنجا است و او به طور موقت فعالیت خود را از سر می گیرد، بنابراین دفتر وکیل ایران در قاهره باز است و کار خود را انجام می دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سخنرانی رئیس جمهور در نشست روز جمعه بریکس پلاس و درخواست ایران برای عضویت گفت: برجام یک سازوکار ابتکاری است که ابعاد مختلفی دارد: 30 درصد تولید ناخالص جهانی و 40 درصد جمعیت جهان، این حوزه تعریف شده است. وزیر امور خارجه ایران درخواست عضویت ایران در این اجلاس را داد و رئیس جمهور روز جمعه به صورت آنلاین در اجلاس بریکس پلاس سخنرانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا سفر آقای بورل به تهران با توجه به حضور خانم افهام مدیرکل امور زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه، دستاوردی ناموفق بوده است. در دیدار آقایان امیر عبداللهیان و بورل امیر عبداللهیان در توئیتی با اعلام اینکه خواستار آزادی اتباع اروپایی از زندان های ایران هستیم، گفت: زندانیان ایرانی به ویژه دیپلمات های ما که به دلیل نقض بدیهی ترین قوانین بین المللی در زندان به سر می برند. قانون البته ما باید به مذاکره و بحث در مورد مسائل کنسولی ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید