جزئیات مرگ تلخ 6 مرد، زن و کودک در خلوت آخر هفته خانه پدربزرگ / کبابی

جزئیات مرگ تلخ 6 مرد، زن و کودک در خلوت آخر هفته خانه پدربزرگ / کبابی

6 زن، مرد و کودک در شهر اردبیل برای تفریح ​​دور هم جمع شده بودند تا باربیکیو بخورند اما روشن ماندن باربیکیو حادثه تلخی را رقم زد و به قیمت جان آنها تمام شد.

عصر چهارشنبه گذشته مردی با اورژانس 115 اردبیل تماس گرفت و گفت که چند نفر از اعضای خانواده اش دچار گازگرفتگی شده و نیاز به کمک دارند. بلافاصله پس از آن تماس تلفنی، اکیپ های اورژانس در محوطه دانشگاه به محل حادثه رسیدند.

امدادگران به محض ورود به خانه با جسد بی جان 6 نفر مواجه شدند. قربانیان 2 پسر و دختر 5 و 6 ساله، 2 مرد حدود 22 و 23 ساله و 2 زن حدود 30 ساله هستند و شواهد حاکی از آن است که آنها چند ساعتی است که مرده اند. همچنین یک باربیکیو با آتش باز در اتاق وجود داشت که نشان می دهد قربانیان به احتمال زیاد در اثر خفگی جان خود را از دست داده اند.

در این شرایط ماجرا به پلیس گزارش شد. مردی که با 911 تماس گرفت عموی قربانیان بود. گفت: محل حادثه منزل پدرم است. برادرزاده هایم شب قبل برای تفریح ​​به آنجا رفته بودند اما جواب تماس ما را ندادند تا اینکه امروز من نگران شدم و برای اطلاع از آنها به خانه پدرم رفتم اما به محض ورود آنها را دیدم که روی زمین دراز کشیده اند. و من متوجه شدم که هر 6 نفر مرده اند.

در همین حال دکتر سعید مهری رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان اردبیل جزئیات بیشتری از این حادثه را برای همشهریان بیان کرد و گفت: حادثه دیدگان برای خوش گذرانی و در کنار هم بودن به محل حادثه که خانه پدربزرگشان است مراجعه کردند. شب قبل از. آن شب باربیکیو داشتند و کباب پزشان روشن بود و چون اتاقی که در آن بودند کوچک و محصور بود، همه گاز گرفتند.

مهری ادامه داد: وقتی همکارانم در محل حاضر شدند، اجساد یخ زده بودند و حداقل 18 ساعت از مرگشان می گذشت. مشخص نیست قربانیان فراموش کرده اند که گریل را خاموش کنند یا از آن برای گرم کردن اتاق استفاده کرده اند. با این حال، حتی برخی از سیخ هایی که ساخته بودند دست نخورده باقی ماندند.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی اردبیل نیز گفت: اگر حادثه دیدگان کباب پز را بیرون اتاق گذاشته و در آنجا پخت می کردند، این حادثه رخ نمی داد. در همین حال دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با تایید خبر جان باختن 6 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از آغاز رسیدگی به این حادثه خبر داد.

2 مصدوم در همدان

اگرچه در فصل سرما معمولاً در اکثر نقاط کشور حوادث گازگرفتگی گزارش می شود، اما این حوادث در مناطق سردسیر بیشتر از جاهای دیگر رخ می دهد. مانند استان همدان که در 7 ماه گذشته تعداد زیادی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند و تنها چهارشنبه گذشته 2 نفر کشته شدند.

دکتر آرتین کمالی مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: روز چهارشنبه ۲ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در شهرستان همدان جان باختند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود در 7 ماهه امسال 14 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در استان همدان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 نفر افزایش داشته است. نکات ایمنی و مراقبت در نصب و استفاده از سیستم های گرمایشی می تواند از بروز حوادث جلوگیری کند.

مسمومیت 3 گردشگر در کویر

حوادث گازگرفتگی معمولا در یک فضای محدود و کوچک رخ می دهد. درست مثل حادثه ای که صبح دیروز (جمعه) برای گردشگرانی که به کویر ورزنه اصفهان رفته بودند و آنها را یک قدم به مرگ نزدیک کرد.

عباس عابدی سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: این حادثه ساعت 2:34 بامداد جمعه به مرکز اورژانس استان اصفهان اعلام شد. ماجرا از این قرار بود که تعدادی از گردشگران حاضر در کمپ با استفاده از چوب سوزاندن اتاق را گرم کردند و گاز ناشی از این اقدام باعث مسمومیت 3 خانمی شد که با حضور همکارانم برای مداوا به درمانگاه ورزنه منتقل شدند. آنها متوجه شدند این گازگرفتگی در شرایطی رخ داده است که شامگاه پنجشنبه گازگرفتگی در کهریزسنگ نیز 5 نفر از جمله 3 زن و 2 کودک را مسموم کرد. علت این حادثه استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق باغ بوده که با حضور به موقع تیم های اورژانس و کمک رسانی به حادثه دیدگان ختم به خیر شد.

مرگ وحشتناک مادر و پسر

یکی دیگر از علل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خرابی وسایل گرمایشی مانند دیگ های بخار است. چند روز پیش در یک حادثه دلخراش در بستان آباد واقع در استان آذربایجان شرقی، یک زن مسن و پسر خردسالش بر اثر نقص در آبگرمکن جان باختند. این حادثه در روستای سعیدآباد رخ داد. در این داستان آمده است که یک زن 80 ساله و پسر 32 ساله اش در خانه بودند که ناگهان احساس بی حالی کردند و از هوش رفتند و قادر به پاسخگویی نبودند. ساعتی بعد وقتی یکی از بستگانشان به ملاقات آنها رفت، آنها را در وضعیت وخیمی دید و از اورژانس کمک گرفت و با حضور امدادگران مشخص شد که هر دو بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده اند. .

چگونه در مورد یک جنگ قاتل خاموش پیش برویم؟

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یکی از شایع ترین حوادث در فصل زمستان است. بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی در سال 1400، 839 نفر و در 5 ماهه اول سال 1401، 215 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

خفگی گاز یکی از حوادثی است که معمولاً به دلیل نبود دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به ویژه اجاق گاز و شوفاژ، استفاده از پیک نیک برای گرمایش و تهویه ناکافی اتاق اتفاق می افتد. احتراق ناقص گاز یا چوب و تجمع گازهای سمی و حتی کمبود اکسیژن باعث مسمومیت افرادی می شود که در چنین فضایی نفس می کشند و می تواند منجر به مرگ آنها شود.

در نتیجه احتراق هر وسیله گرمایشی و مولد گرما، گازهایی تشکیل می شود که سمی هستند. اگر این احتراق با اکسیژن ناکافی رخ دهد، به جای تولید گاز دی اکسید کربن که گاز سمی خطرناکی نیز هست، گاز خطرناک و سمی تری به نام گاز مونوکسید کربن تولید می شود که بسیار کشنده است. با رعایت نکات ایمنی می توان از بروز این حادثه جلوگیری کرد.

نصب کلیه وسایل گرمایشی و حرارتی باید توسط متخصصین و تکنسین ها انجام شود و قبل از نصب سالانه معاینه فنی انجام شود. اطمینان از سلامت و استاندارد دستگاه های مولد حرارت و تجهیزات پخت غذا همیشه ضروری است. همیشه باید از بخاری های استاندارد با دودکش مناسب استفاده کرد.

در فصل سرما که از وسایل مولد گرما استفاده می شود، نباید تمام منافذ جریان هوا در خانه یا محل کار را با وسایلی مانند پارچه، پتو و غیره مسدود کرد. دهانه جریان هوا باید باز باشد تا مونوکسید کربن در فضای بسته جمع نشود. به عبارت دیگر، در هر فضایی که دستگاهی با سوخت مایع یا گاز نصب می شود، باید گردش آزاد هوا وجود داشته باشد و هیچ وسیله دیگری که جریان هوا را مختل کند، نصب نشود.

هر وسیله گرمایشی باید دودکش و رابط مستقل داشته باشد. هر چه دودکش بخاری کوتاه تر و صاف تر باشد، بهتر است. دودکش و اتصالات آن باید از مواد مقاوم و بدون سوراخ و نشتی ساخته شده و در برابر ضربه فیزیکی و آسیب های خارجی مقاوم باشد. دودکش بالای سقف باید کلاهک H شکل خاصی داشته باشد.

درپوش دودکش علاوه بر جلوگیری از ورود باران و برف و سایر اجسام و ورود پرندگان به داخل دودکش، برای تنظیم سوخت مشعل گاز و خروجی محصولات احتراق مناسب است. خروجی آن باید حداقل یک متر بالاتر از سطح سقفی که دودکش از آن خارج می شود و حداقل یک متر از دیوارهای جانبی فاصله داشته باشد. درپوش دودکش وسایل گازسوز و مسیر متصل باید هر از چند گاهی بررسی شود.

از نصب دیگ گاز در اتاقی که معمولاً جریان هوا ندارد خودداری کنید، نصب وسایل گازسوز یا نفتی برای گرمایش حمام، توالت و اتاق خواب ممنوع است.

شعله مشعل گاز (گرمایش یا پخت و پز) قوی، آبی و کشسان است، یکی از نشانه های خرابی مشعل گاز و خروج گاز مونوکسید کربن، شعله بسیار ضعیف و زرد رنگ است که نشانه نقص در مشعل گاز است. دستگاه، سیستم سوخت رسانی یا کمبود اکسیژن در محیطی که دستگاه نیاز به تعمیر و سرویس دارد. در این صورت بلافاصله دستگاه را خاموش کرده و با مرکز خدمات مجاز تماس بگیرید.

علائم اولیه گاز گرفتگی شامل خواب آلودگی، ضعف، بی حسی بدن، سردرد، حالت تهوع، درد قفسه سینه و سرگیجه است.

اگر در محیط بسته با بخاری نفتی یا گازی این علائم را داشتید سریعا به دیگران اطلاع دهید و محیط را ترک کنید.

فرد مسموم را در معرض هوای تازه قرار دهید. هرکسی که در معرض مونوکسید کربن بوده و علائم خفیف تا متوسط ​​دارد باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

نوزادان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که علائم قلبی عروقی دارند در صورت تماس با این گاز، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند، باید توسط پزشک معاینه شوند. تمام وسایل گازسوز را خاموش نگه دارید تا زمانی که به طور کامل توسط تعمیرکار مجاز بازرسی و بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید