حکم پرونده «متروپل» صادر شد/ حسین عبدالباگی ۷۵ درصد مجرم است/ سه سال زندان برای شهردار

حکم پرونده «متروپل» صادر شد/ حسین عبدالباگی ۷۵ درصد مجرم است/ سه سال زندان برای شهردار

روز جدید : سخنگوی قوه قضائیه حکم پرونده «متروپل» را اعلام کرد.

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تبریک هفته دولت اظهار داشت: هفته دولت فرصتی برای تبریک و عنایت خداوند به دولتمردان است. مردم انتظارات مشروعی دارند که دولت با صبر و حوصله به آنها گوش می دهد و به آن انتظارات توجه ویژه ای می کند و برای برآورده ساختن آنها اقدام موثری انجام می دهد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: از روز حادثه 3 ماه و 8 روز می گذرد و قول داده ایم که روند رسیدگی به سرعت انجام شود. پرونده در دست بررسی درباره اتهامات 21 نفر از جمله شهردار سابق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی به قتل عمد 43 نفر شامل 36 مرد و 7 زن بود. تحقیقات صورت گرفته و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال و در پرونده درج شده است و با توجه به تقصیر هر یک از متهمان به پرداخت کامل مهریه زن مسلمان به اولیای دم محکوم شدند. و همچنین پرداخت کامل جهیزیه مرد مسلمان و آسیب دیدگان حادثه.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هر یک از آنها به سه سال حبس تعزیری درجه پنج با احتساب ایام بازداشت و انتشار حکم، دو سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، دو سال محکوم خواهند شد. سالهای ممنوعیت کار و لغو پروانه کار، محرومیت از عضویت در نظام مهندسی.

وی افزود: متهم اصلی حسین عبدالبکی 75 درصد تقصیر دارد و غرامت به اولیای دم از اموال آن فرد که پیش از این توقیف شده بود پرداخت می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره سارقان بزرگراهی در نیایش و جرایم مرتبط با آن گفت: در زمینه جرایم خشن از جمله سرقت و استفاده از سلاح گرم باید گفت که خط قرمز ما کسانی هستند که امنیت مردم را زیر پا می گذارند. در صورت کشف جرم با افرادی که این جنایات را مرتکب شده اند برخورد قاطع می شود و ما نمی بخشیم. در رابطه با بزرگراه نیایش، متهم مردی به نام حبیب اللهی است که بلافاصله در این پرونده تحقیقات، تحقیقات مقدماتی و صدور قرار بازداشت صادر و کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد. پرونده در دادگاه رسیدگی خواهد شد. اتهام یکی از این پرونده ها نزاع با کشیدن سلاح سرد و فرد نامبرده چندین سرقت انجام داده است.

وی افزود: اتهامات دیگری نیز در رابطه با سرقت گوشی تلفن همراه وجود دارد که برای آن مجازات های سنگینی در نظر گرفته شده و طی روزهای آینده صادر خواهد شد.

ستایشی درباره پرونده دو شهروند سوئدی دستگیر شده (سایمون کاسپر و استفان کوین گیلبرت) گفت: دستگیری این دو نفر در حوزه مواد مخدر است و نباید با سوئدی هایی که جاسوس هستند اشتباه گرفته شود. پرونده آنها رسیدگی شده است. آنها در مرحله محاکمه محکوم شدند. مظنون اول یک تبعه سوئدی است که در 18 بهمن 1396 در فرودگاه امام با 9700 گرم معادل 21000 قرص ترامادول کشف شد و به 5 سال حبس تعزیری و بیش از 10 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد. نفر دوم نیز در تاریخ 16 بهمن 1397 در خروجی فرودگاه امام 9800 گرم شربت تریاک در چمدان خود کشف و به 8 سال حبس تعزیری، 60 ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، با توجه به استفساریه مجلس از قانون تسهیل صدور پروانه کسب، آیا نتایج آزمون وکالت مرکز امور وکلای دادگستری تغییر می کند؟ وی گفت: این استفساریه در مجلس تصویب شده و این مصوبه در شورای نگهبان مطرح شده است و انشالله تصمیم می گیرند و هر تصمیمی بگیرند ما پیگیری می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از سارقان می دانند سرقت در زندان کمتر از 20 میلیون نیست، آیا دستگاه قضایی برنامه ای در این راستا دارد؟ وی بیان کرد: افزایش نرخ جرم مربوط به متغیرهایی است که هر کدام می تواند در سرقت تاثیر داشته باشد. اینکه می گویند افزایش آمار سرقت به دلیل قانون است، دیگر مولفه ها را نادیده می گیرد. این قانون برای جرایم جزئی مجازات حبس دارد. در این مورد باید گفت که طبق مواد 45 و 46 قانون آیین دادرسی، در صورتی که جرم سرقت در ملاء عام واقع شود قابل تعقیب است. البته باید شرایط زندان و جمعیت کیفری در نظر گرفته شود اما معاونت حقوقی قوه قضائیه به این موارد رسیدگی می کند. پیشنهاد می‌شود برای تخفیف مجازات حبس در نظر گرفته شود تا مجازات‌ها بازدارنده شود. این نکات طی دو ماه آینده در لایحه ای مورد بررسی قرار می گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تعداد محکومیت های جرایم خشن گفت: در دهه 1400 و امسال ارقام قابل توجهی برای جرایم خشن مانند ضرب و جرح با سلاح، زورگیری، زورگیری، سرقت و تجاوز به عنف وجود نداشت، اما این اعمال باعث اختلال در نظام می شود. روح و روان مردم موثر بوده و دستگاه قضایی با این جرایم برخورد قاطع می کند. اکنون ستاد ویژه ای در دادستانی کشور به ریاست دادستان کل ایجاد شده است که هدف آن نظارت بر سرقت های خشن و زورگیری است.

ستایشی تاکید کرد: دستگاه قضایی به مرتکبان جرایم خشن رحم نمی کند و با متوسلان به خشونت برابر موازین قانونی برخورد قاطع خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تشکیل هیات حل اختلاف رسانه ای در سراسر کشور گفت: در نشست مدیران رسانه ای با رئیس قوه قضائیه نکاتی مطرح شد که یکی از آن نکات توسعه شوراها برای حل و فصل بود. اختلافات و حجت الاسلام محسنی اژی، رئیس قوه قضائیه، توسعه شوراهای حل اختلاف رسانه ها را مورد تاکید قرار دادند.

وی افزود: در گذشته شوراهایی در تهران، کردستان و البرز تشکیل شد و رئیس قوه قضائیه دستورات لازم را برای تشکیل شورای ویژه حل و فصل اختلافات رسانه ای در سراسر کشور صادر کرد و از اوایل دهه 1400 تا تیرماه سال جاری , 322 پاراگراف بررسی شد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا گفته شده مهدی جهانگیری دوران محکومیت خود را خارج از زندان سپری می کند؟ آیا این درست است؟ وی گفت: مهدی جهانگیری تاکنون مالکیت و جریمه مطرح شده در اظهارات خود را تکذیب کرده است. او کمتر از 80 روز در زندان دارد و واجد شرایط مرخصی است و طبق قوانین اجازه مرخصی دارد. لازم به ذکر است که وی از اتهام پولشویی تبرئه شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اقدامات صورت گرفته در پرونده سرقت از گاوصندوق بانک ملی گفت: این پرونده 16 متهم دارد که 13 نفر از آنها قطعی شده و 3 نفر از متهمان در کشور همسایه هستند. همکاری صحیح کشور همسایه بر اساس موازین قانونی برای استرداد متهمان هنوز صورت نگرفته است. در حال حاضر مراحل تحویل اقلام کشف شده به مال باخته در حال انجام است. این روند آسان نیست و افراد باید مدارک خود را ارائه دهند. کارشناسان حدود 10000 برگه، عکس و سند را بررسی کرده اند. واگذاری ملک به صورت مرحله ای انجام می شود.

وی در خصوص احکام متهمان پرونده نیز گفت: پرونده در مرحله قضایی است و تصمیمات دادگاه در دادگاه مربوطه صادر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید