جزئیات خورشید گرفتگی 12 آبان در آسمان کشور

جزئیات خورشید گرفتگی 12 آبان در آسمان کشور

روز جدید یک کارشناس نجوم از وقوع خورشید گرفتگی جزئی در 12 آبان ماه خبر داد و گفت: از مجموع خورشید گرفتگی 4 ساعته، 2:22 دقیقه آن در ایران قابل رویت است.

محمد رنجبران کارشناس نجوم درباره خورشید گرفتگی جزئی امسال گفت: این خورشید گرفتگی از ساعت 9 صبح به وقت UT در شمال اروپا (ایسلند) آغاز و ساعت 13 در شمال اقیانوس هند به پایان می رسد. حداکثر ماه گرفتگی در میانه روسیه خواهد بود و با مقدار 86 درصد ملاقات می کند.

وی بیان کرد: این خسوف در اروپا، شمال آفریقا، کل خاورمیانه و بخشی از هند رخ خواهد داد، اما برخلاف آمریکای شمالی و جنوبی، نیمه راست روسیه، شرق آسیا و استرالیا نمی توانند این خورشید گرفتگی را رصد کنند.
رصد خورشید گرفتگی جزئی در ایران

وی با بیان اینکه امکان رصد این خورشید گرفتگی در ایران نیز در بازه زمانی 4 ساعته وجود دارد، گفت: خورشید گرفتگی جزئی در سراسر ایران قابل مشاهده است. بیشترین صید در خراسان شمالی و بجنورد با 69 درصد و کمترین صید در چابهار با 51 درصد است.

به گزارش رنجبران، کسوفی که با آن روبرو هستیم مربوط به چرخه ساروس 124 است که هر 18 سال و 11 روز یکبار رخ می دهد.

وی گفت: ماه گرفتگی کامل در تهران 2 ساعت و 22 دقیقه از ساعت 13:41 به وقت ایران آغاز می شود و تا ساعت 16:09 قابل رویت است. ساعت پیک ساعت 14:58 با مقدار 64 درصد خواهد بود. تقریباً در همان زمان در سایر نقاط کشور نیز این اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه سالانه بین 2 تا 5 خورشید گرفتگی در سراسر جهان می تواند رخ دهد، گفت: آخرین خورشید گرفتگی که در ایران دیده شد، خورشید گرفتگی حلقوی اول تیرماه 1398 بود که تا حدی در ایران قابل مشاهده بود. این خسوف به صورت جزئی نیز قابل مشاهده است، در حالی که خورشید گرفتگی کامل در 11 امرداد 1406 در حال وقوع است که متأسفانه هنوز تا حدی از سمت ما قابل مشاهده خواهد بود.

وی تاکید کرد: ایمنی رصد خورشید گرفتگی باید مورد توجه همه دست اندرکاران باشد زیرا هرگونه بی احتیاطی باعث آسیب دائمی به چشم می شود. افراد برای دید مستقیم فقط باید از عینک های استاندارد و مخصوص استفاده کنند. اما اگر از فیلتر مناسب برای عکاسی از خورشید در مقابل عدسی و تلسکوپ استفاده کنند و به جای نگاه مستقیم، از داخل صفحه دوربین این پدیده را مشاهده کنند، هیچ آسیبی به چشم وارد نخواهد شد.

به گفته وی، علاقه مندان نیز می توانند با انداختن سایه ظروف مشبک بر روی زمین جلوه ای از زیبایی هلال ماه را آشکار کنند و به این ترتیب غیرمستقیم اما ایمن این پدیده را مشاهده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید