حاتب زاده: تمرکز ایران در مذاکرات وین بر رفع تحریم ها/ آژانس در مسیر همکاری های فنی قرار می گیرد

حاتب زاده: تمرکز ایران در مذاکرات وین بر رفع تحریم ها/ آژانس در مسیر همکاری های فنی قرار می گیرد

روز جدید : نشست خبری سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی آغاز شد.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در دیدار با خبرنگاران به تشریح تحولات داخلی و پاسخ به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پرداخت.

وی در ابتدا سالروز تشکیل بسیج مستضعفین را تبریک گفت و آن را یکی از نقاط عطف انقلاب اسلامی برشمرد.

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه در صورت اقدام منفی و صدور قطعنامه و تاثیر آن بر مذاکرات وین، گفت: امشب بازدیدی از گروسی داریم. تهران.” روابط ایران و آژانس همواره سعی کرده است فنی و در چارچوب ضمانت‌ها، اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر مثل قبل سازنده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همواره به آژانس توصیه کرده ایم که در مسیر همکاری های فنی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها به نمایندگی از آژانس به دنبال انگیزه های سیاسی باشند. ما در چارچوب توسعه و شرایط تصمیم خود را می گیریم.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر گروسی اظهار داشت: این سفر قبلاً در تاریخ مطرح شده است و مشکلاتی بین ایران و آژانس وجود دارد که سعی کرده ایم در چارچوب فنی ایجاد کنیم. این سفر همچنین دستور کار مشخصی از سوی ایران و آژانس دارد.

وی گفت: آژانس آگاه است که تمامی اقدامات خرابکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ایران که با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده است، در برخی از ابعاد فنی تاثیر بسزایی داشته و این موضوع پیگیری شده است. بین ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی در داخل مرزهای آن است.»

حاتب زاده درباره مواضع این روزهای فرانسه گفت: به نظر می رسد مواضع رسانه ای برخی کشورها با نزدیک شدن به مذاکرات وین ادعای رسانه ای دارد و بهتر است همه تمرکزمان را بر جدی بودن مذاکرات وین بگذاریم. تمرکز ما بر رفع تحریم های فراسرزمینی و غیرقانونی یکجانبه علیه ایران است.

وی گفت: «سوریه یکی از مهمترین بازیگران جهان عرب است. برخی کشورها تحت فشار تلاش کرده اند سوریه را از اتحادیه عرب خارج کنند. به نظر می رسد مسیر فعلی این است که این کشورها به این نتیجه رسیده اند که حذف سوریه به نفع آنها نیست. ایران و روسیه از این امر استقبال می کنند و آن را گامی در جهت درست می دانند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر اینکه مذاکرات در وین بدون حضور کشورهای عربی به نتیجه نمی رسد، گفت: من این اظهارات را ندیده ام، اما موضع ما کاملا روشن است. کشورهای حوزه خلیج فارس. . آنچه در وین انجام می شود تمرکز بر رفع تحریم های اعمال شده علیه ایران است و اگر کشورهای خلیج فارس فکر می کنند که ما گفتگوی متفاوتی داریم، باید به این موضع گوش دهند. برنامه ما برای وین مشخص است. برنامه ما برای منطقه روشن است.

وی همچنین درباره سفر معاون نخست وزیر آذربایجان و برنامه ریزی دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان در اجلاس سران اتحادیه اروپا در عشق آباد که دیدار مشترکی با امیر عبداللهیان داشت، صحبت کرد. پروژه های زیادی مطرح شد و خدای ناکرده بعد از تنش ناخواسته و غیرضروری رسانه ای که با درایت از هر دو طرف عبور کردیم، این رابطه برای ورود به فاز جدیدی طراحی شد. خبرهای خوب دیگری نیز در رابطه با روابط دو کشور وجود دارد و آذربایجان این سفر را مبنایی برای اجرای برخی پروژه ها قرار داده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص بازتاب رسانه ای توافق موقت ایران و 1+5 گفت: اظهارنظر مبهم در مورد رسانه ها و گمانه زنی ها را قبول ندارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران بر اساس این هدف با یک تیم کامل با اراده جدی برای رفع تحریم های اعمال شده علیه مردم ایران به وین می رود. با اراده جدی و نیت خیر به وین بیایید و به یک توافق عملی و همه جانبه خواهید رسید. اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند با نیات غیرسازنده همراهی کنند، قطعا ایران پاسخ مناسبی خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اظهارات هماهنگ کننده شورای امنیت کاخ سفید مبنی بر اینکه ما به دیپلماسی با ایران متعهد هستیم و در صورت شکست برای گزینه های دیگر آماده هستیم، گفت: ما همه گزینه ها را دیده ایم. نتیجه و من فکر نمی کنم آنها وقتی می گویند آن را باور کنند.

وی گفت: هیئت حاکمه افغانستان به عنوان مسئول وضعیت مردم باید تمام تلاش خود را برای تامین امنیت، صلح و ثبات و رفع نیازهای اساسی مردم به کار گیرد و ایران نیز با همین رویکرد از مردم حمایت کند. مردم افغانستان هیئت حاکمه به رهبری کاظمی از کومی، بر تشکیل یک دولت فراگیر که شامل همه گروه هایی باشد که تنوع قومیتی افغانستان را منعکس می کنند، تاکید کرد. افغانستان جزء لاینفک صلح و امنیت در منطقه است و ما تلاش کرده ایم تا خواست مردم افغانستان را عملی کنیم.

حاتب زاده افزود: تلاش می کنیم به مردم افغانستان کمک کنیم اما وضعیت بیجاشدگان نامطلوب است. ایران بیش از چهار میلیون مهاجر افغان را پذیرفته است و این وضعیت به ویژه با بی مسئولیتی سازمان های بین المللی و حمایت آنها نمی تواند ادامه یابد. ما در تلاش هستیم تا مردم افغانستان را به کشور خود تبدیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید