دفاع غیورانه بیرانوند از علی دایی و گل محمدی

بدون شک موثرترین خرید پرسپولیس در این فصل علیرضا بیرانوند بوده است. دروازه بان شماره یک تیم ملی و پرسپولیس بیشترین کلین شیت را در نیم فصل به ثبت رساند و به لیدر شدن پرسپولیس کمک کرد.

با این حال اوج دوران حرفه ای بیرانوند در بازی مقابل گل گهر بازگشت. جایی که علیرضا در همان ابتدای مسابقه توانست پنالتی حریف را بگیرد و پرسپولیس را در جریان بازی نگه دارد. بیرانوند با وجود اینکه برای اولین بار در این فصل در دیدار مقابل وان پارس در جام حذفی نیمکت نشین شد، در ضربات پنالتی به میدان آمد و بار دیگر مهارت پنالتی خود را به نمایش گذاشت. بیرانوند در دیدار مقابل وان پارس 2 پنالتی زد و پرسپولیس را راهی دور بعد کرد.

نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر در حالی به پایان رسید که پرسپولیسی ها موفق شدند نیمی از بازی ها را با برتری به پایان برسانند. در کنار عملکرد تیمی برخی باشگاه ها، بازیکنانی هم بودند که با درخشش خود باعث موفقیت تیم هایشان شدند. به همین دلیل خزوروژی از مخاطبانش خواست تا در نظرسنجی شرکت کنند و بهترین بازیکن نیم فصل لیگ برتر را انتخاب کنند. بر اساس نتایج به دست آمده از آرای بیش از ۱۱۵ هزار نفر، علیرضا بیرانوند بیش از نیمی از آرای ثبت شده را کسب کرد. به این ترتیب دروازه بان پرسپولیس قطعا بهترین بازیکن نیم فصل اول از نظر مخاطبان خبر بود. این سوال و البته درخشش بیرانوند در دیدار مقابل وان پارس دلیلی شد برای گفت و گو با ستاره نیمه اول پرسپولیس. صحبت های علیرضا را در ادامه می خوانید.

دلیل صحبت ما انتخاب شما برای بهترین بازیکن نیم فصل اول لیگ برتر از نگاه مخاطبان خبر است. در این مورد چه خواهید گفت؟

ممنون از لطف شما و تشکر از همه بینندگان خبر که من را شایسته این عنوان دانستند و به من رای دادند. امیدوارم در ادامه فصل هم همین روند خوب را داشته باشم و به نوعی شایسته این عنوان باشم.

پرسپولیس مقابل وان پارس مبارزه کرد و پیروز شد. فکر می کردی اینجوری صعود کنی؟

خب این اتفاقات در کاسه حذفی زیاد می افتد. حریف ما تیمی از لیگ یک بود و تقابل با پرسپولیس انگیزه وحشتناکی به آنها داد. با این حال این فرصت برای آنها پیش آمد تا با عملکرد خود خودنمایی کنند. راستش آنها تیم خوبی بودند. آنها کیفیت خوبی داشتند و توانستند ما را اذیت کنند. من خودم انتظار داشتم بازی سختی باشد اما پیش بینی نمی کردم که به ضربات پنالتی برود. حتی قبل از بازی هم به بچه ها گفتم که بازی آسانی نداریم و نباید حریف را دست کم بگیریم. هر چند موقعیت های زیادی داشتیم و فکر می کنم 5 بار به هدف زدیم.

آیا انتظار این بازی را از وان پارس داشتید؟

نه، نداشتیم. آنها ما را شگفت زده کردند و تیم خوبی بودند. بی جهت نیست که آگاهی قبل و حین مسابقه استرس زیادی داشت. او واقعاً پیش بینی کرد که کار می تواند گره بخورد و شرایط برای ما سخت شود. هر چه بود تمام شد و خدا را شکر توانستیم به مرحله بعد برویم.

و باز هم در نقش ناجی ظاهر شدی و موفق به زدن 2 پنالتی روی حریف شدی.

خب من وظیفه ام را انجام دادم. هواداران از من انتظار دارند که کار بزرگی انجام دهم و در هر بازی تمام تلاشم را بکنم. من همیشه سعی کرده ام بهترین عملکردم را داشته باشم و تمام تلاشم را برای تیمم انجام دهم. لطف خدا بود که توانستم پنالتی ها را بزنم و آن سیوها را به آگاهی تقدیم کردم. او خیلی استرس داشت اما به او گفتم نگران نباش ما برنده می شویم. خدا هم کمک کرد که توانستم برای پرسپولیس مفید باشم و هواداران را خوشحال کنم.

راز پنالتی های شما چیست؟

هیچ راز خاصی وجود ندارد. شما فقط باید روحیه داشته باشید، سخت کار کنید و بهترین باشید. من این چیزها را یاد گرفتم و سعی می کنم هر روز بهتر از روز قبل انجام دهم. من پنالتی های زیادی را مربیگری می کنم و در اینجا می خواهم از ننکا، مربی دروازه بان های تیممان تشکر کنم. آنالیز خوبی داریم و خدا به من کمک می کند تا موفق باشم و به تیمم کمک کنم.

برخی از دروازه بان ها پنالتی بودند و حتی اولین پنالتی های تیمشان محسوب می شدند. مثلا روجریو سنی، چیلاورت و هانسورگ بات چنین شرایطی داشتند. علاقه ای به پنالتی زدن ندارید؟

بله، آن دروازه بان هایی که نام بردید واقعاً در زدن پنالتی خوب بودند و کارشان بی فایده بود. ضمناً من هم دوست دارم ضربات پنالتی بزنم و گاهی در تمرینات این کار را انجام دهم. خدایا شاید در بازی های بعدی این فرصت را داشته باشم که یک پنالتی بزنم. پنالتی را هم دوست دارم و بدم نمی آید از روی نقطه پنالتی برای تیمم گل بزنم.

بعد از بازی یحیی را در آغوش گرفتی و خوشحالی خود را با او تقسیم کردی و حتی بعد از اولین پنالتی که دریافت کردی با دست به گل محمدی اشاره کردی.

خب آگاهیی یکی از مربیانی است که تاثیر زیادی در فوتبال و زندگی شخصی من داشته است. او در بسیاری از مسائل به من کمک کرده است و من به شخصه او را بسیار دوست دارم. تمام تلاشم را برای او و پرسپولیس انجام می دهم و می خواستم خوشحالی ام را بعد از این برد سخت با او تقسیم کنم چون در طول بازی بسیار حریص و عصبانی بود. بعد از پنالتی اول به او اشاره کردم و گفتم نگران نباش!

قبل از رفتن به بازی، شما در لبه خط هدایت تیم بودید. شما حتی با بازیکنان زیادی صحبت کردید و آنها را تشویق کردید…

بله، من خیلی در لبه خط بودم چون نمی توانستم روی نیمکت بنشینم. تنش مسابقه بالا بود و تیم عقب افتاده بود. بنابراین سعی کردم به لبه خط بروم و از آنجا بازی را تماشا کنم. در واقع، استخدام مربی کار سخت و پر استرسی است. همیشه دوست داشتم بعد از دوران فوتبالم مربی شوم اما الان که فکر می کنم می بینیم که نمی خواهم این همه استرس را تحمل کنم. بدون تعارف خیلی سخت است و اصلا قابل مقایسه با بازی نیست. کوچینگ هیجان انگیز است، اما آسان نیست و همه نمی توانند آن را انجام دهند.

کمال وقتی تو را رو در رو دید با تو شوخی کرد و چیزی به تو گفت. توضیح می دهید

بله، بچه های نیمکت نشین با من شوخی می کردند و می گفتند علی مربی شده اما رسمی نمی کند. کمال به شوخی گفت علیرضا مدرک مربیگری در ایران دارد. (خنده)

در لیگ یک پیروزی بزرگ مقابل نساجی به دست آوردی و قهرمان نیم فصل شدی. نیمه دوم پرسپولیس را چطور می بینی؟

فکر می کنم این یکی از بهترین بازی های پرسپولیس در سال های اخیر بود و ما کار بزرگی انجام دادیم. همه بچه ها عالی بودند و ما توانستیم یک برد بزرگ به دست آوریم. در نیم فصل دوم هم مثل نیم فصل اول فقط کار خودمان را انجام می دهیم و روی بازی های خودمان تمرکز می کنیم تا نتایج مشابه را تکرار کنیم. ما باید مسابقه به مسابقه بازی کنیم و برای هر مسابقه استراتژی خوبی داشته باشیم. همچنین در نیم فصل جامی نمی دهند و درست است که قهرمانی در نیم فصل از نظر روحی به تیم کمک می کند اما تنها چیزی که در پایان فصل باعث قهرمانی ما می شود تجربه است. در واقع کل تیم ما این طرز فکر را دارد و تا قهرمان لیگ دست از تلاش و جنگ برنخواهیم داشت، همچنین می دانیم که در نیم فصل بازی ها سخت تر می شود و تیم ها به این راحتی امتیاز نمی گیرند. پس باید بیشتر از نیم فصل تلاش کنیم تا به هدفمان که قهرمانی است برسیم.

شما در بازی با نساجی روی گل سوم تأثیر مستقیم داشتید و به نوعی آن گل در کنار تمدید عالی شما قرار گرفت. واضح است که شما برای این موضوع زحمت زیادی کشیده اید.

من همیشه باید به تیمم کمک کنم. تیم پرسپولیس امسال سال متفاوتی دارد و می خواهد از خط دفاعی بازی را شروع کند و به همین دلیل سعی می کنم به عنوان یک کمک اضافی به تیمم کمک کنم. در تمرینات روی این تاکتیک و شروع مجدد سریع خیلی کار می کنیم و خوشحالم که تاثیرگذار بودم و در دروازه تیمم نقش داشتم.

در چند وقت اخیر شاهد توهین به فوتبالیست ها به خصوص علی دایی و یحیی گل محمدی در تلویزیون بوده ایم. در این مورد چه خواهید گفت؟

بی احترامی به اسطوره های فوتبال به خصوص گل محمدی و داعی اتفاقی است که همه ما را ناراحت می کند و نمی توان آن را دست کم گرفت. قبلا یک نفر به همه فوتبالیست ها بی احترامی کرده بود. وقتی جلوی نفر قبلی را نمی گیرند، مطمئناً یک نفر دیگر می آید و اینطور بی احترامی می کند. علی دایی برای همه ما بزرگ و عزیز است. اکثر افرادی که در خارج از ایران زندگی می کنند ایران را با نام آن می شناسند. نباید به این راحتی کسی به خود اجازه دهد که به این افسانه ها بی احترامی کند و این حرکت ها واقعاً بد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید