درصد 83 درصد اقلام غذایی از بحران فراتر رفته است

درصد 83 درصد اقلام غذایی از بحران فراتر رفته است

.

درصد 83 درصد اقلام غذایی از بحران فراتر رفته است

درصد 83 درصد اقلام غذایی از بحران فراتر رفته است

روز جدید : حد اخطار محدودیت قیمت کالاهای منتخب است که نوسانات قیمت خارج از محدوده مورد نظر بوده و در صورت تداوم منجر به افزایش تورم می شود. این محدودیت براساس افزایش ماهانه حداکثر 1.5 درصدی قیمت هر محصول است که برای مدت یک سال 18 درصد خواهد بود. مازاد بر قیمت ها نشان دهنده نیاز به برنامه ریزی ویژه برای کنترل قیمت هاست.

تا اینکه رئیس جمهور شب گذشته در سومین مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد که تورم کنترل شده و در حال کاهش است. گزارش رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از میانگین روند قیمت محصولات غذایی منتخب در مناطق شهری در آبان ماه امسال حکایت دارد. میانگین قیمت حدود 83.3 درصد از اقلام منتخب در این گزارش از بحران خارج شده است.

اقلام شامل برنج ایرانی ممتاز، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر پاستوریزه ایرانی، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، سیب، پرتقال، پیازچه، خیار، گل گاوزبان، شکر گوجه فرنگی، شکر و خارجی چای دارای بسته بندی خارج از محدوده قیمت بحرانی است، به ویژه برنج درجه یک ایرانی، مرغ و تخم مرغ ماشینی، شیر و انواع لبنیات و روغن های مایع، گوجه فرنگی، سیب زمینی و حبوبات. روند صعودی در ماه قبل مشاهده شد و در صورت عدم اصلاح سیاست ها، افزایش قیمت این کالاها دور از انتظار نیست.

همچنین در این گزارش آمده است که متوسط ​​قیمت محصولات غذایی مانند گوشت گاو یا گوساله و رب گوجه فرنگی در محدوده هشدار قرار دارد و با توجه به شیب تند قیمت رب گوجه فرنگی و افزایش قیمت گوجه فرنگی و صادرات، امکان ورود به منطقه بحرانی همچنین میانگین قیمت اقلامی مانند گوشت گوسفند و پیاز در محدوده مورد نظر قرار دارد.

بر اساس این گزارش، محدوده قیمتی بحرانی نشان می دهد که قیمت برخی اقلام از کنترل خارج شده است که منجر به جهش تورم خواهد شد. این محدودیت بر اساس افزایش ماهانه تا 2 درصد در قیمت هر محصول است که برای مدت یکسال 24 درصد خواهد بود که در این صورت باید تصمیمات سریع و اقدام فوری و حتی مداخله مستقیم در بازار اتخاذ شود. برای کاهش قیمت ها

همچنین سطح اخطار محدودیت قیمت کالاهای منتخبی است که نوسانات قیمت آنها خارج از محدوده مطلوب است و در صورت تداوم منجر به افزایش تورم می شود. این محدودیت براساس افزایش ماهانه حداکثر 1.5 درصدی قیمت هر محصول است که برای مدت یک سال 18 درصد خواهد بود. مازاد بر قیمت ها نشان دهنده نیاز به برنامه ریزی ویژه برای کنترل قیمت هاست.

حد بهینه در این گزارش، حد قیمت کالاهای انتخابی است که با توجه به شرایط کشور، نوسانات قیمت در اطراف آن برای مصرف کننده قابل قبول به نظر می رسد. این محدودیت بر اساس افزایش ماهانه حداکثر 1 درصدی قیمت هر محصول می باشد که برای مدت یکسال 12 درصد خواهد بود.

بر اساس گزارش وزارت تعاون، نسبت به میانگین قیمت اقلام خوراکی در آبان و مهرماه در 3 قلم کالای منتخب تغییرات بالای 10 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در فرآورده های گوجه فرنگی 33 درصد بوده است. پوره گوجه فرنگی 13 درصد و سیب زمینی 12 درصد افزایش یافته است. همچنین مقایسه میانگین قیمت اقلام خوراکی در آبان ماه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که بیشترین افزایش قیمت در اقلام پنیر ایرانی با 79 درصد افزایش، رب گوجه فرنگی با 75 درصد افزایش و ماست با افزایش 79 درصدی بوده است. افزایش 73 درصدی

با حذف بسیاری از اقلام خوراکی از سبد خانوارها، شاهد افزایش نرخ ارز در بازار هستیم که از افزایش نرخ تورم خبر می دهد و این به معنای خالی بودن سبد خانوار به ویژه دهک های کم درآمد از پایین بودن نرخ های غذایی است.

مرتضی افگه، کارشناس اقتصادی درباره افزایش تورم و تاثیر آن بر معیشت و سیاست های دولت سیزدهم برای ارتقای سطح رفاه جامعه در این شرایط گفت: متاسفانه در کشورمان با توسعه فقر غذایی مواجه هستیم. وی افزود: امروزه برخی از مردم دیگر حتی درآمد کافی برای خرید مواد غذایی برای زنده ماندن ندارند، باید توجه داشته باشیم که در این دوره دیگر بحث این نیست که مردم نتوانند مسکن، خودرو یا حتی غذای باکیفیت بخرند، بلکه مردم دیگر نمی توانند بخرند. استطاعت حداقل مواد غذایی را داشته باشد. کالاهایی مانند مسکن یا کالاهایی که برای افزایش رفاه مردم مورد نیاز است، سال ها قدرت خرید انبوه خود را از دست داده اند. مردم در این دوره فقیر شده اند و مقدار کمی از تولید ملی در انحصار عده ای خاص است.

او گفت: “امروز ما افراد فوق ثروتمندی داریم که شبیه آمریکایی ها هستند که در یک سیستم مالیاتی سخت با ثروت و سرمایه فراوان زندگی می کنند.” البته اگر در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا مردم به دلیل توانایی در تولید ملی ثروتمند هستند، اما در ایران مردم به دلیل نزدیکی به قدرت سیاسی ثروتمند می شوند و این باعث افزایش نارضایتی عمومی می شود.

افقه با اشاره به سیاست دولت برای لغو ارز 4200 تومانی گفت: در این شرایط برخی از حذف ارز 4200 تومانی نیز صحبت می کنند. این پیشنهاد توصیه تعدادی از اقتصاددانان است که با تئوری های واردات سروکار دارند و قدرت تحلیل اوضاع را ندارند، می گوید: «متاسفانه نمایندگان مجلس، وزرا و مدیران هم گرفتار این تئوری های ضد تولید و توسعه هستند.

وی افزود: اگر ارز 4200 تومانی از سبد خانوار مردم حذف شود، وضعیت معیشتی مردم بدتر می شود زیرا دولت در بخش اول یعنی افزایش قیمت ها به دلیل ناکارآمدی سیستم های اجرایی و مدیریتی موفق عمل کرده است. مرحله دوم و مهم «این بازتوزیع اقلام و کالاها قابل مدیریت نیست و تکرار تجربه 45 هزار تومانی یارانه است.

افکه ادامه داد: اگر وابستگی غیرعادی همه بخش ها به روابط خارجی ایجاد نشده باشد، قطعا تجارت خارجی کشورمان می تواند در شرایط عادی به بهبود معیشت و افزایش رفاه مردم کمک کند. اما امروزه به طور غیرعادی به نفت و واردات کالاهای مورد نیاز بخش های تولیدی و مصرف کننده وابسته هستیم. در سه سال گذشته ذخایر کشور به هدر رفت به این امید که با روی کار آمدن دموکرات ها در آمریکا تحریم ها برداشته شود. این اشتباه بود که وانمود کنیم که مشکلات ربطی به تحریم ها ندارد و مشکلات مربوط به مدیران و انتخاب های مردم در هشت سال گذشته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات دولت مردمی برای رفاه حال مردم گفت: اکنون در این شرایط رئیس جمهور و کابینه دولت سیزدهم بر سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده اصرار دارند. سفرهای کشوری در دولت نهم و دهم انجام می شد که دولت هنوز برای این هزینه ها پول نفت داشت و می توانست توقعات مردم را برآورده کند و مردم را از سفرهای کشور راضی نگه دارد، اما امروز دیگر پولی نمانده است. دولت می خواهد با هزینه او غذاهای استانی داشته باشد. اتفاقاً در میان مدت این عدم تحقق وعده ها و توقعات مردم توده های استان ناامیدی را تشدید می کند و حمایت مردم را زودتر از آنچه فکر می کنند از دست می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید