حمله جنجالی پیشکسوت استقلال به مهدی قیدی

حمله جنجالی پیشکسوت استقلال به مهدی قیدی

حسن روشن، کاپیتان شماره 10 استقلال که در جام جهانی با همین تعداد برای تیم ملی به میدان رفت، درباره دلیل افت محسوس مهدی کایدی در ماه های اخیر صحبت کرد.

قبل از هر سوالی برگردیم به روزی که پیراهن شماره 10 را به مهدی قائدی دادی!

بله هنوز فصل 19 شروع نشده بود.

آن روز را به خاطر می آورید؟

بله صحبت از دادن پیراهن شماره 10 به عنوان یک حرکت نمادین به او بود. البته در آن زمان به او اعتقادی نداشتم اما این تصمیمی بود که در باشگاه برای او گرفتند. این فصل هم بد نبود اما قدر آن عدد را نمی دانست. اگرچه باید به یاد داشته باشیم که شماره در زمین بازی نمی کند، اگرچه پله نیز 10 می پوشد.

پس به نظر شما او لیاقت پوشیدن شماره 10 را ندارد؟

من نمی خواهم این را بگویم! متوجه خواهید شد که منظور من از توضیح همان روز چیست. روزی که کایدی برای عکس گرفتن به این مکان آمده بود کلاهش پایین بود و موهایش حالت عجیبی داشت. آخر برنامه به او گفتم فوتبالیست موفق باش، کلاهت را سرت کن و موهایت را درست کن! این سخنان را به عنوان یک بزرگتر به او گفتم زیرا می دانستم ممکن است به بیراهه برود.

دلیل خاصی برای این موضوع داشتید؟

خدا منو ببخشه مامانم میگفت اگه از خدا چیزی میخوای اول بخوای ظرفیتشو بهت بده! اگر آن را نداد، باید بدانید که حتماً حکمتی در آن بوده است. وقتی انسان قرار است چیزی را دریافت کند، قبل از دریافت آن باید ظرفیت داشته باشد.

قائدی در باشگاه الاهلی دبی

در کل چه اتفاقی افتاد که بعد از همان فصلی که کایدی 10 گل زد، به سراشیبی رفت و آمار گل هایش هفته به هفته، ماه به ماه و سال به سال کاهش پیدا کرد؟

طبیعی است! وقتی پول و شهرت را به یکباره به دست می آورید، باید ظرفیت داشته باشید. وقتی بعد از استقلال به دبی رفت و او را آنجا دیدم، به او گفتم مراقب شرایط زندگی اینجا باشد! به پسرهای باشگاه الاهلی که از دوستان قدیمی من هستند، گفتم که شبیه یک رهبر باشند. عرب ها عموماً طرفدار فوتبال تکنیکی هستند اما یکی مثل علی کریمی. عرب ها از تکنیک علی کریمی خوششان آمد چون او با قدرت و قلدری دریبل می زد و بازیکن مقابل را با تنه فنی سوت می زد اما همان موقع به کایدی گفتم تو دریبل می زنی اما قلدر نیستی و بدن نداری پس. ارزشش را ندارد عرب ها تا نبینند یک بار دریبل می زنید و برای بار دوم به شما ضربه می زنند که هر دو پایتان در هوا باشد، شوخی نمی کنند.

چرا چنین شرایطی برای او پیش آمد که نتوانست توانایی های خود را به درستی و شاید در الاهلی نشان دهد؟

ظاهراً خداوند به او این توانایی را نداده است که در عین حال مشهور و ثروتمند باشد! متاسفانه وقتی لابی هتل ها و مغازه های مشابه در دبی را دید، فوتبال را فراموش کرد وگرنه نباید به این سرعت می افتاد. وقتی شماره 10 را به او دادم به او گفتم ازدواج کن چون ازدواج باعث پیشرفت فوتبالیست ها می شود و در همان زمان به من گفت: «آقای روشن زن دارم!»… خیلی تعجب کردم. اما در کل شرایط فوتبال در امارات چنین است. یکی دوبار به بازیکنان کمک می کنند، اما اگر شرایطی را که می خواهند برآورده نکند، با تهدید و جریمه اخراجش می کنند.

چه شد که فوتبال قائدی در لیگ نوزدهم اوج گرفت؟

اگر اشتباه نکنم اوایل فصل موهایش را درست کرد و تازه ازدواج کرده بود از خیلی چیزها دوری کرد و البته با یک فوتبالیست هم بازی کرد که لازم و ضروری بود.

شیخ؟

بله در این فصل، دیاباته زوج خوبی با کایدی تشکیل داد. یکی دفاع را به هم می زد و دیگری گل می زد و بیشتر کار به هم ریختن خط هافبک و دفاع بر دوش کایدی بود. الان هم یمگا می تواند همین کار را با قائدی در استقلال انجام دهد، هرچند ساپینتو او را برگرداند و این دو نفر از هم دور هستند. به همین دلیل، کایدی ضعیف، ثروتمند شده و به نظر می رسد خسته و تمایلی به پیشرفت ندارد.

چگونه او را به خود بیاوریم؟

باشگاه باید او را جریمه کند، سپس او را تهدید کند. با شنیدن آخرین اخبار از این بازیکن به راحتی می توان حدس زد که آینده او چگونه خواهد بود. بنابراین باشگاه باید با یک روانشناس تماس بگیرد تا با او صحبت کند. گاهی بازیکنی از جایی دور به پایتخت می آید و ما باید جو او را داشته باشیم. وظیفه باشگاه فقط خرید لباس، تهیه غذا و بردن بازیکن به هواپیما نیست، بلکه وظیفه مراقبت از بازیکن به عنوان فرزند خودش است. زیرا همان بازیکن قطعا در زمین برای او گل می زند یا مانع از گلزنی او در دروازه می شود.

آیا این بدان معناست که استقلال باید هواهای یک رهبر بیشتری داشته باشد؟

بله این بچه با استعداد گناه داره! آنها باید به او کمک کنند. اگرچه او به شانس خودش لگد می زند که به ضررش است، اما باید تا حد امکان هوای او را داشته باشند. الان در استقلال این شرایط را دارد، اگر به تیم 2 یا 3 برود او را بیرون می کنند و نمی گذارند اینطور رفتار کند.

درباره کمکی که گفتید سرمربی استقلال به نوعی می خواست این کار را انجام دهد و قبل از بازی مس رفسنجان گفته بود که قائدی در این بازی گل می زند اما باز هم تغییری در روند او ایجاد نشد!

ساپینتو باید اول بازیکنانش را بسازد و بعد چنین چیزی بگوید. حرف زدن جواب نمیده ابتدا باید بازیکنانش را از نظر روحی، اخلاقی و رفتاری و همچنین بدنی بسازد و سپس از آنها انتظار گلزنی داشته باشد. در مجموع امیدوارم اتفاقات تلخ گذشته که بار دیگر نام این بازیکن را بر سر زبان ها انداخت دیگر تکرار نشود و کایدی هر چه زودتر به خود بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید