خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

حجت عبدالملکی وزیر کار در توییتر خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت که «به منظور بهبود هماهنگی دولت» از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استعفا داده است.

وزیر کار در حالی استعفای خود را اعلام کرد که بهزاد مهرکش، معاون رسانه ای وی پیشتر در واکنش به شایعات برکناری وزیر کار نوشت: «مثل همیشه این دروغ است. قبلاً دستبند سبز می پوشیدند، حالا ریش دارند».

از ابتدای کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، گمانه زنی هایی درباره کابینه دولت سیزدهم مطرح شد و با پیروزی وی در انتخابات، نام چند نفر به عنوان تیم اقتصادی رئیسی بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد. حجت عبدالملکی یکی از این افراد بود.

در خصوص مستندات اجرایی، حجت عبدالملکی در سال های 1368 تا 1370 عضو هیئت مدیره صندوق تامین اجتماعی دهقانان و عشایر بوده و از سال 1364 تا 1367 مشاور وزارت اقتصاد و دارایی بوده است. حجت عبدالملکی همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی بانک جهانی-فرانسه در سال 2010 و دبیر سمینار بین المللی گزارش توسعه جهانی 2009 بود.

در ابتدای تحلیف وی با انتصاب حجت عبدالملکی به این سمت مخالفت های گسترده ای صورت گرفت که با وجود اعتراضات گسترده شخصیت های سیاسی و اقتصادی در نهایت سکاندار ساختمان خیابان آزادی شد.

برخی از اظهارات عبدالملکی پس از تصدی وزارت کار با واکنش های گسترده مصرف کنندگان و فعالان رسانه ای مواجه شد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

حجت‌الله عبدالملکی پیش از این در موارد متعددی اظهارات غیرکارشناسی کرده است، از جمله اینکه «با یک میلیون تن می‌توان کار ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال گذشته و گرانی مواد اولیه، هنوز هم می‌توان با یک آ. میلیون تومان. “” او آفرید.”

او همچنین با عنوان «انقلاب اقتصادی 1400» پیشنهاد آزادسازی استفاده از زمین های کشاورزی را داد و در یک برنامه تلویزیونی گفت که چند جوان ایرانی موفق به تولید «لامبورگینی ایرانی» شده اند.

در حالی که موجی از انتقادات از جنجالی ترین عملکرد وزیران کابینه، ظاهر کارگران و بازنشستگان را برانگیخته است، ویدئویی از سخنان حجت عبدالملکی در آستانه اظهارات وزارت کار درباره تبعات تحریم ها در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی تلویزیونی درباره کاهش قدرت خرید کارگران گفته بود که خود وزرا به دلیل شرایط اقتصادی و تورمی «مشکلات داخلی دارند»!

حجت الله عبدالملکی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آگاهی از قدرت خرید کارگران گفت: چرا می گویید کارگران؟ حتی کارفرمایان و مدیران ارشد و حتی خودمان [وزیران] – ما با زندگی مشکل داریم.

وزیر کار دلیل این وضعیت را «شرایط اقتصادی و تورم تحمیل شده بر اقتصاد کشور در سال‌های اخیر» عنوان کرد، اما در این گزارش به برنامه‌های دولت برای برون‌رفت از این وضعیت اشاره‌ای نشد.

عبدالملکی پیش از حضور در این وزارتخانه در اوایل سال جاری ابراز امیدواری کرد که «در سال 1400 با روی کار آمدن دولت انقلابی، مردم شاهد انقلاب اقتصادی باشند».

وی همچنین با تاکید بر اینکه “هرکسی که آمریکا را مقصر مشکلات عدیده کشور می داند، آشکارا اشتباه می کند” تاکید کرد: “در بسیاری از موارد مقصر اصلی مسئولان کشور هستند.”

کارشناسان در گذشته بارها نسبت به انتخاب افراد کم تجربه با دانش و تجربه ناکافی در دفتر ابراهیم رئیسی هشدار داده بودند.

افزایش قیمت کالاها در کشور بزرگترین مشکل پیش روی مردم است و همچنان قدرت خرید اقشار مختلف رو به کاهش است.

به گفته فرامرز توفیکی، رئیس کمیته دستمزد شورای کار، با احتساب تورم و کاهش ارزش ریال در 6 ماهه نخست سال گذشته، قدرت خرید دستمزد کارگران در پایان شهریور ماه 32.4 درصد بوده است. -کمتر از قدرت خرید آنها تا اول آوریل امسال.

این کاهش قدرت خرید به این معناست که حقوق 10 میلیون تنی هر کارگر در ابتدای سال گذشته به شش میلیون و 460 هزار تن در پایان شهریور کاهش یافت.

حجت عبدالملکی خود را نظریه پرداز ملی اقتصاد مقاومتی معرفی می کند. نوشته ها و مقالات او عموماً در حوزه اقتصاد اسلامی و منطقه ای است.

این استاد دانشگاه موضع قاطعانه ای علیه FATF داشت و معتقد بود که FATF برای ایران خوب نیست و می تواند شرکای تجاری خود را برای دور زدن تحریم ها از دست بدهد. همچنین تصویب FATF را به عنوان افشای اطلاعات محرمانه برای یک کشور تفسیر می کند.

حجت عبدالملکی در توئیتی حساب های دولتی FATF را صددرصد به ضرر کشور خواند و گفت این لوایح باعث از دست دادن شرکای تجاری ایران می شود.

سخنان حجت عبدالملکی علیه برجام مشابه مواضع وی در قبال FATF است. او معتقد است نتیجه نفت، بانکی، هسته ای، زیست محیطی و فرهنگی، بردگی نسل آینده است!

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نهایت پس از جنجال های فراوان بر سر رفتن و ماندن عبدالمالکی اعلام کرد: آقای عبدالملکی برای دومین بار استعفا داده و این استعفا از سوی آقای رئیسی پذیرفته شده و ایشان به عنوان مشاور رئیس جمهور امروز همکاری خواهند کرد. آنها با دولت ادامه خواهند داد.

از نارضایتی عمومی کارکنان ITC از درآمد کم ماهانه گرفته تا نارضایتی تعدادی از نمایندگان مجلس و اعتراض اخیر مستمری بگیران به افزایش مستمری به ۱۴۰۱ تامین اجتماعی، از دلایل این استعفا است.

گفته می شود قرار بود نمایندگان طرح برکناری عبدالمالکی از کابینه سیزدهم را از طریق استیضاح آغاز کنند اما در نهایت این انتقال با برکناری شخص رئیس جمهور صورت گرفت. ظاهرا استیضاح وزیر صمت با توجه به هزینه های بی سابقه و بی برنامه دولت در این حوزه و افزایش نرخ دلار و سکه در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

سخنگوی دولت گفت: محمدهادی زاهدی وفا پس از پذیرش استعفای حجت‌الله عبدالملکی، سرپرست وزارت تعاون، تعاون و رفاه اجتماعی شد.

واکنش مصرف کنندگان به استعفای وزیر کار متفاوت است که در ادامه می خوانید:

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

خداحافظ آقای تحلیل عجیب و شگفت انگیز!

دیدگاهتان را بنویسید