حمله روسیه به اوکراین ثابت کرد که هیچ تضمینی برای امضای ابرقدرت ها وجود ندارد

سعید سابای، کارشناس سیاسی به کُردتودی گفت: «همانطور که بیشتر سیاستمداران و ارتش پیش بینی می کردند، روسیه سرانجام به اوکراین حمله کرد.

وی ریشه اصلی جنگ را حضور ناتو در مرزهای روسیه دانست و افزود: این جنگ از سال گذشته آغاز شد اما با یک سال تاخیر صدای موشک و گلوله شنیده شد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: همین سال گذشته زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در دیدار با دبیرکل ناتو تمایل خود را برای پیوستن به ناتو ابراز کرد و ناتو نیز 450 میلیون دلار تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داد. البته رئیس جمهور اوکراین فکر نمی کرد که او جنگ را به راه می اندازد و شاید فکر می کرد در صورت وقوع جنگ، آمریکا و ناتو از او حمایت می کنند و وارد جنگ می شوند.

صبایی گفت: زلنسکی نمی دانست آخرین چیزی که ناتو به آن فکر می کند جنگ با ارتش روسیه است و این جنگ با همه فجایعش درس و فرصت دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اوکراین زمانی انرژی هسته ای داشت و در توافق بوداپست قول داده بود ظرفیت هسته ای خود را از بین ببرد و در مقابل روسیه، آمریکا و انگلیس امنیت را تامین کنند.

وی گفت: بدون شک اگر اوکراین توانایی های هسته ای خود را حفظ می کرد، روسیه نمی توانست به راحتی به آن حمله کند.

سابای گفت: این درس برای اوکراین به قدری سخت بود که سفیر اوکراین در بریتانیا در مصاحبه با شبکه های تلویزیونی به کشورهای دارای سلاح هسته ای توصیه کرد که از تجربه اوکراین درس گرفته و توانایی های خود را حفظ کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه درس دیگری از این موضوع بحث خودیاری در تامین امنیت ملی است، گفت: جنگ اوکراین نشان داد که امضای ابرقدرت ها هرگز تضمین نمی شود و ملتی که می خواهد مستقل بماند باید تضمین کند. امنیت او بر اساس توانایی های درونی و خودش.

صبائی افزود: این جنگ نشان داد که اگر موشک نداشته باشید، طرف مقابل هیچ وقت قدر سخنان شما را نخواهد دانست.

وی گفت: متأسفانه گاهی در کشور شایعاتی مبنی بر کاهش توان دفاعی به گوش می رسد و با رنگ آمیزی و لعاب دادن به این ایده، سعی می کنند این نظریه را بر کرسی بنشانند که رهبر معظم انقلاب بر آن جدیت دارند. “

این کارشناس سیاسی گفت: البته سابقه این تفکر و رویارویی رهبری با ایشان به اوایل انقلاب برمی گردد که دولت موقت قصد داشت به بهانه انقلاب در منطقه ژاندارم منطقه شود. کشور و هیچ کشوری با ما دشمنی ندارد، تصمیم گرفته بود جنگنده های اف 14 را به آمریکا برگرداند، حضرت آیت الله خامنه ای مانع این کار شدند، هرچند جنگ ثابت کرد که این جنگنده ها چقدر در دفاع از کشور اهمیت دارند.

سابای گفت: تحریم‌های گسترده روسیه همکاری‌های اقتصادی با ایران را تقویت می‌کند، زیرا از این پس سیستم اقتصادی روسیه کمتر نگران اثرات تحریم‌های غرب خواهد بود و افزایش قیمت نفت و گاز قطعا خریداران انرژی ایرانی بیشتری خواهد داشت. “.

این کارشناس مسائل سیاسی به ابعاد منطقه ای جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد و گفت: در منطقه با بدتر شدن روابط روسیه با ترکیه عضو ناتو، اقدام منطقه ای ترکیه را در منطقه به ویژه در سوریه تحریک می کند. با چالشی مواجه است که کاملاً به نفع ایران است.

وی یادآور شد: یک نکته دیگر درباره سخنان رئیس جمهور ایران در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه که مربوط به عدم گسترش ناتو بود. ترغیب سه کشور قفقاز یعنی گرجستان، ارمنستان و جمهوری باکو به عضویت در ناتو که با توجه به موضوع قفقاز و درگیری های موجود در آنجا کاملا مغایر با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه فرصت دیگری برای بحث در مورد همکاری های نظامی ایران با روسیه وجود دارد، افزود: این بهترین فرصت برای تجهیز و نوسازی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از طریق روسیه با توجه به تنش های روسیه و غرب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید