آخرین وضعیت/تصمیم پرونده متروپل در مورد پرونده ساختمان متروپل منتشر شد.


ساعت: 15:42
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893884

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: تحقیقات به سرعت انجام و با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال و رای این پرونده صادر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود ستایشی در نشست خبری روز سه‌شنبه با گرامیداشت هفته دولت، اظهار داشت: شهیدان رجایی و باهنر نماد مبارزه با فساد و فقر بودند و حذف آنها توسط گروه‌های دشمن اقدامی خلاف حقوق بشر علیه همه مردم ایران بود.

و افزود: هفته دولت فرصتی است برای بیان قدرت الهی به دولتمردان زحمتکش و متقی. امروز دوباره نوای خدمت به مردم این بستگان در کشور شنیده می شود. البته مردم توقعات بحقی دارند و دولت با صبر و حوصله به این انتظارات گوش می دهد و توجه ویژه ای دارد و اقدامات موثری برای رفع آن انجام می دهد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت پرونده متروپل چگونه است، گفت: 3 ماه از روز حادثه می گذرد و قول داده بودیم که روند رسیدگی به سرعت انجام شود، پرونده مورد بحث در مورد این موضوع بود. اتهامات ۲۱ نفر از جمله شهردار سابق، سابق و فعلی آبادان، نماینده سازمان نظام مهندسی.

وی افزود: پس از این پرونده بازرسی هایی انجام شد و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال و رای پرونده صادر شد.

جزئیات حادثه در متروپل

ستایشی در خصوص جزییات این تصمیم گفت: با توجه به جرم هر یک از متهمان به پرداخت کامل مهریه زن مسلمان به پدر و مادر متوفی و ​​پرداخت کامل مهریه مرد مسلمان و مهریه قربانیان این حادثه.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هر یک از آنها به سه سال حبس تعزیری درجه پنج با احتساب ایام بازداشت و انتشار حکم، دو سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، دو سال محکوم خواهند شد. سالهای ممنوعیت کار و لغو پروانه کار، محرومیت از عضویت در نظام مهندسی.

وی افزود: متهم اصلی حسین عبدالبکی 75 درصد تقصیر دارد و غرامت به اولیای دم از اموال آن فرد که پیش از این توقیف شده بود پرداخت می شود.

ستایشی گفت: ادعای آقای تسبیب عمدی بودن قتل قربانیان و همچنین ایجاد جراحت بدنی منجر به جراحت قربانیان است.

وی در خصوص زورگیری مردی در اتوبان نیایش که اذعان داشت صد مورد زورگیری داشته چرا روند اصلاح مجرمان به درستی انجام نمی شود، اظهار داشت: در رابطه با جرایم خشن و سرقت، توسل به سلاح سرد و گرم. ، این نگاه دستگاه قضایی است که با کسانی که این رفتار را مرتکب شده اند قاطعانه برخورد کنید. به عنوان نمونه فردی که در تهران پارس مرتکب جرم شده بود به اعدام محکوم شد. این جنایات خط قرمز محسوب می شود و ما با آنها برخورد می کنیم.

پرونده حادثه نماز به دادسرای انقلاب ارسال شد

ستایشی در خصوص حادثه نیایش افزود: فردی به نام حبیب الهی است که پس از صدور کیفرخواست پرونده او به دادسرای انقلاب ارسال شد. این پرونده به سرعت و با دقت رسیدگی خواهد شد.

وی در خصوص جزئیات اتهام این فرد گفت: محاربه با کشیدن سلاح سرد برای تصاحب اموال مردم و ایجاد ناامنی در محیط عمومی از موارد درج شده در کیفرخواست است. این مرد سرقت های متعدد دیگری نیز انجام داده و در دو مورد سرقت های شدید دست داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال مجلس مبنی بر اینکه آیا نتایج آزمون مرکز وکلای دادگستری تغییر می کند یا خیر، گفت: از نظر ما متون روشن است، این مصوبه پس از نظر مجلس به شورای نگهبان ارسال شده است و هر تصمیمی باید باشد. تا با قانونی شدن طرح منطبق باشد.» پی می گیریم.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو شهروند سوئدی افزود: این دو نفر را نباید با جاسوس سوئد اشتباه گرفت زیرا این دو نفر با مواد مخدر در ارتباط هستند. این دو نفر به نام سایمون کاسبر بران در تاریخ 18 بهمن 1396 در فرودگاه امام با 9700 گرم قرص غیرمجاز حاوی مواد مخدر کشف شدند که در نهایت به 5 سال حبس و 10 میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

ستایشی ادامه داد: استیون کوین فرد دیگری بود که آب تریاک او در گیت خروجی فرودگاه و در بازرسی ها کشف شد. این مرد به 8 سال حبس و شلاق و جزای نقدی محکوم شد.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از سارقان می دانند سرقت در زندان کمتر از 20 میلیون نیست، آیا قوه قضاییه برنامه ای در این زمینه دارد؟ اینکه می گویند افزایش آمار سرقت به دلیل قانون است، دیگر مولفه ها را نادیده می گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: قانون برای تخلفات جزئی مجازات حبس دارد. در این مورد باید گفت که طبق مواد 45 و 46 قانون آیین دادرسی، در صورتی که جرم سرقت در ملاء عام واقع شود قابل تعقیب است.

ستایشی ادامه داد: البته باید به شرایط و جمعیت کیفری زندان ها رسیدگی شود اما معاونت حقوقی قوه قضائیه به این موضوعات رسیدگی می کند. پیشنهاد می‌شود برای تخفیف مجازات حبس در نظر گرفته شود تا مجازات‌ها بازدارنده شود. این نکات طی دو ماه آینده در لایحه ای مورد بررسی قرار می گیرد.

افزایش جرایم خشن

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش آمار جرایم خشن مبنی بر اینکه چند پرونده با موضوع محاربه بررسی می شود، گفت: بر اساس آمار سال گذشته و 4 ماهه پایانی امسال اعداد قابل توجهی نیست. . مشکل این است که این جنایات بر روح مردم تأثیر می گذارد.

ستایشی افزود: اقداماتی در این زمینه انجام شده است، به عنوان مثال در یکی از استان ها رئیس ضابط در این زمینه تصمیم گیرنده است. تاکید می شود ستاد ویژه ای در دادسرای کل برای نظارت بر سرقت های وحشیانه و زورگیری ها تشکیل شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بررسی دلایل قطعی اینترنت و مشخص شدن یا نبودن عاملان آن گفت: هنوز پرونده ای مطابق با اجرای مصوبه در این خصوص به دستگاه قضایی ارسال نشده است.

پرونده Actuvar و قاچاق مواد مخدر

ستایشی در خصوص پرونده مهرماه و قاچاق دارو گفت: 26 پرونده قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی و عدم انجام تعهدات ارزی مورد رسیدگی قرار گرفت. پرونده مذکور دارای 9 متهم است که با توجه به دقت در تحقیقات مشخص شد و مجدداً به دادگاه بازگشت.

وی در خصوص آخرین وضعیت حکم مهدی جهانگیری گفت: این فرد در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۷ به اتهام قاچاق ارز به دو سال حبس تعزیری و ضبط اموال ارزی، جریمه نقدی و انفصال در دادگاه تجدیدنظر محکوم شد. مبلغ 607000 یورو و دلار اصل مال محکوم شد. از 28 اردیبهشت 1400 به زندان رفت، این مرد هم اتهام پولشویی داشت که تبرئه شد. جریمه نقدی مذکور بیش از 107 میلیارد ریال و مبلغ ارز قاچاق ضبط شده بیش از 208 میلیارد ریال و ضبط بیش از 456 میلیارد و 216 هزار ریال که در مجموع بیش از 771 میلیارد ریال به حساب خزانه بازگردانده شد. مابقی روزهای حبس کمتر از 80 روز است. طبق قوانین سازمان زندان ها این فرد می تواند از مرخصی استفاده کند و پایان حبس نیز مشخص است و هیچ ابهامی وجود ندارد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت بانک ملی افزود: این پرونده 16 متهم بود و برای 13 متهم حکم صادر شده است. 3 متهم در یکی از کشورهای همسایه هستند و برای استرداد این افراد کمک خاصی صورت نگرفت. در حال حاضر مراحل تحویل اقلام کشف شده به مال باخته در حال انجام است. این سوال آسان نیست زیرا اسناد و عکس ها باید برای اثبات ارائه شود. پرونده در مرحله قضایی است و حکمی هنوز لازم الاجرا نشده است.

آخرین وضعیت تشکیل هیات حل اختلاف رسانه ای در سراسر کشور

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تشکیل هیات حل اختلاف رسانه ای در سراسر کشور گفت: در نشست مدیران رسانه ای با رئیس قوه قضائیه نکاتی مطرح شد که یکی از آن نکات توسعه شوراها برای حل و فصل بود. اختلافات وی افزود: در گذشته شوراهایی در تهران، کردستان و البرز تشکیل شد و رئیس قوه قضائیه دستورات لازم را برای تشکیل شورای ویژه حل و فصل اختلافات رسانه ای در سراسر کشور صادر کرد و از اوایل دهه 1400 تا تیرماه سال جاری , 322 پاراگراف بررسی شد .

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص نفتکش یونانی توقیف شده و احتمال توقیف آن توسط محاکم ایرانی گفت: در صورت تشکیل پرونده یا شکایت مبنی بر فعل یا ترک فعل یا عملی که موجب خسارت شده است، دادگاه رسیدگی و رسیدگی می کند. اگر خسارتی توسط دولت آمریکا ایجاد شده باشد. در صورت انجام در دادگاه تصمیم گیری و حکم صادر می شود. اکنون پرونده در بندرعباس در حال رسیدگی است، یک پرونده در تهران و پرونده دیگر در دادسرای بین‌الملل تهران در حال رسیدگی است. تصمیم گرفته شد و تجدیدنظرخواهی شد و پرونده به دادگاه رفت و در دادگاه در حال انجام است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده تسویه حساب ژاندارمری گفت: اعضای تعاونی مسکن شکایت کرده اند و این شکایات در دادسرای ناحیه 37 تهران در حال رسیدگی است. در این پرونده دستورات لازم از سوی سرپرست دادسرا و بازپرس صادر و مراحل مقدماتی انجام شده است.

مشاهده فایل تایید ماهیگیری

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده های بازرسی و کاهش پرونده های مربوط به بازرسی صیادی گفت: در خصوص بازرسی های صیادی تحقیق و تفحص صورت گرفته است. در چهار ماهه نخست امسال درصد زندانیان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 144 مورد در چهار ماه از 1400 مورد و امسال 166 مورد داشتیم. نسبت به دو سال گذشته 36 درصد کاهش داشته ایم.

وی افزود: کاهش زندانیان داشته ایم اما در چهار ماه گذشته شاهد افزایش چک ها بوده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید