دستور اجباری گرفتن «اینماد» متوقف می شود؟

دستور اجباری گرفتن «اینماد» متوقف می شود؟

روز جدید : پس از اینکه نامه شاپرک مبنی بر لزوم دریافت این مطالب با اعتراض فعالان مواجه شد، نایب رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال خواستار لغو فوری آن شد.

پس از نامه شاپرک مبنی بر الزام شرکت های پشتیبانی پرداخت به این اطلاعات همزمان با فیلترینگ و اعمال محدودیت های اینترنتی، موج عظیمی از نارضایتی از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه به راه افتاد. به طوری که شب گذشته نایب رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال در نامه ای به شاپرک خواستار لغو فوری این الزام شد.

در 19 نوامبر، شاپرک با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت، بر لزوم وجود درگاه‌های پرداخت برای ارائه این اطلاعات و تطبیق هویت صاحب درگاه با هویت مالک توکن تأکید کرد. بر اساس این نامه به شرکت هایی که بدون نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت می کنند 3 ماه فرصت داده شد تا نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنند. این در حالی است که بحث الزام به دست آوردن این مطالب در گذشته فقط برای کسب و کارهای جدید مطرح می شد.

این اتفاق همچنین موج عظیمی از نارضایتی فعالان این حوزه را در شرایطی به همراه داشت که فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی حداکثر فشار را بر کسب و کارهای دیجیتال وارد کرده است. بسیاری از کارشناسان گفتند که این اتفاق صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد دیجیتال کشور وارد می کند.

رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال شب گذشته نامه ای به مدیرعامل شرکت شبکه پرداخت الکترونیکی کارت (شاپرک) ارسال کرد.

رضا باقری اصل، رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال در این نامه اعلام کرد که بررسی موضوع عدم الزام به دستیابی به این ماده برای شروع فرآیند کسب و کار در دستور کار کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال قرار دارد. همچنین بر اساس بند 4 بند «ز» مصوبه شصت و هفتمین جلسه شورا در خصوص مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار، تعیین این محصول به عنوان یکی از مجوزهای کسب و کار منوط به تصمیم کارگروه ویژه است. گروه اقتصاد دیجیتال

وی همچنین اظهار داشت: لغو اینماد به عنوان مجوز راه اندازی کسب و کار، بر اساس آیین نامه داخلی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، به تصویب کمیته راهبری اقتصاد دیجیتال و در راستای تصمیم شورای عالی امنیت ملی می باشد. گروه ویژه

با این حال، هر از چند گاهی این سؤال مطرح می شود که نیاز به دستیابی به این ماده است و این امر تنش ایجاد می کند. به عنوان مثال، شاپرک پیش از این آخرین مهلت کسب‌وکارهای درگاه پرداخت را برای دریافت این شناسه معتبر ابتدا از مهر اعلام کرده بود، ضمن اینکه شرایط صدور توکن تجارت الکترونیک برای برخی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه مالی از جمله صرافی‌های ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال نشان داده شده است. (فایل ضمیمه شده)

حمیده حبیبی، کارشناس حوزه کسب و کار دیجیتال درباره مشکلات ناشی از فرآیند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی به تجارت نیوز گفت: به نقل از شاپرک، کسب و کارهای کوچک برای دریافت درگاه های بانکی باید دارای پروانه کسب باشند. در حالی که این مشاغل از شرکت های کمک پرداخت استفاده می کنند. پایار یک بانک نیست بلکه یک سایت فعال است که به راحتی می تواند درگاه های پرداخت را در اختیار کسب و کارهای کوچک قرار دهد.

وی ادامه داد: کاری که دستیاران پرداخت انجام می دهند این است که راه اندازی کسب و کار را آسان می کنند تا درگیر مسائلی مانند گرفتن مجوز نشوند. تاکنون بسیاری از این پرداخت کنندگان بدون این مواد کار می کردند که برای تهیه آن ضروری نبود. اما طبق آنچه شاپرک اعلام کرده است، تمامی کسب و کارها باید برای دریافت این محصول صف بکشند. درست بعد از اینکه آنها این مورد را گرفتند، دو چیز بین آنها اتفاق می افتد. اولاً این سایت سرعت بسیار پایینی دارد و کاربران برای دریافت آن باید مدت زیادی در صف بمانند. دوم، به دلایل مختلف ممکن است یک کسب و کار واجد شرایط دریافت این کالا نباشد.

حبیبی با اشاره به اینکه مزیت دستیارهای پرداخت این است که بدون این مواد کار می کنند، افزود: تعداد زیادی دستیار پرداخت داریم که کسب و کارهایی هستند که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می کنند. مزیت این دستیارهای پرداخت این است که بدون این آیتم دسترسی را فراهم می کنند و اگر کسب و کاری این آیتم را بگیرد، مزیت کمک پرداخت از بین می رود و حتی این احتمال وجود دارد که دستیاران پرداخت کارایی خود را از دست بدهند و از بین بروند.
این تضمینی برای پیشگیری از جرم نیست

این کارشناس کسب و کار دیجیتال با تاکید بر اینکه تهیه این کالا الزاماً تضمینی برای جلوگیری از تقلب نیست، اظهار داشت: دولت می گوید این کالا را به عنوان مجوزی برای افزایش اعتماد الکترونیکی و جلوگیری از وقوع جرم و کلاهبرداری در حوزه تجارت دیجیتال ارائه می دهد. اما تجربه نشان می دهد که داشتن این مطالب لزوماً منجر به شکل گیری اعتماد و رعایت قانون نمی شود. به عنوان مثال، شرکت هایی وجود دارند که با وجود داشتن این محصول، به مردم تقلب می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این محصول تنها نماد اعتماد الکترونیکی است و هیچ تضمینی برای مشتری ایجاد نمی کند که در صورت وقوع جرائم بتواند اقدامات پیگیری لازم را انجام دهد و کارکرد مثبتی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید