حقیقت را بگو؛ پشت پتروشیمی میانکاله چیست؟

حقیقت را بگو؛  پشت پتروشیمی میانکاله چیست؟

روز جدید چرا باید رشته های میانی بسیار گران قیمت و با ارزش به پروژه های صنعتی اختصاص داده شود؟ آیا این زمین ها به صورت رایگان فروخته می شود یا اهدا می شود؟ در صورت فروش، سرمایه گذاری چقدر سود دارد؟ اگر رایگان است بگویید چرا 90 هکتار برای یک مجتمع کوچک پتروشیمی است در حالی که برای مجتمع های خیلی بزرگتر حداکثر 20 هکتار در نظر گرفته می شود.

عباس عبدی نوشت: قضیه میانکاله یکی از مصادیق حکمرانی و تصمیم گیری در ایران است. اگرچه اکثر مراحل اداری این پتروشیمی در دولت قبل و معمولاً در زمان تعمیرات اساسی و شروع به کار انجام می شد، اما موضوع روشن، جدی و حساس می شود. جالب اینجاست که هم قوه مجریه و هم مجلس فعلی هم متاثر از این تصمیم «بنیانگذاران شرایط فعلی! پشتیبانی می کند.

طبیعی است که همه مردم از سرمایه گذاری به ویژه صنعت که ارزش افزوده زیادی دارد حمایت می کنند و البته مسئولین نیز موظف به حمایت از آن هستند، بنابراین آقای رئیس جمهور بدون ذکر نام این طرح و انتقاد از آنچه اعتراض کرده است. در چند هفته گذشته «در بیست روز گذشته در یک سرمایه گذاری که مسیر اداری آن حل شده و به بالاترین درجات رسیده و در دولت مجوز دارد و زمین واگذار شده و ده ها میلیارد سرمایه گذاری شده است، یکی پیدا می شود و چیزی می گوید. در حال بررسی است و کار متوقف می شود. چه مفهومی داره؟ کدام سرمایه گذار در چنین شرایطی تمام مراحل را طی می کند و بعد می گوید دست از کار بکش؟ اگر مشکلی وجود داشت چرا نام زمین پروژه را به نام آن گذاشتید؟ “چرا سند را به او دادی؟” به نظر می رسد رئیس مجلس درست است، اما این تنها بخشی از ماجراست.

1- چرا باید رشته های میانی بسیار گران قیمت و با ارزش برای پروژه های صنعتی اختصاص داده شود؟ آیا این زمین ها به صورت رایگان فروخته می شود یا اهدا می شود؟ در صورت فروش، سرمایه گذاری چقدر سود دارد؟ اگر رایگان است بگویید چرا 90 هکتار برای یک مجتمع کوچک پتروشیمی است در حالی که برای مجتمع های خیلی بزرگتر حداکثر 20 هکتار در نظر گرفته می شود.

آیا این کافی نیست که ما را به داستان شک کنیم؟ در واقع مزیت اصلی این طرح، تصرف رایگان زمین است. مطمئن باشید اگر کاربری اراضی تغییر کند زمین آنقدر گران می شود که نیازی به محصولات پتروشیمی اصل نباشد. ظاهراً مدت هاست که طرح دیگری در این زمینه تصویب شده و تحقق یا زمین پروژه دچار مشکل شده است اما خبری از اجرای نهایی نیست و آن طور که شنیده می شود تازه هدف خود را تغییر داده و می فروشند. زمین.

2- آیا مطمئن هستید که تخلفی در این مورد صورت نگرفته است؟ چرا طرح توجیهی جامع و همچنین طرح توجیهی زیست محیطی آن در دسترس عموم نیست؟ آنها به دروغ گفتند که هزاران شغل ایجاد می کند. اولاً این مجموعه بسیار کوچک است و بعید است که به 200 تا 300 کارمند برسد. در حالی که یک حرکت کوچک در گردشگری در منطقه صدها و هزاران شغل ایجاد می کند. به طور کلی پتروشیمی ها جزو صنایع کم اشتغال هستند. لطفاً دستور انتشار هر دو طرح سودآوری محیط زیست و کارخانه را بدهید. همچنین تامین منابع مالی برای پروژه مهم است.

3- موضوع مهم این است که بر اساس سیاست های کلی نظام، سواحل دریای عمان که به گاز و آب دسترسی دارند و به راحتی صادر می شوند باید توسعه یابد. آیا تخریب محیط زیست در شمال، جایی که زمین محدود است، این سیاست ها را برای چنین پروژه کوچکی برآورده می کند؟ چرا نمی‌روند در سواحل خلیج فارس و دریای عمان پتروشیمی بسازند تا از خرج و مالیات معاف شوند و در آنجا مستقر شوند؟

4- بی اعتمادی مردم به مقررات زیست محیطی مشکلی نیست که به این راحتی بتوان آن را حل کرد. هنگامی که خودروی سازنده از روی پل عبور می کند، می تواند از ترفندهای مختلفی برای نادیده گرفتن و دور زدن مقررات زیست محیطی استفاده کند. به همین دلیل وجدان بیداری با وجود محدودیت های زیست محیطی منطقه، حقوق عرفی مردم و ذینفعان محلی و ممنوعیت قانونی راه اندازی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در استان های شمالی و اطراف آن از توسعه صنایع شیمیایی در منطقه خرسند است. با یکی از مهم ترین تالاب های بین المللی ایران و غرب آسیا؟

5. درست است که معضلات زیست محیطی نباید به گونه ای تعریف شود که مانع از روند توسعه کشور شود، زیرا توسعه یک ضرورت است، اما هدف توسعه اکولوژیکی بهتر است اگر محیط زیست را تخریب کنیم و شرایط لازم برای پایداری را حذف کنیم. توسعه.

با توجه به تمامی مسائل پشت پرده و مخالفت با دستورات دادگاه و حکومت، به نظر می رسد ماجرای پتروشیمی در میانکاله نیازمند بررسی شفاف اسناد و توجیهات و سایر ابهامات است. با این توضیحات خوب بود که رئیس مجلس قانون ممنوعیت ساخت این صنعت در شمال و همچنین شفافیت صدور مجوز را اجرا می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید