تورم اردیبهشت ماه به 38.7 درصد رسید


ساعت: 18:14
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840664

مرکز آمار ایران تورم سالانه را در پایان اردیبهشت ماه امسال 38.7 درصد اعلام کرد که نسبت به ماه مشابه در ماه گذشته 1.8 درصد کاهش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تورم سالانه خانوارها در کشور در اردیبهشت ماه به 2.8 درصد رسید که نسبت به ماه مشابه 2.8 واحد درصد کاهش داشت.

افزایش تورم خانوارها در کشور

منظور از تورم نقطه ای، درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. تورم نقطه ای در ماه می به 1.8 درصد رسید. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2.7 درصد بیشتر از ماه می برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

نرخ تورم اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل 1.5 واحد درصد افزایش داشته است. تورم اصلی گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با ۲.۸ واحد درصد افزایش به ۲.۷ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با ۲.۸ واحد درصد افزایش به ۲.۷ درصد رسید.

در عین حال تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری 1.8 درصد بود که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش داشت. همچنین این نسبت برای خانوارهای روستایی 2.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه خانوارها در کشور

نرخ تورم ماهانه به معنای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه در ماه می به 1.7 درصد رسید که نسبت به ماه مشابه در ماه گذشته 2.8 واحد درصد افزایش داشت. تورم ماهانه گروه‌های اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۲.۸ درصد و ۲.۷ درصد است.

این در حالی است که تورم ماهانه خانوارهای شهری 2.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نسبت برای خانوارهای روستایی 2.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم سالانه خانوارها در کشور

منظور از نرخ تورم سالانه درصد تغییر میانگین شاخص قیمت در سال منتهی به ماه جاری نسبت به مدت مشابه قبل است. تورم سالانه خانوارها در کشور در اردیبهشت ماه به ۱.۸ درصد رسید که نسبت به ماه مشابه ۲.۸ واحد درصد کاهش داشت.

همچنین تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 2.5 و 2.7 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 1.8 واحد درصد و خانوارهای روستایی 1.5 واحد درصد کاهش داشته است.

قیمت در این ماه در حال تغییر است

در گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع)، گروه «قند و شکر و شیرینی‌جات» بوده است. “(قند، شکر و شیرینی) و گروه “نان و غلات” (باگت، ماکارونی و رشته فرنگی) است. در گروه اصلی” کالاها و خدمات غیر خوراکی “گروه” حمل و نقل “(انواع اجاره)، گروه “هتل و رستوران” (ساندویچ و انواع غذاهای سرو شده در رستوران ها) و گروه “سلامت” بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت به دهک هزینه کل کشور در این ماه



دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه اردیبهشت 1401 برای دهک های مختلف از 1.5 درصد برای دهک نهم تا 3.1 درصد برای دهک اول است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید