دفاع عجیب مدافع سابق استقلال از ستاره پرسپولیس

دفاع عجیب مدافع سابق استقلال از ستاره پرسپولیس

استقلال از سد نساجی گذشت. درباره این دیدار و شرایط حاکم بر استقلال با مهدی پاشازاده، ملی پوش سابق استقلال گفت و گو کردیم که در ادامه صحبت های او را می خوانید:

شما سال ها در استقلال بازیکن بودید و البته تجربه سرمربیگری در نساجی را هم دارید. چگونه این بازی را دوست داشتید؟

بازی خوب. وقتی یک تیم 4 گل می زند، به این معنی است که آنها توانسته اند برتری خود را دیکته کنند. هم برای برد و هم برای تفاضل گل استقلال خوشحالم. البته از شرایط نساج ناراحت بودم چون من هم به این تیم وسواس دارم و خاطرات خوبی از حضور در مازندران دارم. به نظر من نساجی به خاطر جام باشگاه ها بیشتر باخت. نساجی در آنجا نتیجه نگرفت و نتوانست صعود کند به همین دلیل دچار بحران شد و سخت ترین کار برای هر باشگاهی این است که تیم را از بحران خارج کند.

استقلالی در بازی با نساجی دقیقا همین خروج از بحران را داشت؟

استقلال چون دربی را نباخت بحرانی نبود. بازی با پرسپولیس مساوی بود و بعد نوبت به مبارزه نساجی رسید. البته اگر استقلال نتواند بر نساجی پیروز شود، بحران به وجود می آید، دقیقاً همان مشکلی که پرسپولیس گرفتار آن شده و با بحران نتیجه گیری دست و پنجه نرم می کند. به نظر من هم کادر فنی و هم بازیکنان در پیروزی قاطع استقلال سهیم بودند. در کنار بحث تاکتیکی، استقلال مقابل نساجی از نظر بدنی واقعا سرحال بود.

نمی خواهیم بحث تیم ملی را رنگی کنیم و استقلال و پرسپولیس را به وسط بکشانیم، اما با توجه به عملکردی که محمدحسین کنعانی زادگان در هفته های اخیر انجام داده و البته مصدومیت مرتضی پورعلیگنجی، بسیاری از اهالی فوتبال نگران ما هستند. خط دفاع در جام ملت ها خودت هم مدافع ثابت ایران در جام جهانی بوده ای، همین دغدغه را داری؟

اول اینکه کنعانی ها را نابود نکنیم چون این مدافع پرسپولیس هم مثل هر بازیکن دیگری روز بدی را پشت سر می گذارد و نباید او را تخریب کنیم. در مورد سوال شما باید بگویم که بحث جام ملت ها و جام جهانی را باید کنار گذاشت. من نگران فوتبال ایران هستم چون در برخی پست های تخصصی شرایط مساعدی نداریم و سبد بازیکنان پولدارمان در حال خالی شدن است. اگر خط دفاعی تیم ما را با خط دفاعی ژاپن و کره جنوبی مقایسه کنید، باید متوجه باشیم که خط حمله این دو تیم به شدت خطرناک است و این جای نگرانی دارد. در مواردی که گفتم منظورم پرسپولیس نیست، اما معتقدم اتفاقات و فجایعی که در لیگ آزادگان و لیگ 2 رخ داد در نهایت باعث بروز چنین مشکلاتی شد.

چرا؟

واقعیت این است که متأسفانه آکادمی ها آنطور که باید بازیکن تولید نمی کنند و نیازهای لیگ برتر باید توسط بازیکنانی تامین شود که در لیگ گان و لیگ 2 بازی می کنند و به چهره تبدیل می شوند. وقتی یک مربی به صراحت می گوید من علاقه ای به مشکلات فنی و تاکتیکی ندارم، خودتان می بینید که وضعیت چگونه است! اکثر مردم به دنبال جنجال هستند و تیم را از زمین بیرون می کشند تا به اهداف خود برسند.

به نظر شما در این شرایط بهتر است آرمین سهرابیان را به تیم ملی دعوت کنیم؟

باید دید انتظارات کادرفنی تیم ملی چیست و در جام ملت ها چه فکری می خواهند ما را به زمین بفرستند.

اگرچه استقلال در اوج است، اما به جز جواد نکونام، بقیه مربیان استقلال وضعیت چندان خوبی ندارند. مهدی رحمتی و محمود فخری که کلا استعفا دادند.

وقتی تعداد مربیان مستقل زیاد شود طبیعی است که ضرر آنها هم بیشتر باشد. البته جهان آن دیدگاهی را که ما داریم ندارد. آقای فکری سال ها بازیکن استقلال بود اما الان سرمربی خدر است. آقای رحمتی هم همینطور. او را باید به چشم سرمربی نساجی دید.

به گزارش علی خطیر بعد از بازی نساجی، اختلافات او با هدایت الله ممبینی بر سر استقلال علنی شد. مدیرعامل باشگاه استقلال با قاطعیت می گوید دبیرکل فدراسیون فوتبال نباید اختلافات شخصی را به استقلال بکشاند. استقلالی مدعی شد ممبینی به عنوان دبیرکل مکاتبات خود با فیفا در خصوص طلبکاران خارجی را به موقع تمام نکرده و این موضوع ضربه بزرگی به آنها وارد کرده و خطر حذف مجدد از لیگ قهرمانان را افزایش داده است. ادعایی که البته ممبینی به شدت آن را رد می کند.

ببینید من نمی ترسم به خاطر استقلالی بودن مورد انتقاد قرار بگیرم چون در خانواده استقلالی بزرگ شده ام اما لطفاً دقیقاً حرف هایم را بنویسید تا سوء تفاهم پیش نیاید. یک مقام بی طرف و صالح باید بنشیند و موضوع را بررسی کند. باید مشخص شود که حق با چه کسی است. «اگر» این قضیه آقای ممبینی با استقلال صحت داشته باشد و واقعا چنین اتفاقی افتاده باشد فاجعه است. اگر واقعاً این داستان باشد، یک فاجعه بزرگ است. البته تاکید می کنم و از شما می خواهم بنویسید که پاشازاده گفته «اگر» واقعا چنین اتفاقی افتاده است. نمی توانم با قاطعیت بگویم مقصر کیست اما دودش نباید به چشم استقلالی ها و هوادارانش برود.

هواداران استقلال حالا نگران حذف مجدد تیمشان از لیگ قهرمانان هستند. به نظر شما احتمال وقوع این اتفاق وجود دارد؟

حقیقت این است که فوتبال ما در مسیر پیشرفت نیست و متاسفانه هر اتفاقی ممکن است در آن بیفتد. حتی دوباره استقلال را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد! اگر دو سال پیش به شما می گفتند که استقلال دو فصل متوالی در لیگ قهرمانان حضور دارد، باور می کردید؟ هیچ کس باور نمی کرد، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ داد و بعید نیست که دوباره تکرار شود.

و به عنوان آخرین سوال یک ماه پیش که با شما صحبت کردیم تاکید کردید که هنوز برای استقلالی ها زود است که به قهرمانی فکر کنند اما باید بازی به بازی جلو بروند.

من همچنان بر همین عقیده هستم. استقلال اگر می خواهد قهرمان شود باید بازی به بازی پیش برود و در نهایت به هفته پایانی برسد. خوشبختانه ما نساجی را شکست دادیم و امتیاز کامل او را گرفتیم اما حالا تنها چیزی که همه استقلالی ها باید به آن فکر کنند پیروزی در بازی هفته آینده مقابل گل گهر سیرجان است و بس.