دیگه غیر ممکنه رب کپک بزنه! / جلوگیری از کپک زدن رب + ویدیو



برخی اوقات در آشپزی مشکلی که با آن روبه رو میشویم، کپک زدن رب است که بسیار ناخوشایند است! کپک زدن رب طمع و بوی نامطبوعی به رب داده و همچنین از نظر بهداشتی نیز مورد قبول نمی باشد.در ادامه این بخش از سبک زندگی شمارو با یک راهکار بینظیر برای جلوگیری از کپک زدن رب و روش های دیگر آشنا میکنیم! 

 

ویدیویی از ترفند عالی برای جلوگیری از کپک زدن رب 

اگه فیلم براتون باز نمیشه، فیلترشکن رو خاموش کنید!

روش های دیگر برای جلوگیری از کپک زدن رب 

1- استفاده از روغن در سطح رب گوجه فرنگی

از دیگر روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی ریختن مقداری روغن نباتی در سطح رب است. با این کار اکسیژن رسانی داخل رب متوقف شده و از ایجاد کپک جلوگیری می‌نماید. هنگامی که می‌خواهید از رب استفاده کنید با یک قاشق تمیز روغن را کنار زده و رب گوجه را به مقدار مورد نیازتان بردارید.

2- استفاده از قاشق تمیز 

یکی از عواملی که سبب کپک زدن رب می شود رطوبت می باشد بنابراین در زمان نیاز به رب استفاده از یک قاشق تمیز و خشک به جلوگیری از کپک زدگی رب کمک زیادی می کند.

3- انتخاب ظرف مناسب برای نگهداری از رب گوجه فرنگی

استفاده از ظرف مناسب برای نگهداری از رب گوجه‌فرنگی از دیگر راهکارهای پیشگیری از کپک زدن رب است. ظرفی متناسب با حجم رب انتخاب کرده و پوشش مناسبی را روی آن قرار دهید تا از رشد قارچ‌ها در سطح رب پیشگیری شود. اگر رب را در ظروف بزرگ نگهداری می‌کنید، پس از باز کردن درب ظرف، آن را داخل ظروف درب‌دار کوچک‌تر بریزید.

4- انتخاب قوطی های کوچک تر رب

از دیگر روش ها به منظور جلوگیری از کپک زدن رب بهتر است در زمان خرید رب، قوطی های کوچک تری را انتخاب کنید و قبل از باز کردن درب آن، برای مدت زمان کمی آن را داخل آب جوش قرار دهید تا سبب کمتر شدن آلودگی موجود بر روی قوطی شود.

5- قرار دادن رب در یخچال

قرار دادن رب در یخچال با دمای ۴ درجه سانتیگراد از طریق کند کردن رشد باکتری ها و قارچ ها در دمای یخچال کپک زدن رب را به تعویق می اندازد.

باز و بسته نکردن زیاد در یخچال، پرنکردن یخچال بیش از حد ظرفیت و قرار دادن میوه و سبزی آلوده در یخچال نیز راهکار های مناسبی برای جلوگیری از کپک زدن رب به شمار می روند.

6- جوشاندن قوطی گوجه فرنگی

اگر دقت کرده باشید در بیشتر مواقع رب گوجه فرنگی در قوطی به فروش می‌رسد و آن قوطی به علت جابجایی زیاد آلودگی بسیاری در سطح خود جمع می‌کند. از این رو استفاده از رب در همان قوطی بهداشتی نیست و به کپک زدن آن کمک می‌کند پس پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده از رب گوجه فرنگی قوطی آن را به خوبی بجوشانید تا آلودگی سطح قوطی را کاهش دهد.

7- پایین آوردن دمای رب گوجه فرنگی

یکی از مهم‌ترین دلایل کپک زدن رب گوجه فرنگی تفاوت دمای رب و یخچال است بنابراین اگر دمای رب بالا باشد و آن را داخل یخچال قرار دهید، روند رشد کپک در سطح رب افزایش می‌یابد. پس بهتر است قبل از قرار دادن رب گوجه فرنگی درون یخچال تا جایی که می‌توانید دمای آن را به دمای یخچال برسانید.

8- افزودن نمک به رب خانگی

اضافه کردن نمک به رب خانگی از کپک زدن و خرابی آن جلوگیری می کند. افزودن نمک زیاد به رب خانگی را می توانید با ریختن نمک کم در غذا ها جبران کنید.

ریختن رب گوجه فرنگی در ظروف دارای دهانه کوچک مانند شیشه نوشابه با کاهش هوا و فضای خالی برای رشد کپک ها نگهداری از رب را به مدت طولانی در خانه امکان پذیر می سازد.

9- بسته بندی رب در کیسه فریزر

قرار دادن رب های بسته بندی شده در کیسه تمیز درون سطحی صاف در فریزر علاوه بر جلوگیری از کپک زدن رب مصرف آن را نیز آسان می کند.

در صورت نیاز به رب می توانید قسمتی از رب منجمد شده در کیسه فریزر را شکسته و به غذا اضافه کنید.

در این روش بسته بندی از طریق ریختن مقداری رب درون کیسه فریزر و صاف کردن آن انجام می شود. مقدار رب و ضخامت بسته باید به قدری باشد که پس از یخ زدن شکستن آن راحت باشد.

نکات مهم برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

1- اگر دمای یخچال بیشتر از ۳ یا ۴ درجه باشد یا در یخچال زیاد باز بماند و هوای درون آن گرم شود، احتمال کپک زدن بیشتر می‌شود.

2- قرار دادن میوه و سبزی نشسته یا پلاستیک‌های آلوده خرید میوه درون یخچال و پر کردن بیشتر از ظرفیت یخچال نه تنها باعث زودتر کپک زدن رب نمی‌شود بلکه باعث می‌شود مواد درون یخچال، زودتر خراب شوند و کپک بزنند.

3- اگر رب را درون قوطی نگهداری می‌کنید ابتدا قوطی را بدون درب به ‌مدت چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا دمای رب با یخچال هماهنگ شود سپس درب قوطی را بگذارید.

4- زمانی که روی سطح رب گوجه ‌فرنگی کپک ایجاد می‌شود، سم ناشی از تولید کپک به لایه‌های زیرین رب نیز نفوذ می‌کند. بنابراین تمام رب فاسد شده و قابل استفاده نمی‌باشد. فراموش نکنید که سموم ناشی از کپک می‌توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند.

5- اگر زمانی رب گوجه فرنگی‌ای را خوردید و کمی مزه‌ی خاک می‌داد سریعا از خوردن آن دست بردارید حتی اگر در ظاهر رب تغییری ایجاد نشده بود زیرا کپک زدن رب گوجه فرنگی باعث می‌شود که طعم خاک بگیرد.

کپک زدن رب گوجه خطرناک است؟!

کپک‌هایی که در سطح رب گوجه‌فرنگی ایجاد می‌شوند رنگ رب را تغییر می‌دهند. بنابراین طعم رب نیز تغییر کرده و در نهایت طعمی مشابه مزه خاک پیدا می‌کند. همچنین بوی قارچ موجود در کپک باعث تغییر بوی رب می‌شود. فراموش نکنید که کپک باعث شده، تا قارچ‌ها و باکتری‌ها تا عمق رب نفوذ کنند. بنابراین تمام رب فاسد شده و قابل مصرف نمی‌باشد. شاید این کپک‌ها منجر به بروز بیماری خطرناک و جدی نشوند، اما می‌توانند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شوند. همچنین افرادی که ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، با مصرف این رب‌ها دچار مشکلات جدی‌تری می‌گردند.



آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید