پیشنهاد بسته خالی ایران و اروپا در مذاکرات هسته ای/ تمرکز تیم مذاکره کننده ایران بر رفع تحریم ها

ساعت: 22:33
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1789248

اروپایی ها که در آن مذاکرات تنها درخواست های آمریکا را در دستور کار خود داشتند، به دلیل ناتوانی در تصمیم گیری در مواجهه با منطق و بسته پیشنهادی تیم ایران، از سرگیری مذاکرات را به هفته آینده موکول کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین از 8 آذرماه آغاز شد و تا امروز جمعه ادامه داشت و طی چند روز تیم های مذاکره کننده در کارگروه های مختلف به بررسی تفصیلی پرداختند و در مذاکرات وین پیشنهادات مفصلی برای نتیجه گیری ارائه کردند. مذاکراتی که در مفاد توافقنامه 2015 آمده و بر اساس اصول کلی مندرج در این توافقنامه است، اما از سوی دیگر مذاکره کنندگان انگلیس، فرانسه و آلمان هستند که در پروژه های ایران غافلگیر شده و سعی در برهم زدن آن دارند. ادامه گفتگو با به تعویق انداختن مذاکرات.

اروپایی ها که تنها خواسته های آمریکا را در دستور کار خود داشتند و به دلیل ناتوانی در تصمیم گیری با منطق تیم ایران مواجه شدند، از سرگیری مذاکرات را به هفته آینده موکول کردند تا به پایتخت خود بازگردند. و در این زمینه به نتیجه نهایی برسیم.

برخلاف روند دولت قبل، طراحی تیم مذاکره‌کننده جدید ایران مبتنی بر تمرکز بر رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و انجام تعهدات ذیل توافقنامه 2015 است که به تیم ایرانی ابتکار عمل در برابر سه کشور اروپایی آلمان و فرانسه و انگلیس را می‌دهد. این موضوع باعث شده تا کشورهای دیگر خواستار به تعویق انداختن مذاکرات شوند و به دلیل تصمیم گیری ضعیف در مورد پروژه های ایران، تلاش کنند زمان بخرند.

به این ترتیب از سرگیری مذاکرات هسته ای در وین بین ایران و 1+5 به هفته آینده موکول شد و بسته پیشنهادی ایران در حالی به کشورهای مذاکره کننده ارائه شد که کشورهای اروپایی با دو پروژه ارائه شده از سوی ایران در مذاکرات مخالف بودند. نیروهای هسته ای دستورالعمل خاصی برای رفع تحریم های هسته ای نداشتند، بنابراین برای انجام وظیفه نهایی به پایتخت های خود بازگشتند.

علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، درباره اقدام اروپا در مورد زمان وقوع جنگ گفت: طرف مقابل معتقد است که باید در پاسخ به پیشنهادات ایران برای لغو تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای با پایتخت‌های خود گفت‌وگو کند. وین.

به نظر می رسد پیشنهادات ایران در این دور از مذاکرات در وین، به دلیل انطباق با قطعنامه 2231 شورای امنیت و توافق هسته ای قبلی، مانع از عذرخواهی کشورهای غربی برای پروژه پیشنهادی ایران شده است و پیشنهادات جدید ایران مطابق با توافقات قبلی است. معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، قطعنامه 2231 و برخی بحث‌ها در مذاکرات قبلی با 1+5، سه کشور اروپایی را بر آن داشت تا طرف ایرانی را به دلیل اختلافات احتمالی مقصر بدانند و طرف ایرانی را با توافق‌های قبلی در تضاد قرار دهند. .

به گفته مقامات چین و روسیه، ایران در مذاکرات وین پیشنهادات دقیق و متناقضی ارائه کرده است که می تواند مبنای توافق باشد تا آیا تیم ایران پیشنهاد منطقی برای پایان مذاکرات در وین خواهد داشت؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید