حمله تند روزنامه دولت به پیمان معادی: چرا در کن حرف سیاسی زدید؟!

حمله تند روزنامه حکومتی به قرارداد معادی: چرا ج

روز جدید در حالی که بسیاری از موضوعات تخصصی مرتبط با فیلم دارای ابهام هستند; عوامل وی بدون اینکه توضیح قانع کننده ای درباره این فیلم و ارتباط آن با جامعه ایران بدهند و در پاسخ به این سوال که چگونه خود را نماینده ایران می دانند، بدون طی مراحل قانونی در کشور و اخذ مجوز، به اظهار نظر درباره مسائل سیاسی پرداختند. آنها چیزهایی می گویند که به نظر می رسد زیاد در مورد آنها نمی دانند.

روزنامه ایران، ارگان رسمی حکومت ایران، در مطلبی با عنوان «تأملی در فاجعه غم انگیز سلبریتی جاهل/ با ملت ایران بمانید» نوشت:

هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن در حالی برگزار می شود که این خبر تعجب بسیاری از مخاطبان ایرانی را برانگیخت.

رفتارهای عجیب و زننده برخی از بازیگران خارج از کشور، مدل لباس های عجیب برخی از بازیگران ایرانی حاضر در جشنواره و از همه مهمتر سخنان سطحی که در خوشبینانه ترین حالت به دلیل ناآگاهی و سطحی نگری و در حالت بدبینانه به دلیل کسب محبوبیت از طریق سواری مشکلات اقشار اجتماعی و کسب شهرت در خارج از کشور و در متن و زمینه های جشنواره

آخرین این اظهارنظرها مربوط به نشست خبری فیلم «برادران لیلا» است. فیلمی به کارگردانی سعید روستایی با بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده و پیمان معادی که خود را به عنوان بازیگران سینمای ایران در رقابت اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن معرفی کردند اما عموماً مجوزی از نهادهای داخلی دریافت نکردند. تنظیم نشده است؛ فیلمی که پروانه نمایش ندارد و هیچ یک از کارگردانان فیلم آن را ندیده اند و جوابی هم شنیده نشده است.

پیمان معادی در نشست خبری برادران لیلا درباره وضعیت اقتصادی کنونی ایران گفت: مردم ایران باید به مشکلات اقتصادی و تورم پاسخ دهند. درصد مردم ایران اگر یخچالشان خراب شود طبقه اجتماعی شان عوض می شود. این بدان معناست که هزینه تعمیر یخچال می تواند طبقه اجتماعی شما را کاهش دهد و این افراد ناگزیر باید اخبار سیاسی در مورد مسائل معیشتی را دنبال کنند.

باید ببینید روسای جمهور آمریکا و فرانسه هر روز چه می گویند تا سبد کالا و رفاه خانواده هایشان تا پایان ماه تضمین شود. همه آنها نظریه پرداز شده اند، اما چون نمی توانند در این مسائل عمیق بشوند، در ظاهر می مانند و زندگی را در ایران سخت می کنند و تصمیمات مردم می تواند ویرانگر باشد. آنچه در ایران از نظر تورم در حال رخ دادن است برای بسیاری نامشخص است. زیرا شاید ویرانگرتر از جنگ بدتر باشد و امیدوارم اتفاقی بیفتد.»

حمله تند روزنامه حکومت به توافق با معادی: چرا افکار عمومی در اظهار نظر در مورد مسائل سیاسی آزاد است؟ اما نکاتی در این اظهارات وجود دارد که عموم مردم باید به آن فکر کنند. از جمله اینکه چرا هنرمندی که به نظر می رسد از بدیهی ترین مفاهیم سیاست آگاهی ندارد به خود اجازه اظهار نظر در چنین سطحی را می دهد؟

معادی که مدعی بود زندگی روزمره ایرانیان در گرو اظهارات روسای جمهور آمریکا و فرانسه است چگونه و بر اساس چه اسنادی چنین اظهارات خنده دار و مضحکی را بیان کرده است؟ به خصوص در عصر کنونی که رئیس جمهور آمریکا هر روز در رسانه های جهان مورد تمسخر قرار می گیرد.

اما اگر معادی تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران را در نظر داشته باشد، باید از او پرسید که تحریم ایران هم تقصیر ایران است؟! چرا باید انگشت گناه و مسئولیت را به جای کشورهای تحریم کننده به سمت کشورش دراز کند؟

آیا معادی آگاه است که النا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در چند روز اخیر پس از سفر 12 روزه خود به ایران، تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر اعمال حقوق بشر را بیان کرده است؟

«تأثیر تحریم ها بر اقشار آسیب پذیر و سرپرستان خانواده ها و مهاجران افغان طی سالیان گذشته غیرقابل انکار بوده است. تحریم ها ارسال کمک های بشردوستانه از طریق آژانس های بین المللی را با مشکل مواجه کرده و انتقال پول را مسدود کرده است.

پس از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و قطعنامه 2231، تمامی تحریم‌های ثانویه علیه ایران برداشته شد و سازمان ملل به گونه‌ای عمل کرد که از طریق برجام که بخشی از آن سرمایه‌گذاری در ایران بود، عمل کرد، اما آمریکا به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد و مجدداً از برجام خارج شد. تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد. کردها بانک مرکزی ایران و چندین بانک ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها از بازار ایران خارج شده‌اند و دارایی‌های ایران را مسدود کرده‌اند که برای ایران 100 تا 120 میلیارد دلار هزینه داشته است.

اگر معادی و سایر سلبریتی ها همچنان نسبت به تحریم های یکجانبه علیه ایران بدبین هستند و خود مردم ایران را مقصر می دانند و از پذیرش گفته های کارشناسان و مقامات خودداری می کنند، آیا نماینده سازمان ملل تحریم ها علیه ایران را وحشیانه تایید می کند؟ آنها همچنین نمی خواهند بپذیرند که او گفته است: «تحریم های اعمال شده علیه ایران از نظر شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل توجیه ندارد. تحریم‌های اولیه و ثانویه یکجانبه و تهدید تحریم‌ها وضعیت حقوق بشر در ایران را تهدید کرده است و این تحریم‌ها منجر به تحریم صادرات کالا و تحریم بانک‌های ایرانی و تحریم غذا و دارو شده است که درآمدهای دولت را کاهش داده و افزایش یافته است. گرانی و فقر افراد و پناهندگان و زنان سرپرست خانوار را آسیب پذیر کرده است.»

با وجود تمام حواشی هنری، نکته آزاردهنده جشنواره فیلم کن امسال، اظهار نظر برخی افراد مشهور است که اتفاقاً ربطی به رشته تخصصی خود ندارند و نشست خبری برادران لیلا بارزترین نمونه از این دست است. .

در حالی که بسیاری از موضوعات تخصصی مرتبط با فیلم دارای ابهام هستند; عوامل وی بدون اینکه توضیح قانع کننده ای درباره این فیلم و ارتباط آن با جامعه ایران ارائه دهند و در پاسخ به این سوال که چگونه خود را نماینده ایران می دانند، بدون طی مراحل قانونی در کشور و اخذ مجوز، به اظهارنظر درباره مسائل سیاسی پرداختند. آنها چیزهایی می گویند که به نظر می رسد زیاد در مورد آنها نمی دانند.

به نظر می رسد آگاهی اجتماعی و سیاسی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که سلبریتی های ایرانی هنوز باید مطرح کنند. در غیر این صورت فاجعه غم انگیز اظهارنظرهای سطحی و غیرمنطقی آنها پایانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید