رازهای پشت عکس جنجالی چهار نفره جمعه شب فاش شد

روز جمعه 20 بهمن ماه، این گروه 8 نفره که اپوزیسیون ایران محسوب می شوند در دانشگاه جورج تاون آمریکا به صورت مجازی و حضوری گرد هم آمدند تا درباره «آینده جنبش دموکراسی ایران» گفتگو کنند. علیرغم عنوان برنامه، اما در این یک ساعت و 45 دقیقه، سخنرانان سعی کردند نشان دهند که هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد و برخوردهای شدید در فضای مجازی ساخت و توسعه جمهوری اسلامی است.

رازهای پشت عکس جنجالی چهار نفره جمعه شب فاش شد

آنها در این برنامه مرتباً از نقش فعالان در ایران صحبت می کردند و حتی معتقد بودند که با وجود منشورهای مختلفی که به آنها ارائه شده، ترجیح می دهند از “منشور داخل ایران” برای فعالیت خود استفاده کنند، اما در عین حال اذعان داشتند که بدون حمایت شدید کشورهای غربی، آنها ابزاری برای گذار از جمهوری اسلامی ندارند. «فرهیختگان» در ادامه با انتقاد از تاکید مخالفان بر تحریم گفت: می گویند ایران را باید تحریم کرد تا مثل عراق ضعیف شود تا به راحتی سرنگون شود.

نقش نازنین اساسی است

در این جلسه افرادی موسوم به شورای انتقالی یا اپوزیسیون ایران از غرب خواستند تا برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران تحریم هایی وضع کنند. در همین حال، نازنین فنادی فردی است که در دولت دموکرات برای او ارزش قائل بود و توانست با کامالا هریس و جیک سالیوان ملاقات کند.

رضا پهلوی جدای از مبانی، به موضوع تحریم نیز اشاره کرد و دو عامل کلیدی «فشار حداکثری بر نظام» و «حمایت حداکثری از مردم ایران» را خواستار شد و تلویحاً تحریم ها را عامل بیرون افتادن مردم از حکومت خواند. . البته هم فنادی و هم پهلوی در کنار تقاضای تحریم بیشتر، «حمایت حداکثری از مردم» را هم گفتند؛ حرفی که «فرهیختگان» می گویند نوعی تقلب است.

حامد اسماعیلیون و اعتصابات کارگری

تحلیل «فرهیختگان» بر این اساس است که اسماعیلیان، پهلوی ها و فنادی ها در صدد افزایش تحریم ها هستند تا پروژه زیر را خدشه دار کنند:

اظهارات این دو نفر و اشاره حامد اسماعیلیون به نقش کارشناسانی که در زمینه اعتصابات کارگری تجربه دارند و می توانند کالاهای استراتژیک و مکان های استراتژیک را تحت تاثیر قرار دهند، نشان می دهد که این افراد پیمانکاران جزئی یک پروژه بسیار بزرگ هستند. تا همین اواخر، پروژه ای که توسط نازنین فنادی، رضا پهلوی و سایر اعضای جلسه دنبال می شد، توسط بنیاد تروریستی دفاع از دموکراسی ها و گروه اتحاد علیه ایران هسته ای دنبال می شد. ائتلاف علیه ایران هسته ای دستور کار خود را بر اعمال فشار بر شرکت ها و جلوگیری از تجارت آنها با ایران متمرکز کرده بود.

تحریم دولت یا تحریم مردم؟

اپوزیسیون ضعیف ایران برای گذار از جمهوری اسلامی امید خود را به غرب بسته است. اگرچه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند به خوبی می‌دانند که تحریم‌ها چه بلایی سر زندگی‌شان می‌آورد، اپوزیسیون معتقد است که با دوقطبی کردن مردم و دولت در متقاعد کردن مردم موفق خواهد شد. در بحث تحریم، جدایی دولت و مردم بی معنی و نوعی تقلب است. در عراق قبل از تحریم های آمریکا، هر کارمند دولتی به طور متوسط ​​200 دلار در ماه حقوق می گرفت، اما با اعمال تحریم های آمریکا علیه این کشور پس از حمله به کویت، ارزش حقوق همان کارمند به حدود 5 دلار کاهش یافت.

مخالفت موثر؟

فرهیختگان معتقد است: صف خبرنگاران و پرسشگران (اینتل، من و تو، بی بی سی، صدای آمریکا) نشان می دهد که تنها کارکرد این نشست نفوذ در داخل ایران و امید بخشیدن به بدنه منفعل بود که به دنبال دروغ های این جریان. در چند ماه گذشته آنها نمی خواهند این موج شکسته را همراهی کنند و دیگر تمایلی به حضور در تماس های آنها ندارند. در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، همین جنبش با برچسب‌های «عادی‌سازی» و «خون‌شویی» به کسانی که نمی‌خواهند زندگی‌شان را ببندند، حمله کرده است. و می گویند انقلاب 24 ساعته نداریم (اشاره روشنفکران به بخشی از سخنان اسماعیلیان در این جلسه است که می خواستند زندگی عادی مردم را از سر بگیرند)

اپوزیسیونی که منافقین در آن جایی نداشتند!

از این 8 کرسی حتی یک سهم هم به منافقین اختصاص نداشت. این عدم حضور از دو منظر می تواند قابل توجه باشد; اولاً این 8 نفر با گروهک منافقین اختلافات جدی دارند و دوم اینکه برای مشروعیت بخشیدن به خود بهتر است منافقین جلوی دوربین نروند.

همه چیز درباره مریم رجوی؟

تحلیل روشنفکران در این بخش متفاوت است: 2 روز پیش مریم رجوی در کنفرانس مطبوعاتی کنگره آمریکا پس از قطعنامه به اصطلاح حمایت از قیام مردم ایران سخنرانی کرد. این تصمیم مورد حمایت 165 نماینده مردم از هر دو حزب قرار گرفت. در غرب اپوزیسیون اصلی جمهوری اسلامی را منافق معرفی می کنند. فرهیختگان می گوید این هشت نفر آمدند تا زمینه به قدرت رسیدن رجوی را فراهم کنند.

البته روزنامه فرهیختگان پس از معرفی رجوی به عنوان کارگردان اصلی داستان نیز به انتقاد از رضا پهلوی پرداخت:

مردی مثل رضا پهلوی بیشتر شبیه شاهزادگان خائن است، البته اصل و نسبش کمتر است. علاوه بر این، پدر و پدربزرگش که به بدترین شکل سرنگون شده بودند نیز خائن بودند. خانواده پهلوی حتی از قاجاریه در ایران منفورترند و با تظاهرات مردمی – نه حتی رقبای داخلی – سرنگون شدند. پهلوی ها فاقد عمق و بسط خانوادگی قابل توجهی بودند و نیمی از فرزندان آخرین پادشاه پهلوی نیز خودکشی کردند.

نویسندگی مشترک علی کریمی و گلشیفته فراهانی

در جلسه روز جمعه همه انتظار داشتند ببینند که علی کریمی بازیکن سابق فوتبال چگونه می خواهد در نقش یک فعال سیاسی و به عبارتی چهره اپوزیسیون ظاهر شود و دقایقی بدون بیان مواضع سیاسی خود. چالش ها و مسائل. وقتی گلشیفته فراهانی شروع به صحبت کرد، مشخص شد که خبری از صحبت های علی کریمی نیست و او که چندی پیش وکالت رضا پهلوی را بر عهده داشت، این بار گلشیفته را وکیل خود کرد تا مواضع خود را بیان کند. شیرین عبادی، عبدالله مهتدی و گلشیفته فراهانی فیلم های ضبط شده را برای این دیدار ارسال کردند. برخلاف عبدالله مهتدی، سرکرده گروهک تروریستی کومله که سعی می کرد برای جلوگیری از ورود به موضوعات بحث برانگیز زیاد صحبت نکند، سخنرانان دیگر به نوعی به اختلافات خود اشاره کردند، اما به زمان مناسب برای این گونه اختلافات موکول کردند، مانند شکل و نوع حکومت، به آینده و صندوق رای.

پی نوشت: عکس اسلاید نیز برگرفته از روزنامه فرهیختگان است

دیدگاهتان را بنویسید