رئیس جمهور آمریکا به دنبال دیدار دوجانبه با پادشاه عربستان سعودی است

گفته می شود که بایدن قصد دارد با ملک سلمان دیدار کند تا در مورد مسائل امنیت انرژی گفتگو کند. این خبر توسط جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز تایید شده است.

کربی به فاکس نیوز گفت: بایدن با پادشاه عربستان دیداری دوجانبه خواهد داشت که در آن مسائل انرژی یکی از مهم ترین موضوعات در دستور کار دیدار دو کشور است.

همچنین گفته شد از دیگر موضوعاتی که در آن نشست بایدن در دستور کار قرار دارد، مسائل مربوط به تروریسم، تغییرات آب و هوایی و وضعیت یمن خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا کمتر از یک ماه دیگر در سفر به غرب آسیا به عربستان سعودی سفر می کند و در همین راستا یک قاضی آمریکایی از بایدن خواسته است نظر خود را درباره اعطای مصونیت قضایی به ولیعهد عربستان اعلام کند. در ماجرای قتل روزنامه نگار سعودی اعلام کرد.

قاضی دادگاه منطقه ای آمریکا، جان بیتس، به دولت آمریکا تا اول اوت مهلت داد تا پرونده مدنی خود را در رابطه با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی الاصل واشنگتن پست تشکیل دهد و مشخص کند که آیا ولیعهد عربستان باید در این زمینه مصونیت قضایی داشته باشد یا خیر. ارائه شده یا خیر.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این به دلیل کنار گذاشتن وعده های انتخاباتی خود مبنی بر منزوی کردن عربستان سعودی در قتل خاشقجی با انتقادهای زیادی مواجه شده است.

خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی، در اکتبر 2020 به دلیل قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی، در دادگاه منطقه واشنگتن شکایتی را علیه بن سلمان تنظیم کرد.

جمال خاشقجی که از منتقدان سرسخت ولیعهد سعودی بود، در اکتبر 2018 به دستور بن سلمان توسط ماموران سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان سعودی نقش اصلی فرماندهی این جنایت را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید