جزئیات خورشید گرفتگی در آسمان کشور + جدول مشخصات


ساعت: 10:11
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905737

یک کارشناس نجوم گفت: خورشید گرفتگی جزئی در 12 آبان ماه در آسمان کشور رخ می دهد که به مدت 2 ساعت و 22 دقیقه در ایران قابل مشاهده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رنجبران کارشناس نجوم گفت: این خورشید گرفتگی 12 آبان از ساعت 9 صبح در شمال اروپا (جزیره ایسلند) آغاز و ساعت 13 در شمال اقیانوس هند پایان می یابد. حداکثر خورشید گرفتگی در میانه روسیه با قدر 86 درصد رخ می دهد.

وی گفت: این خسوف در اروپا، شمال آفریقا، کل خاورمیانه و بخشی از هندوستان رخ می دهد. اما برخلاف آمریکای شمالی و جنوبی، نیمه راست روسیه، شرق آسیا و استرالیا نمی توانند این خورشید گرفتگی را مشاهده کنند.

رصد خورشید گرفتگی جزئی در ایران

وی با بیان اینکه امکان رصد این خورشید گرفتگی در ایران به مدت 4 ساعت نیز وجود دارد، گفت: خورشید گرفتگی جزئی در سراسر ایران قابل مشاهده است. بیشترین صید در خراسان شمالی و بجنورد با 69 درصد و کمترین صید در چابهار با 51 درصد است.

به گزارش رنجبران، کسوفی که با آن مواجه هستیم مربوط به چرخه ساروس 124 است که هر 18 سال و 11 روز یک بار رخ می دهد.

وی گفت: ماه گرفتگی کامل در تهران 2 ساعت و 22 دقیقه از ساعت 13:41 به وقت ایران آغاز می شود و تا ساعت 16:09 قابل رویت است. ساعت پیک ساعت 14:58 با مقدار 64 درصد خواهد بود. این اتفاق در سایر نقاط کشور تقریباً در همان زمان رخ می دهد.

وی با بیان اینکه هر سال بین 2 تا 5 خورشید گرفتگی در سراسر جهان ممکن است رخ دهد، گفت: آخرین خورشید گرفتگی که در ایران دیده شد، خورشید گرفتگی حلقوی سال 1399 بود که تا حدی در ایران قابل مشاهده بود. این دستگیره نیز تا حدی قابل مشاهده است. علاوه بر این، خورشید گرفتگی کامل در 11 آگوست 1406 در راه است که متأسفانه همچنان در کشور ما تا حدی قابل مشاهده خواهد بود.

وی تاکید کرد: ایمنی رصد خورشید گرفتگی باید برای همه دست اندرکاران مورد توجه قرار گیرد. زیرا هرگونه بی احتیاطی باعث آسیب دائمی به چشم می شود. افراد برای دید مستقیم فقط باید از عینک های استاندارد و مخصوص استفاده کنند. اگر از فیلتر مناسبی برای عکاسی از خورشید در مقابل عدسی و تلسکوپ استفاده کنند و به جای نگاه مستقیم، از داخل صفحه دوربین این پدیده را مشاهده کنند، هیچ آسیبی به چشم وارد نخواهد شد.

به گفته وی، علاقه مندان می توانند با انداختن سایه ظروف مشبک بر روی زمین جلوه ای از زیبایی هلال ماه را آشکار کنند و از این طریق به طور غیرمستقیم اما ایمن این پدیده را مشاهده کنند.

جدول جزئیات خورشید گرفتگی جزئی در روز سه شنبه 3 نوامبر 1401


خورشید گرفتگی ظهر امروز در ایران دیده می شود


خورشید گرفتگی ظهر امروز در ایران دیده می شود

دیدگاهتان را بنویسید