رادیو و تلویزیون؛ تاخیر در جریان اطلاعات

رادیو و تلویزیون؛  تاخیر در جریان اطلاعات

روز جدید : ستاره لطفی – اعتراضات اخیر و موج سواری رسانه های خارجی در مورد این ناآرامی ها باز هم خلاء رسانه های آزاد در کشور را یادآوری کرد. رسانه های فارسی زبان خارج از کشور در ساعات اولیه ناآرامی های ایران که به دلیل درگذشت مهسا امینی در ستاد گشت ارشاد آغاز شد، افکار عمومی را تحت کنترل خود درآوردند و با مهندسی نظرات مردم، دست به تحرکاتی زدند. که اگر رسانه ها و پوشش داخلی به درستی اطلاع رسانی شود. منطق رویدادها را رسانه ها، این وضعیت و منحصر به فرد بودن رسانه در اختیار آنها قرار ندادند.

در روزهای آغازین اعتراضات اخیر در کشور، محدودیت‌های رسانه‌های مکتوب در کشور تشدید شد و حتی منجر به دستگیری و بازداشت خبرنگارانی شد که در حال انجام مأموریت خبری خود در قتل مهسا امینی بودند. در این فضا رسانه های مکتوب برای بقا و حضور در چرخه اطلاع رسانی مجبور بودند با عصا راه بروند و در پوشش این رویدادها احتیاط کنند، صدا و سیما بر اساس رویه همیشگی خود بر طبل تک صدایی و نحوه پوشش می کوبید. و حتی ادبیات خبرنگاران، این سازمان به گونه ای بود که بیش از آنکه به مردم اعتماد کند و آنها را برای پیگیری اخبار از این رسانه عریض و طویل ترغیب کند، آنها را به شبکه های فارسی خارج از کشور کشاند. شبکه هایی که برخی از آنها علناً توسط دشمنان مردم و نظام سیاسی ایران تغذیه شده اند و بدون شک خط مشی ایجاد آشوب در ایران را دنبال می کنند.

افزایش 2 میلیون رسانه سعودی

آماری که از افزایش مخاطبان اینستاگرام یکی از شبکه های فارسی زبان در خارج از کشور منتشر شد، به خوبی نشان می دهد که در اعتراضات اخیر در ایران، شبکه های فارسی زبان خارج از کشور در جذب مخاطب بیشتر به چشم می خورند، به طوری که در عرض یکی دو هفته به این شبکه ها رسیده اند. میلیون ها فالوور شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال که تحت حمایت خاندان سعودی است در بیست روز گذشته و در ماجرای مرگ مهسا امینی حدود دو میلیون نفر را به دنبال کنندگان خود اضافه کرد. این شبکه در حال حاضر هشت میلیون دنبال کننده دارد و در شش ماه گذشته سه میلیون نفر افزایش یافته است که دو میلیون آن به دلیل ناآرامی های اخیر در ایران است.
بد نیست بدانید که با شروع اعتراضات در ایران، تلویزیون ایران اینترنشنال به طور 24 ساعته اخبار ناآرامی های ایران را در تمامی بخش های خبری پوشش داد، از تمام تکنیک ها و ترفندهای مختلف استفاده کرد، از کارشناسان مختلف دعوت کرد، از تماس های تلفنی دعوت کرد. علنی کردن اعتراض و …
حجم فعالیت این شبکه تلویزیونی در موضوع اعتراضات در ایران این پیام روشن را می رساند که در نبود رسانه آزاد در کشور، رسانه های خارجی برای تاثیرگذاری بر فضای ایران سرمایه گذاری زیادی در زمینه اطلاع رسانی کرده اند. در همان زمان، رسانه های آن سوی مرز برای گزارش ناآرامی های ایران تمام تلاش خود را کردند و رادیو و تلویزیون ایران مانند همیشه ناکارآمد و خطاپذیر ظاهر شد. موضع سازمان رادیو و تلویزیون بهرت طوال در قبال اعتراضات عموماً یا سکوت بوده و یا پوشش آن چنان گزینشی و ناقص بوده که برخی گزارش و پوشش رسانه ای را توهین به شعور مخاطبان خود می دانند.

رسانه های محبوب ضریب نفوذ بالاتری دارند

بدیهی است رسانه‌ای که در جذب مخاطب موفق است و مخاطب بیشتری دارد، نفوذ بیشتری دارد و می‌تواند هر مشکلی مانند معضل اعتراضات در ایران را هدف قرار دهد، حتی با آن. راه بیان مطالبات و سوق دادن اوضاع به آشوب و آشوب یا ایجاد آرامش و ثبات در کشور این نکته را نباید فراموش کرد که در دهه های اخیر نقش رسانه ها از عرصه اطلاع رسانی خارج شده و به میدان رفته است. نفوذ دولت ها و سیاست های کشورهای بزرگ نیز ارتقا یافته است.

دلایل روی آوردن ایرانیان به رسانه های بیگانه در ناآرامی های این روزها را می توان در سیاست رسانه ای کشور و همچنین فعالیت صدا و سیما جستجو کرد. محدودیت رسانه در کشور باعث شده است که رسانه های داخل کشور به دلیل برخی محدودیت ها نتوانند رسالت خبری خود را آنطور که باید انجام دهند، وجود این خلاء راه را برای نفوذ رسانه های خارج از کشور بر افکار عمومی و مرور آنها باز می کند. و اینکه رسانه ها منبع خبری برای مردم شوند.

عملکرد غیرقابل دفاع صدا و سیما در مواجهه با حوادث و اتفاقات اخیر و از این دست، علاوه بر محدودیت هایی که برای رسانه های غیردولتی در ایران وجود دارد، مردم را به سمت دیگر تریبون های خبری سوق می دهد و سال هاست که به دلیل عملکرد صدا و سیما ، بسیاری از مردم درب این رسانه به اصطلاح ملی را بسته اند، از آن انتقاد می کنند زیرا پاسخگوی نیاز آنها نیست.

در ناآرامی های اخیر معاونت سیاسی این سازمان که مسئولیت تهیه، تصحیح و پخش اخبار را برعهده دارد، ضعیف تر از همیشه بوده است، بنابراین فعالیت اصلی وی پاسخگویی به اخبار منتشر شده توسط رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بوده است. آنها معمولاً به دنبال توجیه یا تکذیب مطالب در رسانه های خارجی بودند. به گونه ای که صداوسیما تصویر و سخنان مجری بی بی سی و ایران اینترنشنال و سایر خبرگزاری ها را پخش می کند و سپس سعی می کند مخاطب را متقاعد کند که این اخبار صحت ندارد.

هیچ فرد عادی به تلویزیون روی نمی آورد

عملکرد ضعیف این سازمان به حدی رسیده است که دیگر نمی توان آن را کتمان کرد و بسیاری از کارشناسان معتقدند صدا و سیما دیگر مانند گذشته معتبر نیست و حتی اخبار آنها ارزش پیگیری را ندارد. همین چند روز پیش، عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی به دیده بان ایران گفت: «آنچه در صدا و سیما می گویند تبلیغات است و آنچه را که دوست دارند به عنوان خبر منتشر می کنند. بنابراین هیچ فرد عادی برای اخبار به تلویزیون ایران مراجعه نمی کند و به همین دلیل صداوسیما مجبور است بدون توجه به اخبار دیگران انتقاد کند، اگر خبر درستی بگوید جایی برای اخبار دیگران باقی نمی گذارد. وی به دیده بان ایران گفت: به طور کلی رویکرد صداوسیما به موضوعات مختلف اعم از اخبار داخلی و خارجی، عدم آگاهی عمومی است. صدا و سیما در جذب مخاطب فهیم و فهمیده چندان موفق نبوده است. یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که اعتماد برخی از مردم نسبت به صحبت های مسئولان و صداوسیما از بین رفته است.»

دیدگاهتان را بنویسید