تورم نقطه ای چیست و چرا ترسناک به نظر می رسد؟

تورم نقطه ای چیست و چرا ترسناک به نظر می رسد؟

روز جدید ایرنا به عنوان رسانه رسمی دولت با گرفتن ذره بین به سراغ اعداد و ارقام با علامت منفی رفت و در نهایت عنوان «کاهش بی سابقه تورم ماهانه در تیرماه» را انتخاب کرد اما رسانه ها از دولت به دلیل اغراق اعدادی مانند 52 انتقاد کردند. درصد و 40.5 درصد پرداخت کرده اند

  • تورم ژوئیه 1401 دوباره باعث طبقه بندی رسانه ها بر اساس خط فکری سیاسی و وابستگی جناحی آنها شد. ایرنا در حالی که رسانه رسمی دولت با گرفتن ذره بین به سراغ اعداد و ارقام با علامت منفی رفت و در نهایت تیتر کاهش بی سابقه تورم ماهانه در تیرماه را برای گزارش خود انتخاب کرد اما رسانه ای که نقش آفرینی می کند. با انتقاد از دولت اعداد را 52 درصد و 40.5 درصد متورم می کند. اگر از گروهی هستید که معمولاً گزارش مرکز آمار را با لبخند می گذرانید و هرگز نمی توانید تورم را جدی بگیرید، پس در این گزارش قرار نمی گیرید، بیایید آن را با ملاحظات متعارف سیاسی تفسیر کنیم.

  • دلیل اعلام اعداد مختلف تورم

به گزارش فرارو، تورم تیرماه 1401 همانند دوره های گذشته توسط مرکز آمار منتشر شد. در این گزارش تورم ماهانه 4.6 درصد است که نشان می دهد قیمت برخی کالاها و خدمات از خرداد امسال تا تیرماه به طور متوسط ​​4.6 درصد افزایش یافته است، اما اگر همین قیمت ها را با تیرماه سال گذشته مقایسه کنیم. به رشد 54 درصدی می رسیم. این عدد به تورم نقطه ای یا تورم نقطه به نقطه معروف است که نباید فراموش کرد، همچنین عددی آماری است و میزان رشد قیمت ها در تیر 1401 نسبت به تیر 1400 را نشان می دهد، تورم تیرماه 1401 نیز اعلام شده است. بر اساس تورم سالانه این عدد واحد نرخ رشد قیمت را در سال منتهی به ژوئیه 1401 در مقایسه با سال منتهی به جولای 1400 بررسی می کند و بنابراین اهمیت کمتری دارد. با این حال، مرکز آمار اعلام کرد که تورم سالانه در جولای 1401 به 40.5 درصد خواهد رسید.

در تیر 1401، تورم ماهانه 7.6 درصد، تورم نقطه به نقطه 1.5 درصد و تورم سالانه 1.1 درصد کاهش یافت. می توانید به عقب برگردید و دوباره به اعداد و ارقام نگاه کنید، زیرا اکنون قطعاً می دانید که چرا رسانه های مختلف بر اساس جناح بندی و تمایزات سیاسی خود، یکی از این اعداد را در تیتر روزنامه پررنگ می کنند و از چشم شما پنهان می کنند.

راز کاهش بی سابقه تورم ماهانه در تیر 1401

نرخ تورم ماهانه تیر ماه 1401 برابر با 4.6 درصد بوده است که نسبت به نرخ تورم ماهانه ژوئن 1401 7.6 درصد کاهش داشته است. درست است که بگوییم اگرچه قیمت ها در خرداد 1401 به طور متوسط ​​12.2 درصد افزایش یافت، اما در تیرماه امسال میزان افزایش قیمت کاهش یافت و به 4.6 درصد رسید. برخلاف آنچه ایرنا در گزارشی با عنوان «کاهش بی سابقه تورم ماهانه در تیرماه» نوشت، کاهش 7.6 درصدی تورم ماهانه به هیچ وجه دستاوردی نیست زیرا پس از کاهش شوک ناشی از اجرای فاز دوم آزادسازی یارانه ها. یک شوک قیمتی بزرگ (عمدتا مواد غذایی) وجود داشت و تورم ماهانه را به 12.2 درصد رساند. این شوک عظیم حداقل از نظر علم و ریاضی پس از یک ماه برطرف شد. اگرچه تورم نقطه‌ای نشان می‌دهد که میزان پرداختی مردم برای محصولاتی مانند روغن و لبنیات نسبت به سال قبل همچنان بالاست.

تورم نقطه ای چیست و چرا می خواهد ترسناک به نظر برسد تورم نقطه ای معمولاً 54 درصد گزارش می شود، اما در گروه مواد غذایی میزان افزایش قیمت چشمگیر است.

تورم نقطه ای یا ماهانه؛ چه کسی خردکننده تر است؟

تورم نقطه به نقطه، تورم سالانه و تورم ماهانه بر اساس میانگین قیمت یک سری کالا و خدمات محاسبه می شود و اعلام رسمی به عهده مرکز آمار است. اعداد 4.6%، 54% و 40.5% برای بیان تورم عمومی و نشان دادن روند تغییر قیمت تمامی کالاهای لیست استفاده می شود، اما تورم در گروه ها و دسته بندی ها نمایش متفاوتی خواهد داشت. به عنوان مثال تورم کلی از خرداد تا تیر 1401 برابر با 4.6 درصد بوده است، اما تورم ماهانه در گروه مواد غذایی عمومی 5.7 درصد بوده است. در گروه گوشت قرمز و مرغ نیز تورم ماهانه به 11.6 درصد رسید. در گروه خدمات انتظار تورم حدود 11 درصدی در گروه خدمات نگهداری و تعمیرات خانه را داریم. تورم بخش بهداشت و درمان در تیرماه امسال حدود شش درصد برآورد شده است.

تورم نقطه ای تیرماه امسال در مجموع 54 درصد بوده است، اما تورم نقطه ای گروه غذا تنها 90 درصد، تورم نقطه ای کره 293 درصد و تورم نقطه ای شیر 120 درصد برآورد شده است.

تورم مسکن؛ رازهایی در مورد قیمت و اجاره خانه

تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکونی در تیرماه امسال 31.4 درصد گزارش شده است. به زبان ساده، مستاجران مجبور به پرداخت 31.4 درصد بیشتر اجاره بها «به طور متوسط» نسبت به جولای سال گذشته بودند. اگر صاحبخانه شما را مجبور به پرداخت دو برابر اجاره در سال جاری کرده است، نمی توانید این رقم را زیر سوال ببرید، زیرا گزارش مرکز آمار این رقم را بر اساس «متوسط ​​قیمت» در سراسر کشور ارائه می دهد. قطعا برخی از صاحبخانه ها بر خلاف تجربه تلخ و ناخوشایند شما با مستاجران خود قدم زده اند و از آنها خوششان آمده است.

تورم نقطه ای مسکن در تیرماه امسال 31.8 درصد اعلام شد. تورم ماهانه چهار درصد نشان می دهد کسانی که در تیرماه امسال برای خرید مسکن به تعویق افتاده اند، بیشتر از خرداد پرداخت کرده اند. مهمترین نکته در این بخش، تفاوت 16 درصدی تورم نقطه به نقطه عمومی با تورم نقطه به نقطه بخش مسکن است. بیایید آن را بین خود نگه داریم، تاب آوری تورم مسکن نسبت به تورم کل، پتانسیل و ظرفیت پنهان بالقوه برای ادامه رشد قیمت مسکن را نشان می دهد. خدمات نگهداری و تعمیرات منازل نسبت به خرداد ماه سال جاری با تورم 11 درصدی و نسبت به تیرماه سال گذشته با تورم 52 درصدی مواجه است.

تورم در محل؛ چیزهایی که بیشتر به چشم می آیند

تورم کلی نقطه ای تیرماه 1401 54 درصد گزارش شده است، اما در گروه مواد غذایی میزان افزایش قیمت برخی محصولات قابل توجه بوده است. به عنوان مثال، قیمت روغن و لبنیات از تیرماه 1400 به ترتیب 293 و 119 درصد و قیمت نان و غلات نسبت به تیرماه سال قبل 101 درصد افزایش یافته است. تورم نقطه‌ای گوشت در تیرماه امسال 70 درصد، سبزی‌ها نسبت به تیرماه سال گذشته 71 درصد و محصولاتی مانند شکر، مربا، عسل، قنادی نسبت به تیرماه سال گذشته 75 درصد تورم دارند. اولین ماه تابستان سال قبل

گزارش مرکز آمار همچنین نشان می دهد که هزینه خانوارهای ایرانی در حوزه هتلداری و رستوران داری در تیرماه امسال نسبت به سال گذشته 85 درصد افزایش داشته است. هزینه آنها برای آموزش نسبت به سال قبل 31 درصد و هزینه آنها برای سرگرمی و فرهنگ نسبت به سال قبل 32 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، هزینه خانوارهای ایرانی در بخش حمل و نقل نسبت به تیرماه سال گذشته 42 درصد افزایش داشته و تورم نقطه‌ای بخش دخانیات به 46.7 درصد رسیده است، در حالی که هزینه خانوارهای ایرانی در بخش بهداشت و درمان نسبت به سال قبل 36.6 درصد افزایش داشته است. بیشتر. در بخش پوشاک و کفش، خانوار ایرانی با نرخ تورم نقطه‌ای 49 درصدی مواجه است که به این معناست که هزینه خرید پوشاک نسبت به تیرماه سال قبل حدود 50 درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید