زهرا نژاد بهرام: نیروی انتظامی گفت اگر لیست ساختمان های خطرناک منتشر شود امنیت تهران به خطر می افتد/ 3500 ساختمان خطرناک در تهران داریم، وضعیت 129 ساختمان وحشتناک است.

زهرا نژاد بهرام: نیروی انتظامی گفت اگر لیست ساختمان های خطرناک منتشر شود امنیت تهران به خطر می افتد/ 3500 ساختمان خطرناک در تهران داریم، وضعیت 129 ساختمان وحشتناک است.

روز جدید یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران با انتشار فهرست ساختمان های خطرناک تهران گفت: در حال حاضر 3500 ساختمان خطرناک در تهران داریم و تنها نام 129 ساختمان را آورده ایم که وضعیت بدتری نسبت به سایر ساختمان ها دارند! اتفاقاً آقای هورام، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی گفت: حدود 250 برج در تهران خطرناک هستند، اما 129 ساختمان بسیار خطرناکتر از بقیه هستند. نمونه بارز آن ساختمان سینا اطهر بود! ما چندین بار در مورد ناامنی این ساختمان تذکر دادیم و حتی به ماده 100 نیز ارجاع شد، اما نیروهای امنیتی و وزارت بهداشت مانع از اجرای حکم ماده 100 شدند!

سازمان های امنیتی از ترس واکنش مردم از انتشار فهرست ساختمان های خطرناک تهران جلوگیری کرده اند. این اظهارات یکی از اعضای سابق شورای شهر در تایید خبر یکی از سایت های خبری مبنی بر ممانعت نهادهای امنیتی برای انتشار فهرست ساختمان های خطرناک تهران بیان شده است. با گذشت یک هفته از حادثه تلخ سقوط کلانشهر آبادان، تهران اکنون نگران است که با وجود صدها ساختمان خطرناک، نهادها چه برنامه ای برای جلوگیری از حوادثی مانند پلاسکو و کلانشهر دارند؟! سوالی که تاکنون هیچ نهاد و شخصی به آن پاسخی نداده اما دادستانی کل کشور آن را توجیه می کند، می گوید قوه قضاییه نمی تواند به اندازه تمام ساختمان های غیر ایمن از قدرت استفاده کند.

وی در همین راستا گفت وگویی را با زهرا نژاد بهرام، یکی از اعضای شورای شهر پنجم تهران ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

* خانم نژاد بهرام! روز گذشته یک سایت تحلیلی مدعی شد که نیروهای امنیتی در شورای شهر پنجم از انتشار فهرست ساختمان های پرخطر تهران جلوگیری کرده اند. شما این گفته را تایید می کنید.

نیروهای امنیتی نگران بودند که در صورت انتشار نام این ساختمان ها، شهر به وحشت بیفتد و شهروندان تهرانی را نگران کند که امنیت پایتخت به خطر بیفتد! لذا نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی برای حفظ امنیت شهر از انتشار این لیست جلوگیری کردند. قوه قضائیه دستور داده بود که نام این ساختمان ها را منتشر نکنیم! هر چه تلاش کردیم نهادهای امنیتی و قضایی را متقاعد کنیم که این اسامی برای تصمیم گیری در مورد امنیت این ساختمان ها منتشر شود، مورد قبول آنها قرار نگرفت! یکی از دلایل مخالفت این نهادها این بود که این فهرست از سوی دیگر باعث نگرانی در آگاهی عمومی شد. برای اطمینان و رفع این مشکلات باید هزینه های زیادی صرف شود! یعنی به نوعی از این قضیه فرار کردند! می‌خواستیم به مردم اطلاع دهیم که آیا ساختمانی که وارد می‌شوند امن است یا خیر. باز هم تاکید می کنم که قوه قضائیه و نهادهای امنیتی به دلیل نگرانی از واکنش و سردرگمی مردم از انتشار این لیست جلوگیری کرده اند.

سوال: یعنی شما صراحتاً ممانعت نیروی انتظامی و قوه قضائیه از انتشار فهرست ساختمان های خطرناک تهران را تایید می کنید؟

آره؛ لیست را تهیه کرده بودیم اما به ما گفته شد که نهادهای امنیتی و قضایی به دلیل نگرانی از واکنش شهروندان تهرانی لیست را منتشر نمی کنند و باید به این ساختمان ها اخطار کتبی بدهیم! یعنی شهرداری برای نوسازی ساختمان ها با انواع و اقسام موانع برخورد کرد! به ما گفته شده است که انتشار این لیست باعث نگرانی عمومی خواهد شد، بنابراین شما نباید این لیست را منتشر کنید. البته این لیست کمی بعد در شهرداری پخش شد و در نهایت دیدیم که در سایت ها منتشر شد.

* دادستانی تهران گفت ما در جریان این موارد نبودیم. آیا به نظر شما این ادعاها برای دادستانی قابل قبول است؟

خیر؛ اصلا قابل قبول نیست دادستانی از وضعیت ساختمان های خطرناک کاملا آگاه است و در حال حاضر است. در زمان آقای کلیباف هم این موضوع مطرح شد و به دادستانی رسید! در حال حاضر 3500 ساختمان خطرناک در تهران داریم و فقط 129 ساختمان را نام بردیم که وضعیت بدتری نسبت به بقیه دارند! اتفاقاً آقای هورام، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی گفت: حدود 250 برج در تهران خطرناک هستند، اما 129 ساختمان بسیار خطرناکتر از بقیه هستند. نمونه بارز آن ساختمان سینا اطهر بود! ما چندین بار در مورد خطرناک بودن این ساختمان تذکر دادیم و حتی به ماده 100 نیز ارجاع شد، اما نیروی انتظامی و وزارت بهداشت مانع از اجرای حکم ماده 100 شدند! منظورم این است که ما ساختمان های زیادی مثل ساختمان سینا اطهر در تهران داریم. اکنون ساختمان های خطرناک با حمایت همه جانبه وزارت بهداشت می توانند به راحتی به کار خود ادامه دهند و هدف خود را تغییر دهند و واحدهای خود را به جراحی و پزشکی تبدیل کنند! این افراد اگر آتش نشانی به آنها اجازه نمی داد نمی توانستند این ساختمان ها را بسازند!

* اعضای شورای شهر چه پتانسیلی برای مسدودسازی و پروانه ساخت این ساختمان ها دارند؟

اعضای شورای شهر پتانسیل و اختیارات بالایی دارند. ما هر چقدر که بخواهیم قانون داریم، اما نظارت و اجرای این قوانین که متاسفانه در نهادهای ما وجود ندارد، مهم است.

* گودراتولا محمدی، رئیس آتش نشانی در اظهاراتی اذعان کرد که لیست ۱۲۹ ساختمان خطرناک تهران مورد تایید ما نیست!

اظهارات آقای محمدی بازتاب همان نگرانی های دستگاه های امنیتی و قوه قضاییه بود.

سوال: آیا می گویید نهادهای امنیتی همان تذکراتی را به آقای محمدی دادند که به شما؟

این سوال را شما باید از او بپرسید نه من، اما به احتمال زیاد قضیه به همان نگرانی از واکنش مردم برمی گردد! الان موضوع انتشار این لیست نیست، نکته این است که این ساختمان ها وجود دارند و اگر خدای ناکرده فکر نکنیم اتفاقات خیلی بدتری برای مردم می افتد. ما نمی توانیم به زندگی مردم فکر نکنیم.

* خانم نژاد بهرام! شما اعتراف کردید که ما با قانون مشکلی نداریم، مشکل اجرا و نظارت است! دلیل این همه بی توجهی به این موارد با وجود فجایعی مثل پلاسکو چیست؟

ما باید به سازمان نظام مهندسی اعتماد کنیم و از آنها بخواهیم به وضعیت ساختمان ها رسیدگی کنند. اما در نهایت تصمیم مراقبت از این ساختمان ها بر عهده سرویس های امنیتی است! در طول کار من، دادستانی با ما همکاری خوبی داشت، اما متاسفانه کافی نبود، چون دادستانی برای رسیدگی به این ساختمان ها باز نبود! زمانی که این مسائل به نیروهای امنیتی ارجاع شد، آژانس در نگرانی های خود تجدید نظر کرد و از رسیدگی به آن جلوگیری کرد! مشکل اینجاست که باید به نتیجه قطعی برسیم وگرنه باید منتظر اتفاقات تلخ و ناگوار زیادی باشیم. این تفاهم مشترک باید بین قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و شهرداری صورت گیرد.

سوال: آیا می گویید در شورای پنجم می خواستید با ساختمان های غیر ایمن برخورد کنید و به نظر شما حتی دادستانی هم با شما همکاری کرد اما مقامات امنیتی مانع شما شدند؟

آره؛ آنها نیز دغدغه ها و نگرانی های خاص خود را دارند.

* پس تکلیف جان مردم چیست؟ دغدغه نهادهای امنیتی مهمتر است یا جان مردم؟

قطعا جان مردم مهمتر است و بر همه چیز اولویت دارد، اما باید تفاهم مشترکی بین دستگاه ها و نهادها ایجاد شود! مسئولیت تهران فقط بر عهده شهرداری نیست که ما همه تصمیمات را بگیریم! شورای شهرداری وظایف زیادی دارد اما امنیت پایتخت بر عهده دستگاه های امنیتی و قضایی است. بنابراین باید تفاهم مشترکی بین شهرداری و نهادهای امنیتی ایجاد شود تا مشکل ساختمان های خطرناک تهران حل شود. از نظر سیاسی این درک عمومی در اختیار این شورا و شهرداری است. به نظر من دغدغه هایی که زمانی برای نهادهای امنیتی وجود داشت با وجود این توصیه و این شهردار دیگر وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید