جای خالی “مهندس تعمیر و نگهداری ساختمان” در نظام مهندسی / شناسایی 263 ساختمان خطرناک توسط سازمان آتش نشانی مشهد


زمان: 09:36 ساعت
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842617

تخلفات و نزاع های ساختمانی به کلان شهرها محدود نمی شود.

توسعه برج سازی در مشهد در یک دهه اخیر مشهود است، اما این برج ها و سازه های بلندمرتبه تا چه اندازه با قوانین و مقررات منطبق هستند و آیا بی توجهی ها به گونه ای است که شاهد حوادث تلخی مانند پلاسکو و متروپل نباشیم. مشهد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ، هفته گذشته پس از حادثه متروپولیتن که ناشی از فساد و سودجویی عده ای بود، میلیون ها ایرانی داغدار شدند و ویرانه های آن بر سر مردم بی گناه آبادان ویران شد. بی شک در اقصی نقاط کشور از جمله مشهد و خراسان رضوی ده ها پلاسکو و کلانشهر به دلیل بی تدبیری به تهدیدی بالقوه برای جان شهروندان تبدیل شده است.

شهرسازی و بلندمرتبه سازی از ملزومات زندگی در کلان شهرهاست، اما این الزامات باید بر اساس مقررات ملی ساختمان رعایت شود نه با پول و جریمه ای که روی زمین ساخته شده و با جان مردم معامله شود. آیا این برج ها و بلندمرتبه ها با ضوابط و مقررات و نظارت مطابقت دارند که شاهد حوادث تلخی مانند پلاسکو و کلانشهر مشهد نباشیم؟

42a4459d a29d 465c 8296 7a23f9896e84 خبر خاکستری


تخریب 800 ساختمان خطرناک در سال گذشته

مسعود ایاز مدیرکل نظارت بر ساخت و ساز و کمیسیون ماده 100 مشهد در گفتگو با صبح توس اظهار داشت: موضوع نظارت بر ساخت و ساز و ایمنی ساختمان بر عهده مهندسان ناظر درگیر در پرونده و با هماهنگی نظام مهندسی C می باشد.مهندسین گزارش ساخت و ساز را دارند. تخلفات را بدون نیاز به حضور فیزیکی در شهرداری به همکاران خود در شهرداری های مناطق اعلام می کنیم و همکاران من بر اساس این سیگنال اقدامات لازم را گزارش می دهند.

وی افزود: همچنین همکاران من در اداره نظارت بر ساخت و ساز در گشت های پزشکی خود در سطح شهرستان در صورت مشاهده کارگاه های ساختمانی از کار افتاده و بدون پروانه با آنها برخورد کرده و کارگاه را تعطیل می کنند.

ایاز افزود: از سال گذشته تاکنون بیش از 6 هزار گزارش تخلف مهندسان ناظر در سامانه نظارت بر ساخت و ساز شهرداری مشهد ثبت شده است. در سال 1400 بالغ بر 800 جعبه حلبی ساختیم که برخی از آنها به دلیل عدم رعایت اصول فنی بود.


افزایش خطر ساختمان های خطرناک در حومه شهر

مدیرکل نظارت بر ساخت و ساز شهرداری مشهد ادامه داد: متأسفانه در حاشیه شهر مشهد که فروش ملک به صورت قراردادی انجام می شود، شاهد بیشترین تخلفات ساختمانی مانند پروانه ساختمانی و خارج از شهر هستیم. مهندسان: «این ساخت و ساز خارج از ضوابط شهرسازی در حومه شهر می تواند بسیار خطرناک باشد.


جمله قلع در انتظار ساخت و ساز بدون استحکام است

وی یادآور شد: هرگونه تخلف ساختمانی از قبیل ساختمان در طبقه همکف یا پیشروی غیرمجاز به کمیسیون ماده 100 و در این کمیسیون که اعضای آن از دادسرا، شورای شهر و بخشداری هستند در صورت رعایت اصول فنی، شهری و بهداشتی ارجاع می شود. مشاهده می شوند. او در رای دادن به جریمه سازنده آزاد است، اما اگر ساختمانی بدون استحکام ساختمان حتی یک متر مربع خارج از پروانه ساختمانی خود بسازد، قطعا با رای حلبی مواجه خواهد شد.

ایاز گفت: شهرداری بر استحکام ساختمان ها تا پایان کار نهایی از سازنده نظارت دارد و موضوع نظارت بر ایمنی ساختمان ها از اهمیت بالایی با سازمان آتش نشانی برخوردار است و خوشبختانه ورود خوبی داشته و تاکنون نظارت های زیادی داشته و اخطارهایی در این زمینه.اما اگر ساختمانی کار تکمیلی داشته باشد و مشکلی پیش بیاید، تیم مهندسین عمران و نظارت بر آن ساختمان باید پاسخگو باشند.


26c1249c 4d09 4e48 9d9d 956a31cc049a خبر خاکستری


استخدام مهندس تعمیر و نگهداری ساختمان در نظام مهندسی

مدیرکل نظارت بر ساخت و ساز شهرداری مشهد گفت: شهرداری بر اساس تعهدات قانونی خود موظف به رفع خطر ساختمان های خطرناک از معابر عمومی است لذا نگهداری از ساختمان بر عهده متولیان آن است. ساختمان ملی باید مهندس تعمیر و نگهداری ساختمان هم داشته باشد، در این زمینه نظام مهندسی باید پاسخگو باشد که آیا این تیم و مهندس تعمیرات برای پروژه های ساختمانی تعیین شده اند یا خیر؟

وی تاکید کرد: در سال 1400 بیش از 35 هزار اخطاریه برای ساختمان های در حال ساخت مشهد صادر شده که بیشتر آنها به دلیل عدم رعایت ایرادات فنی و بیش از 800 مورد با رای کمیسیون ماده 100 بوده است. نابود می شوند.

ایاز در پایان خاطرنشان کرد: در حادثه ناگوار متروپل تعدادی از عوامل دست به دست هم دادند و این حادثه را درک کردند و تا کارشناسی دقیقی در این زمینه انجام نشود نمی توان یک عامل را مقصر دانست. مشهد با نظارت و نمایندگی خوب شهرداری و نظام مهندسی در تلاش است تا نظارت کافی بر کارگاه های ساختمانی داشته باشد تا شاهد حوادثی مانند کلانشهر مشهد نباشیم.


2acf92c1 8be2 4ec6 a110 af5effd5f9a1 خبر خاکستری


شناسایی ۲۶۳ ساختمان خطرناک توسط سازمان آتش نشانی مشهد

ساختمان ها علاوه بر رعایت اصول فنی ساخت و ساز و مقررات ملی ساختمان برای آرماتوربندی ساختمان، باید دارای گواهی ایمنی آتش نشانی برای کار نهایی و راه های خروجی، شبکه دودکش، سیستم اعلام حریق، اندازه سوله و شرایط پارکینگ باشند. مواردی که برای تایید توسط آتش نشان بازرسی می شود.

آتشپاد سوم مجید فرهادی رئیس سازمان آتش نشانی مشهد در گفت و گو با صبح توس گفت: از اسفند 93 تا اردیبهشت امسال 4051 بازدید توسط کارشناسان این سازمان از نقاط مختلف مشهد انجام شده است.

فرهادی افزود: در این بازدیدها اخطار اول به مالکان 289 ملک صادر شد، مالکان 263 ساختمان نیز اخطار دوم دریافت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: در نتیجه بازدیدهای انجام شده مالکان 40 ساختمان نیز برای دریافت گواهی ایمنی آتش نشانی اقدام و شکایت کرده اند.

رئیس سازمان آتش نشانی مشهد ادامه داد: تایید اعلام حریق مربوط به سیستم های اعلام و اطفاء حریق مربوط به راه های دسترسی جهت تخلیه در صورت آتش سوزی و حادثه و مقاومت ساختمان در برابر آتش است و ربطی ندارد. با ساختار ساختمان


دادستانی مرجع اعلام اسامی ساختمان های خطرناک است

فرهادی افزود: از دیدگاه سازمان آتش نشانی، هر ساختمانی که اصول ایمنی خود را رعایت نکرده باشد، در معرض خطر و دارای ساختمان های پرخطر در تمامی بافت های شهری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان آتش نشان حق انتشار نام ساختمان های خطرناک را نداریم و قوه قضاییه باید در مورد آنها تصمیم گیری کند و در صورت تمایل اسامی آنها را منتشر کند.

بنابر این گزارش، مسئولان باید با جدیت بیشتری نسبت به ساخت و سازهای خطرناک در سراسر کشور اقدام کنند و اجازه ندهید ساختمان های سست و لرزان از این مرز و بوم بر سر مردم بیفتد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید