تکذیب مطلق، پس از تایید رسمی اولیه/انصراف شهرداری، تهدید به قبول مسئولیت نصب «بنر»های ضد انگلیسی در اطراف سفارت بریتانیا

تکذیب مطلق، پس از تایید رسمی اولیه/انصراف شهرداری، تهدید به قبول مسئولیت نصب «بنر»های ضد انگلیسی در اطراف سفارت بریتانیا

اعتماد نوشت: سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا امکان نصب بنر در سطح شهر بدون اطلاع شهرداری وجود دارد، گفت: بله، ممکن است این بنرها توسط جریان یا نهاد خاصی نصب شده باشد که ما از آن اطلاعی نداریم.

به گزارش همشهری آنلاین، در پی انتشار اخباری مبنی بر برداشتن شعارها از دیوار سفارت انگلیس توسط سفیر، شهرداری تهران بنرهای جدیدی را در اطراف سفارت نصب کرد. این متن خبری رسانه های مرتبط با شهرداری تهران است که در روزهای بعد از نام «شهرداری تهران» حذف شد اما همچنان در حافظه گوگل باقی مانده است. به عبارت ساده تر، اگرچه در 6 آذرماه «همشهری آنلاین» رسماً «شهرداری تهران» را دلیل نصب بنر در کنار سفارت انگلیس معرفی کرد، اما در روزهای بعد و پس از اصلاح این خبر، نام شهرداری تهران اعلام شد. حذف شد و حالا سخنگوی شهرداری تهران در گفتگو با «دووری» نه تنها ارتباط شهرداری با این تابلو را تکذیب می کند و می گوید شهرداری سازنده و نصب کننده این بنر را نمی شناسد.

شروع داستان به روزهای پایانی پاییز برمی گردد. در 26 دسامبر، «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران با انتشار تصاویری از خود در حالی که کلاه معروف بابانوئل را بر سر داشت و در توئیت با کمک نمایندگان 12 کشور خارجی و همچنین تماشاچیانی که در پاک کردن شعارها از روی صفحه توئیتر بودند، منتشر کرد. دیوارهای سفارت آن کشور در تهران. ، مورد قدردانی قرار گرفت و آغاز چالش جدیدی بود که شهرداری تهران را درگیر خود کرد. این عکس ها و توییت های سفیر همانطور که پیش بینی می شد در کمتر از چند ساعت و با وجود کندی اینترنت و مسدود شدن تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام با سرعتی باورنکردنی در فضای مجازی منتشر شد و با واکنش های تند کاربران مواجه شد. این فضا به شهرداری تهران.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی معتقد بودند که شهرداری احتمالا با نویسندگان این شعار همدردی کرده و از چنین اقدامی دفاع کرده است یا اینکه نقش پررنگ تری در این خبر داشته است. اوضاع به حدی بالا گرفت که حتی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز مجبور به واکنش شد. ناصر خانانی در پاسخ به سوالی مبنی بر شعارنویسی روی دیوار سفارت انگلیس در تهران و موارد مشابه درباره سفارت ایران در انگلیس، گفت: سفارتخانه ها مصونیت دارند و نباید مورد حمله قرار گیرند و این انتظاری است که ما داریم. از کشورهای میزبان خواسته اند که به وظایف خود عمل کنند. ما نقض مصونیت سفارتخانه ها و فرصت دیپلماتیک و دیپلمات ها را نمی پذیریم و به این موضوع پایبند هستیم.

با جست‌وجوی ساده در سایت‌های خبری رسمی کشور مشخص می‌شود که هنوز بسیاری از رسانه‌ها شهرداری تهران را مسئول نصب بنر در کنار سفارت انگلیس می‌دانند، اما شهرداری با این موضوع مخالف است. سخنگوی شهرداری تهران در گفت وگو با «اعتماد» هرگونه ارتباط شهرداری با دیوار نویسی ها را تکذیب می کند. عبدالمطر محمدانی در توضیح ادعای خود گفت: بالاخره شهرداری تهران چه نیازی دارد که چند بنر کوچک در اطراف سفارت با این حجم از فضاهای تبلیغاتی در سطح شهر مانند پل ها، بیلبوردها و تلویزیون های شهری و… نصب کند. به این ترتیب اعتراض خود را به دولت انگلیس نشان دهد؟! ضمنا لوگوی ما در پایین تمام بنرهای شهرداری چاپ شده است [اما زیر این بنرها لوگوی شهرداری نیست] به همین دلیل این بنرها را نصب نکرده ایم.»

محمد هانی هرگونه ارتباط شهردار تهران با این اقدام و تعلل عمدی شهرداری برای پاک کردن شعارهای روی دیوار سفارت را تکذیب کرد و گفت: عمدی بودن این مشکل را رسما تکذیب می کنیم. ما تاکنون هیچ اقدام پنهانی برای نشان دادن خشم و ناراحتی مردم کشورمان از عملکرد انگلیسی ها به عنوان حامیان پهلوی و دست نشاندن حوادثی مانند حادثه 7 مرداد انجام نداده ایم. اگر بخواهیم چنین کاری بکنیم، آنقدر هنرمندان برجسته در تهران و کشور هستند و آنقدر فضاهای شهری در اختیار داریم که می‌خواهیم راحت حرف‌هایمان را بزنیم!»

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان نصب بنر در سطح شهر بدون اطلاع شهرداری وجود دارد، گفت: بله، ممکن است این بنرها توسط گروه یا موسسه خاصی نصب شده باشد که ما اطلاعی از آن نداریم. این سخنان محمد خانی در حالی است که افراد آشنا به فعالیت های سازمان زیباسازی شهرداری تهران می گویند نصب هر بنری بر روی سازه های شهرداری بدون اطلاع و موافقت این سازمان غیرممکن است! منتقدان می گویند اگر این گفته سخنگوی شهرداری صحت داشته باشد به این معناست که هرکسی به راحتی می تواند برود و هر بنری را که می خواهد بر روی بیلبوردها یا پایه سازه های تبلیغاتی این سازمان نصب کند.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا سفارت باید با آنها تماس می گرفت تا شهرداری نسبت به پاکسازی این سازه ها اقدام می کرد یا خیر، می گوید: البته باید اطلاع رسانی می شد یا تلفنی. یا همکاران ما این را دیدند و گزارش دادند. به هر حال اگر سفیر و دیگران کمی صبر می کردند، شهرداری این شعارها را حذف می کرد». وی همچنین از ردیابی رسانه ها در این زمینه انتقاد می کند و می گوید: «اگر واقعاً دنبال حقیقت هستید، سوال من را هم مطرح کنید که چگونه برخی رسانه های خاص سعی در خبرسازی در این باره دارند؟» در نهایت محمد هانی خبر جدیدی را در سخنان وی و در مورد اهمیت کم این پرونده می گوید که “به هر حال فکر می کنم الان بنرها جمع شده اند!”

در این باره علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا در گفت وگو با «اعتماد» توضیحات جدیدی ارائه می دهد. وی با تاکید بر اینکه واقعیت این است که ما چندان از منشأ این ماجرا مطلع نیستیم و هنوز هم از چرایی و چگونگی این ماجرا اطلاع چندانی نداریم، می گوید: مسلما شهرداری صدها سازه تبلیغاتی در این زمینه دارد. نقاط مختلف شهر که به طور طبیعی مشاهده می شوند کار آسانی برای همه آنها نیست. بنابراین بعید نیست که چنین اتفاقی دور از چشم شهرداری افتاده باشد».

وی در عین حال تاکید می کند که نظارت بر این ساختارهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی بر عهده شهرداری است و هیچ عذری برای سهل انگاری در این امر قابل قبول نیست. نادعلی در این خصوص می گوید: اینکه شهرداری و سازمان زیباسازی بر اساس وظایف متولی خود باید نصب بنر و بیلبورد شهری را کنترل کنند، درست و غیرقابل انکار است اما گاهی ممکن است حرکت های مردمی اقدام به نصب بنر کنند. از چشم شهرداری دور بماند.

با این توضیحات، به نظر می رسد اگرچه در روزهای ابتدایی بسیاری از مردم و رسانه ها ضمن تمجید از این اقدام، به مسئول و نهادی که این بنرها را نصب کرده اند، اشاره می کردند، اما اکنون هیچ کس مسئولیت این موضوع را بر عهده نمی گیرد. سوالی که شاید مهمتر از این خبر باشد به موارد احتمالی آینده و همچنین قوانین مصوب و مسئول برای فضاهای شهری برمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید