آتش نشانی شغلی پر استرس اما هیجان انگیز است/ حضور پررنگ نیروهای آتش نشانی در هر حادثه


ساعت: 12:59
تاریخ انتشار: 07/07/1401
کد خبر: 1900107

آتش نشانی یکی از پر استرس ترین و سخت ترین مشاغل است که به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات در هر حادثه ای می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ در 16 مهر 1359 که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای اطفای حریق به پالایشگاه رفتند و آتش نشان شدند.

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور رسید.

این روز به منظور ارتقای ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور و همچنین یادآوری حماسه آفرینی ها و جانفشانی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نام گذاری شده است.

ایجاد زمینه های آموزشی مناسب برای همه مردم برای جلوگیری از وقوع حوادث مختلف و حفظ سرمایه های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

در 16 مهر 1359 که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای اطفای حریق به پالایشگاه رفتند و آتش نشان شدند.

هر حرفه ای سختی ها و خوشی های خود را دارد، اما برخی از مشاغل سخت تر از برخی دیگر هستند که آتش نشانی یکی از آن حرفه هاست.

در واقع آتش نشان ها به دلیل ماهیت کارشان همیشه در معرض آسیب های جسمی و حتی روحی هستند.

از آنجایی که این مشاغل اغلب شامل مرگ و زندگی افراد می شود، قطعاً از استرس زیادی رنج می برند

آتش نشانان در هر ماموریتی معمولا در معرض عوارض متعددی از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک، عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض دود و گازهای سمی در محل کار، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و چراغ راهنمایی، عوارض، ناشی از ترشحات هورمون های محافظ و آماده سازی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی از گرما در آتش، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در محل کار، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یونیزان و تشعشعات رادیواکتیو. .



علاوه بر این، آتش نشانان در حین عملیات امداد و نجات در معرض عوارضی مانند تماشای صحنه های دلخراش و دردناک، عوارض ناشی از انفجار در محل، عوارض ناشی از مشکلات ارگونومیکی ابزار و تجهیزات و عوارض ناشی از اجرای سرویس قرار می گیرند. ناشی از عدم تغذیه مناسب و مناسب برای حرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کار در محیط آلوده، عوارض ناشی از کار در محیط مرطوب نیز به صورت چرخشی درج می شود.




7d78738a 83c9 459f b053 06922cb2e947 خبر خاکستری



آتش نشانان با مشکلات روحی روبرو هستند

خانم ربیعی یکی از روانشناسان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز; وی بیان کرد: آتش نشانی یکی از پر استرس ترین مشاغل است که یکی از سخت ترین مشاغل محسوب می شود
وی با اشاره به اینکه آتش نشانان باید استراحت کافی داشته باشند، تصریح کرد: درآمد این افراد باید به اندازه ای باشد که آتش نشان مجبور به تغییر شغل دوم نشود.

ربیعی ادامه داد: استرس، افسردگی، مشکلات روحی، وسواس ایمنی و… از جمله مواردی است که آتش نشانان و حتی خانواده های آنها را تهدید می کند.

وی اذعان داشت: یک آتش نشان باید بتواند آسایش خود و خانواده اش را در آینده پیش بینی کند و نگران و استرس نداشته باشد.

ربیعی با اشاره به اینکه نیاز است دوره های آموزشی مختلفی برای آتش نشانان برای این افراد برگزار شود، گفت: دوره های خودیاری نیز باید برای آتش نشانان برگزار شود و این آموزش ها در بازه های زمانی مختلف تکرار شود.

وی نشاط و علاقه به کار آتش نشانی را بسیار مؤثر می داند و خاطرنشان کرد: اگر آتش نشانی علاقه و علاقه ای به این حرفه نداشته باشد قطعاً موفق نخواهد شد و پس از مدتی ممکن است کار را رها کند و یا برایش اهمیتی نداشته باشد. کار او آنقدر زیاد، آنقدر که باید.

b580736c dd46 45bc 807c aa362a2bc212 خبر خاکستری

ایجاد 5 ایستگاه آتش نشانی در شهرکرد

منصور علیپور رئیس آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرکرد در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: بر اساس استانداردهای لازم به ازای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه کاری در شهرستان باید وجود داشته باشد و 5 ایستگاه کاری در سطح شهر داریم.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات آتش نشانی دارای استانداردهای مشخصی است، تصریح کرد: سازمان های آتش نشانی قطعا به خودروهای امداد و نجات و ماشین های آتش نشانی نیاز دارند و همه ایستگاه های ما تجهیزات لازم با استانداردهای قابل قبول را دارند.

علیپور با بیان اینکه ایستگاه های آتش نشانی باید نرم افزار جهانی، ملی یا استانی داشته باشند، گفت: خوشبختانه با توجه به شرایطی مانند تقاطع جاده ای، چراغ قرمز، بافت تاریخی و… که در استان داریم، ایده نرم افزار را داریم. علی برخورد کرد و زمان رسیدن به حادثه 5 تا 7 دقیقه برآورد شده است که برای ما قابل قبول است و تلاش ما بر این است که بتوانیم در کمترین زمان ممکن به استانداردهای جهانی برسیم و به محل حادثه برسیم.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات ما از نظر آتش نشانی و امداد و نجات کامل است، گفت: هر جا شهروندان نیاز به کمک داشته باشند، نیروهای ما آماده هستند و همه تجهیزات لازم را آماده کرده اند تا بتوانیم البته کمک رسانی کنیم، کم و کاستی داریم. قول های مختلفی داد تا بتوانیم امسال همه آنها را تهیه و تامین کنیم.
علیپور به مزاحمان تلفنی با سازمان آتش نشانی اشاره کرد و گفت: به طور معمول 30 درصد تماس هایی که با این سازمان گرفته می شود، مزاحمان تلفنی است که بیشتر آنها را خردسالان و نوجوانان تشکیل می دهند و از طریق نیرو در حال رفع این مشکل هستیم. پلیس و مخابرات در تلاش هستند تا هر چه سریعتر مشکل را حل کنند.

وی در پایان یادآور شد: در یک سال گذشته 1600 حادثه مختلف داشته ایم که با نیروهای خود کمک رسانی شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید