صعود غبطه‌انگیز، اخراج شگفت‌انگیز و چند داستان کوچک دیگر


ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1816034

فوتبال ایران سال گذشته روزهای عجیبی را تجربه کرد; از ظهور اولیه و مقتدرانه جهان تا برکناری رئیس فدراسیون.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فوتبال ایران سالی جذاب، هیجان انگیز و البته عجیب را پشت سر گذاشته است. تیمی که برای انتقال زودهنگام به جام جهانی از دروازه جهنم در بهشت ​​رویایی حذف شد تا سالی درخشان را برای فوتبال ملی کشورمان جشن بگیرد. سال سختی بود که با نگرانی و پر از نگرانی آغاز شد و برای حذف شدن از مرحله اول جام جهانی لحظه ای ما را تنها نگذاشت، اما تیم ملی با کنار گذاشتن همه تلخی ها، با سرسختی بی سابقه به تیم اول تبدیل شد. و اقتدار قاره به دروازه جام جهانی رسید.

او در کنار این موفقیت غبطه برانگیز روزهای عجیبی را در خارج از کشور و در مستطیل سبز و در ساختمان گرانیتی شهر سئول ایران تجربه می کند. سالی که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آغاز شد. رئیسی که در هرج و مرج بسیار وارد سئول شد، اما دولتش عجله داشت و رهبری او یک سال بیشتر دوام نیاورد تا از تماشای عطر بهار در ساختمان سئول محروم شود. مردی که در جریان قیام عجیب و منحصربفردش در هیئت مدیره فدراسیون فوتبال برای تماشای یک بدعت جدید در فوتبال اخراج شد.

مروری بر چهره های سال فوتبال می تواند تصویر واضح تری از اتفاقاتی که برای فوتبال ملی ایران در یک سال سخت و عجیب گذشت به دست دهد.


دراگان اسکوچیچ

او را باید ناراضی ترین مربی دنیا دانست. مربی معمولی با زندگینامه ای لاغر و غیر قابل اعتماد که در کمال ناباوری در بحبوحه بحران فدراسیون فوتبال در پرونده چای ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. این بدون شک بزرگترین شانس اسکوچیچ برای بقا است. اما بحران کووید 19 و تعطیلی تمامی مسابقات، سرمربی جدید تیم ملی یک ساله و اندی را مجبور کرد این عنوان را فقط روی کاغذ داشته باشد و کار اصلی خود را از بازی برگشت مسابقات مقدماتی آغاز کند. . صحنه ای در منامه جایی که ایران در آستانه حذف قرار داشت و حتی خوشبین ترین افراد هم فکر نمی کردند اسکوچیچ با خیال راحت از این پیچ خطرناک عبور کند. صعود معجزه آسای تیم ملی با شکست عراق و بحرین، اسکوچیچ را در جایگاه خود برای مرحله نهایی مقدماتی نگه داشت. جایی که هنوز تردیدهای زیادی در مورد موفقیت او وجود داشت اما سرمربی بی ادعای تیم ملی با آمار شگفت انگیز 7 برد از 8 مسابقه به عنوان اولین نماینده آسیا سریع ترین صعود تاریخ جام جهانی را ثبت کرد تا خشن ترین ها را هم ساکت کند. منتقدان منتقد.هرچند هنوز در مورد حضور او روی نیمکت ایران در جام جهانی تردید وجود دارد.


8d3a95cb a6ec 44da 8301 4e7a156f9663 خبر خاکستری


شهاب هادم عزیز

حضور او در آخرین روزهای سال 99 به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال یک اتفاق ویژه بود. او که از اعضای باسابقه هیئت مدیره فدراسیون فوتبال بود، همیشه سعی می کرد متفاوت از دیگران باشد و خود را تکنوکرات می دانست، اما در عمل چیزی جز رئیس قبلی نبود. عزیزی هادم در فدراسیون فوتبال همان مسیر قبلی را طی کرد و کاشی های گرانیتی سئول را به پناهگاهی امن برای دوستان و رفقای نزدیک خود تبدیل کرد. او مدعی بود فدراسیونی مدرن و دانش بنیان است، اما در حوزه حکمرانی، آنچه ارائه کرد به جای فنی و علمی، توسل به دروغ هایی مثل خیر دنیا بود تا مشخص شود که منظور عزیز هادم از دانش چیست. فوتبال مبتنی بر خرافه و جادو بود! فدراسیون فوتبال به اندازه مستطیل سبز موفق بوده است و تیم ملی نتایج قابل توجهی کسب کرده است و مدیریت و مدیریت فوتبال خارج از زمین و شلوغ را نشان می دهد، بنابراین ممکن است در نهایت هیات رئیسه در توافقی نادر با رئیس جمهور روبرو شود. از روی صندلی پایین بکشید. با رای هیات مدیره، عزیزی هادم آزاد شد و یک سال رئیس جمهور نشد تا فوتبال دوباره در معرض انتخاب رئیس جدید و حواشی جدید قرار گیرد.


54095391 492e 43f9 a277 b7f138380da0 خبر خاکستری


تیم ملی فوتبال بانوان

تیم ملی فوتبال بانوان پس از دو سال وقفه از رنکینگ فیفا به یک دستاورد تاریخی دست یافت. تیم بانوان برای راهیابی به جام ملت های آسیا با هدایت ایراندوست سازماندهی شد و اگرچه هیچکس تصورش را نمی کرد، شیرزنان ایرانی در تاشکند شاهکاری کردند و بنگلادش و اردن را شکست دادند و برای اولین بار به جام ملت های فوتبال زنان راه یافتند. راهی برای شکستن این طلسم دیرینه زهره کدایی اولین نقش این صعود بود که با مهار پنالتی اردن در بازی فینال، سند حضور ایران در مرحله نهایی را امضا کرد و جالب اینکه در هند هم خوش درخشید. تیم ملی بانوان ایران برای فینال هند در گروه سختی در کنار هند میزبان پرافتخارترین تیم این قاره و چین تایپه یکی از مدعیان این قاره قرار گرفت. اما هند به دلیل گسترش تاج در اردوی این تیم از دور مسابقات حذف شد. شکست 7 گل مقابل چین و 5 گل مقابل تایپه پایان ماجراجویی دختران ایرانی در هند بود و ثابت کرد که فوتبال بانوان ایران هنوز در ابتدای راه است و چقدر طول می کشد تا موفق شود.


4bbf5830 75dd 4766 8fba 6cd1de3e3609 خبر خاکستری


مهدی طارمی

او مهمترین ستاره سال فوتبال ایران بود. پس از سال ها حضور در فوتبال اروپا، درخشش مهدی طارمی در پورتو، تیم اصلی پرتغال و مدعی همیشگی لیگ قهرمانان اروپا، اتفاق جدیدی بود که همه را به یاد یک دهه پیش و درخشش فوق ستاره هایی چون مهدی مهدوی کیا، علی انداخت. کریمی، جواد نکو، علی دایی و … در اروپا انداختند. طارمی در پورتو به یک فوق ستاره در لیگ پرتغال تبدیل شده و از نظر محبوبیت حتی از رئیس جمهور نیز پیشی گرفته است. ستاره ای که آنقدر درخشید و گلزنی کرد تا برای اولین بار در فوتبال ایران با گلی فوق العاده مقابل چلسی در لیگ قهرمانان، نماینده ای در بین سه گزینه اول لیگ قهرمانان داشته باشد. طارمی در کنار درخشش در اروپا، مهمترین ستاره دراگان اسکوچیچ در تیم ملی بود که در صعود به مرحله اول مقدماتی در منامه نقش کلیدی داشت و سپس با گل های سری خود در مرحله نهایی مقدماتی ادامه داد. اما طارمی در بحبوحه انتقادات فراوان از اسکوچیچ و متاثر از جو در واکنش به مصاحبه اسکوچیچ از سرمربی تیم ملی خواست تا او را دو بازی تنبیه کند و او را ترک کند. تنها نقطه تاریک طارمی در سالی فوق العاده روشن. با این حال بازگشت طارمی به تیم ملی مثل همیشه درخشان بود.


7777283d d2c2 48e0 a870 bd56eda6eca5 خبر خاکستری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید