درباره «زیج» یا «قلعه منیژه» سرپل ذهاب بیشتر بدانید


ساعت: 17:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816322

زیج منیژه یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان سرپل ذهاب است که قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد و همواره در فصول مختلف سال به ویژه در تعطیلات نوروزی بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بازی دراز، بنای تاریخی زیج منیژه را باید در داخل بافت روستای پاطاق از توابع سرپل ذهاب یافت. در پایین دست طاق و کوه عظیم پاتاگ در نزدیکی کل داوود که مردم محلی آن را آرامگاه می نامند، بنای تاریخی زیج منیژه قرار دارد.

این بنا دارای پلانی مستطیل شکل و جهت شرقی – غربی است که از سنگ لاشه و ملات گچ ساخته شده است.

معماری بنا به ویژه شکل دروازه ها و طاق ها و همچنین نحوه پوشش سقف فضاها نشان می دهد که منیژه زیگ احتمالاً در اواخر دوره ساسانی ساخته شده است. زیج منیژه در زمان آبادانی قلعه ای مربع شکل بوده که هر ضلع آن به ابعاد 70 در 50 متر مربع طراحی شده است و در وسط این قلعه بنای مربع شکل دیگری ساخته شده است که احتمالاً ارگ قلعه به ابعاد 48 بوده است. در 48 متر.


69272895 ea65 4933 8144 5255272a8e82 خبر خاکستری

در گذشته هر ضلع قلعه دارای 30 حجره و حجره ها دارای طاق های تاب دار بوده است، اما از این حجره های محکم و باشکوه تنها یکی دو حجره نسبتا سالم باقی مانده است.

دروازه قلعه در ضلع غربی قرار دارد و در ضلع شرقی هنوز بقایای نهر آب دیده می شود که انتهای آن مشخص نیست.

در هر گوشه قلعه یک برج و بین دو برج در هر طرف قلعه دو برج نسبتا کوچکتر وجود دارد.

شهرستان سرپلذهاب با 90 هزار تن جمعیت در غرب استان کرمانشاه دارای 224 اثر تاریخی است که از این تعداد 146 اثر به ثبت ملی رسیده و طبیعت بکر این منطقه هر ساله میزبان میهمانان و گردشگران نوروزی بسیاری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید