دربی VAR، اعتراض و بیانیه; بدون کیفیت، پر از حاشیه!

با این نتیجه استقلال 25 امتیازی شد و با یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان با 24 امتیاز جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کرد. پرسپولیس نیز با 21 امتیاز به رده سوم جدول صعود کرد تا این مثلث مدعیان لیگ برتر بار دیگر در صدر جدول قرار بگیرند.

دربی 102 تاریخی شد!

تقابل دیروز پرسپولیس و استقلال به 2 دلیل مهم در تاریخ دربی های آنها ثبت خواهد شد. اولین دلیل حضور 3000 تماشاگر زن در ورزشگاه بود که برای اولین بار در تاریخ دربی اتفاق افتاد و جذابیت خاصی به این دیدار داد. در چند سال اخیر ورزشگاه آزادی هم تماشاگران زن را به خود دیده بود اما دیروز توانستند برای اولین بار شاهد دربی باشند. انتشار این خبر پس از اعلام ویژه جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا صورت گرفت و وی از این موضوع ابراز خرسندی کرد.

یکی دیگر از مواردی که دربی 102 را به یک مسابقه خاص تبدیل کرد، استفاده از VAR در این دیدار بود. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر رخ داد و همه را امیدوار کرد که از این فناوری در سایر رقابت ها نیز استفاده شود. استفاده از VAR البته جنجال های زیادی را به همراه داشت و در طول بازی اعضای دو تیم بارها از داور خواستند تا صحنه ها را بررسی کند. در نهایت استقلال به پنالتی VAR رفت و بازی را به تساوی کشاند. برگزاری یکصد و دومین دربی VAR از حجم اعتراض ها و جنجال های داوری کاسته نشد و هر دو تیم پس از پایان مسابقه به تصمیمات داور اعتراض کردند.

بازیکنان پرسپولیس احساس کردند پنالتی استقلال اشتباه است و امید حمیدی فر باید در دقیقه 60 از زمین اخراج می شد. آنها همچنین به صحنه مشکوک دقایق ابتدایی بازی در محوطه جریمه استقلال اعتراض کردند. از سوی دیگر بازیکنان استقلال در جریان بازی به بازی داور معترض بودند و پس از پایان بازی به دلیل اینکه پنالتی آنها توسط VAR اعلام شد حریف را مسخره کردند. این اتفاقات نشان می دهد حتی اگر VAR هم مطرح شود، اختلافات داوری در لیگ ایران پایانی ندارد.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه;  بدون کیفیت، پر از حاشیه!

بازیکن شماره یک دربی در زمین

بدون شک عنوان زیباترین بازیکن دربی توسط امید عالیشاه به امید عالیشاه می رسد که در سال های اخیر مقابل استقلال عملکرد فوق العاده ای داشته است. او تاکنون 14 بار مقابل استقلال به میدان رفته است و هیچ گاه مغلوب این تیم نشده است تا رکوردی ویژه به جا بگذارد. عالیشاه قبل از بازی امروز به همراه عابدزاده با 13 بازی بدون شکست رکورددار تاریخ دربی بود که حالا فقط او این عنوان را در اختیار دارد.

عالیشاه 3 بار دروازه استقلال را باز کرد و 2 گل او منجر به پیروزی پرسپولیس شد. او در بازی دیروز تنها 6 دقیقه پس از ورود به زمین گلزنی کرد تا به عملکرد درخشان خود در دربی ادامه دهد. کاپیتان اول پرسپولیس همچنین تنها بازیکن تاریخ دربی است که دو بار به عنوان بازیکن تعویضی قرارداد امضا کرده است.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه;  بدون کیفیت، پر از حاشیه!

استقلال باحال فرانسه

وقتی داور در دقایق پایانی بازی استقلال را یک پنالتی اعلام کرد، همه نگاه ها به کوین یاماگا دوخته شد. ستاره فرانسوی آبی ها که اولین پنالتی این تیم در این 3 فصل است، جز پنالتی مقابل گل گهر، هرگز پنالتی را از دست نداده است. یاماگا روز گذشته حساس ترین پنالتی دوران حرفه ای خود را وارد دروازه یکی از پنالتی ترین دروازه بان های تاریخ فوتبال ایران کرد. اگر دروازه بانی در ایران بود که می توانست پنالتی یاماگا را مهار کند، این علیرضا بیرانوند بود اما او هم تسلیم ستاره فرانسوی استقلال شد.

برای اینکه به ارزش کار یمگا پی ببرید، یادتان باشد که استقلال در سال های اخیر 2 دربی و احتمالا یک عنوان قهرمانی را به دلیل پنالتی های فرشید اسماعیلی و علی کریمی مقابل همین بیرانوند از دست داد. اما یاماگا با خونسردی مثال زدنی خود توانست استقلال را از سومین باخت متوالی در دربی نجات دهد.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه;  بدون کیفیت، پر از حاشیه!

دنبال کیفیت نباش!

دربی 102 همانطور که پیش از بازی انتظار می رفت برای تماشاگران بسیار زیبا و پذیرا بود و 2 تیم بیشتر از اینکه به دنبال پیروزی باشند به فکر نباختن در این دیدار بودند. رقابت 2 تیم در جدول و اتفاقات حاشیه ای قبل از مسابقه به همراه وضعیت 2 مربی باعث شد دربی 102 با کمترین ریسک دنبال شود. شاید اگر خطای آرمین سهرابیان و گل امید عالیشاه نبود، این دیدار هم مانند بسیاری از دربی ها با تساوی صفر بر صفر به پایان می رسید. در این بازی تنها 4 شوت روی چارچوب زده شد که 2 شوت آن مربوط به گل بود.

جواد نکونام در بازی دیروز با توجه به اینکه اولین دربی خود را تجربه می کند ترجیح داد زیاد ریسک نکند تا دست خالی این دیدار را ترک نکند. یحیی گل محمدی پس از عملکرد پر انتقادش در هفته های اخیر و حذف از لیگ قهرمانان آسیا، به خوبی می دانست که در صورت باخت احتمالی مقابل استقلال شرایطش چقدر سخت می شود و از تساوی رضایت داشت.

بر خلاف داخل زمین، اعضای هر دو تیم بعد از بازی کمی خجالت زده بودند و با مصاحبه های تیز به صحبت های آنها پاسخ دادند. باشگاه پرسپولیس با بیانیه های متعددی از بازی داور و رفتار استقلالی ها انتقاد کرد و حتی از جواد نکونام، حسین حسینی و علی سامره نیز شکایت کرد. او در آن سوی استقلال بیانیه تندی منتشر کرد و ضمن اعلام شکایت از گل محمدی به تیم رقیب کنایه زد تا اتفاقات حاشیه ای دربی 102 مهمتر از مسائل فنی و فوتبالی باشد.

یحیی به استقلال نمی بازد

با تساوی در دیدار روز گذشته، روند شکست ناپذیری یحیی گل محمدی در دربی ادامه یافت. سرمربی پرسپولیس در دربی 12 بار روی نیمکت این تیم نشست اما در جریان بازی هرگز شکست نخورد. البته گل محمدی 2 بار در ضربات پنالتی شکست خورد که این نتایج در آمار باخت او به حساب نمی آید.

به جز یحیی، پرسپولیس در 15 بازی متوالی مقابل استقلال شکست نخورده و یک رکورد تاریخی به ثبت رسانده است. آخرین باخت ارتش سرخ به حریف سنتی در بازی برگشت لیگ هفدهم برمی گردد که واریا غفوری در باخت یک بر صفر یک گل به ثمر رساند.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه;  بدون کیفیت، پر از حاشیه!

90 دقیقه هیجان انگیز در نکونام در اولین دربی

جواد نکونام روز گذشته اولین حضور در دربی خود را به عنوان سرمربی انجام داد و توانست خود را از یک شکست تلخ نجات دهد. اولین دربی نکونام با استقلال برای او اهمیت ویژه ای داشت و باعث شد سرمربی آبی ها در طول 90 دقیقه بازی را با هیجان و تنش دنبال کند. هیجان نکونام در دقایق پایانی و در پنالتی به اوج خود رسید که او به عنوان گل خوشحال شد و سپس با گل کوین یاماگا غافلگیر نشد. خوشحالی نکونام پس از گل تساوی نیز در دقایق پایانی بازی یک پدیده طبیعی است اما پس از پایان بازی خیلی ها احساس کردند که او می توانست کمی بعد از پنالتی و گل استقلال، خودش را مهار کند.

نکونام در نشست خبری بعد از بازی هم خبرساز شد و در نشست خبری با هواداران پرسپولیس شوخی کرد و به شدت از تلویزیون به خاطر حاشیه های اخیر یک برنامه تلویزیونی و شعارهای مجری انتقاد کرد.