درخشش برادران محمودی در پوست شیر/ مروری بر حرفه نوید و جمشید


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908731

گزارش دانا از تجربه سینمایی برادران محمودی;

نوید و جمشید برادران مهاجر افغانستانی که سال هاست در ایران زندگی می کنند، این روزها با «پوست شیر» همه را مجذوب قدرت هنری خود کرده اند. سریالی در ژانر ملودرام و معمایی پلیسی که نه تنها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، بلکه نقدهای مثبت منتقدان را نیز دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نوید و جمشید برادران مهاجر افغانستانی که سال هاست در ایران زندگی می کنند، این روزها با “پوست شیر» آنها با قدرت هنری خود همه را مجذوب خود کرده اند. برادران محمودی در اوایل دهه نود با فیلم «عشق چقدر مکعب» همه را شگفت زده کردند و این فیلم جوایز زیادی از جشنواره های داخلی و خارجی برایشان به ارمغان آورد. از سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر تا جوایز خانه سینما برای سعید سهیلی و نادر فلاح در نقش‌های اصلی و فرعی؛ حالا جوایز را به جشنواره های جیپور، تورنتو و مراکش بسپاریم…


dcee3f67 9659 4d4a b45e 74396dcb27c4 خبر خاکستری


بررسی عملکرد نوید و جمشید

معمولا در تمام فیلم ها و سریال های تولید شده توسط این دو برادر، یکی به عنوان کارگردان و دیگری به عنوان تهیه کننده بازی می کرد و گاهی فیلمنامه یا سریال را هم می نوشتند. در سال 95 با فیلم «برو» تجربه دیگری در دنیای سینما رقم زدند. اگرچه این فیلم نتوانست موفقیت اولین فیلم خود را تکرار کند، اما دغدغه اصلی فیلمسازی این دو برادر که روایت درد و رنج مهاجران افغانستانی است در این فیلم ها به خوبی نمایان می شود تا جایی که سه فیلم «چوند متر مکعب عشق»، «رفتن» و فیلم بعدی آنها «شکستن همزمان بیست استخوان» به عنوان نمایندگان سینمای افغانستان راهی اسکار شده اند.

برادران محمودی پس از موفقیت نسبی در سینما، در سال 1375 اولین سریال خود را با نام “سایه بان” برای شبکه دوم سیما تولید کردند. سریالی با موضوع حمایت از کارگاه های کوچک و اشتغال خرد در کنار داستان های ملودراماتیک سعی در جذب مخاطب به داستان خود داشت. مجتبی پیرزاده، هستی مهدوی، محمدرضا غفاری، امین تارخ، پریوش تهساری، بهزاد فراهانی، رویا تیموریان، حسام محمودی، علی عیسیوند، کامران تفتی، کمند امیرسلیمانی، محمد عمرانی، المیرا دهقانی، سیتا اهناف بازیگران هستند. تیتراژ پایانی این سریال را محسن چاوشی خواند.

اما نوید در سال 1376 فیلم اپیزودیک نیم و نیم را در تقابل با کار برادران محمودی و دغدغه های مشترک آنها کارگردانی کرد. فیلمی به تهیه کنندگی جمشید که داستان زندگی هفت دختر افغان و ایرانی را در هفت قسمت در یک پلان متوالی روایت می کند. ندا جبرائیلی، هستی مهدوی، فرشته حسینی، شیدا خلیق، آناهیتا افشار، افشانا کمالی و روژان تقی زاده در این هفت قسمت بازی می کنند. اما در همان سال نوید و جمشید سریال دلدار شبکه دو را که در ماه رمضان همان سال پخش شد، به طور مشترک کارگردانی کردند. یک ملودرام اجتماعی با بازی محمدرضا غفاری و سوگل خلیق در نقش آرش و رونا که نامزدی‌شان به هم می‌خورد و چند سال بعد اتفاقات گذشته آن‌ها را دوباره به هم نزدیک می‌کند. دیگر بازیگران این سریال الناز حبیبی، بهزاد فراهانی، پریوش تجاری، حسام محمودی، علی اوسینده، همایون ارشادی، نیما رئیسی و علیرضا آرا بودند.


196c0809 ce6b 4620 ae9d 0d19a0fad420 خبر خاکستری


برادران محمودی در پوست شیر ​​می درخشند

نوید در سال 1377 فیلم «مردن در آب پاک» به تهیه کنندگی برادرش جمشید را کارگردانی کرد که برنده دو جایزه بهترین فیلم از جشنواره های بوسان و مالزی شد. اما بازی علی شادمان و ندا جبرائیلی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از دید هیئت داوران دور نماند و هر دو نامزد بهترین بازیگر زن شدند. این فیلم به مهاجرت چند دختر و پسر افغان به اروپا و مشکلات پیش روی آنها می پردازد.

اکنون جمشید پس از تجربه بسیار، تهیه کنندگی و انتشار سریال پوست شیر ​​را به عنوان کارگردان و نویسنده شبکه نوید بر عهده دارد. سریالی در ژانر ملودرام و معمایی پلیسی که نه تنها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، بلکه نقدهای مثبت منتقدان را نیز دریافت کرد. هادی حجازی فر، شهاب حسینی، پانته آ بهرام، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، زیلا شاهی، بابک کریمی و مهرداد صدیکیان از جمله بازیگران این سریال هستند.


ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید