رمزگشایی از تقویت رایزنی های دیپلماتیک با محوریت معادله هسته ای ایران

رمزگشایی از تقویت رایزنی های دیپلماتیک با محوریت معادله هسته ای ایران

روز جدید چند منبع موثق در ایران مدعی شده اند که انریکه مورا در سفر خود به تهران با پیشنهادات جدیدی از سوی ایران مواجه شده است که در عمل روند جدیدی را در معادله هسته ای کشور ایجاد کرده است. در عین حال، این گمانه زنی وجود دارد که دو کشور (به ویژه ایران و ایالات متحده) ممکن است تا حدودی از نبرد خارج شده باشند.

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با استناد به داده ها و اخبار برخی منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته ای وین، رایزنی های اخیر با محوریت معادله هسته ای ایران را تشدید کرد و تاکید کرد که سفرهای اخیر انریکه مورا و امیر قطر به تهران به احیای مذاکرات هسته ای با ایران کمک کرده است. المانیتور به ویژه اشاره می کند که طرف ایرانی در سفر اخیر انریکه مورا به ایران پیشنهاداتی را ارائه کرد که ظاهراً برخی از اولویت ها را در چارچوب این پیشنهاد ایرانی تغییر داد.

المانیتور گزارش داد: هفته گذشته، سفر انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به ایران و دیدارها و رایزنی های او با مقامات ایرانی ممکن است باعث احیای توافق هسته ای ایران و روند مذاکرات برای احیای آن شده باشد. سفر انریکه مورا با سفر امیر قطر به ایران همراه بود. هر دو سفر یک هدف داشتند: افزایش تلاش ها برای تقویت روند مذاکرات هسته ای و افزایش احتمال دستیابی به توافق در قالب مذاکرات هسته ای وین. انریکه مورا بین 10 تا 23 اردیبهشت در ایران بود. این در حالی است که سفر امیر قطر به ایران ۲۲ اردیبهشت انجام شد.

در همین راستا، یک دیپلمات خارجی مستقر در ایران به المانیتور گفت که اولین روز ملاقات و رایزنی های انریکه مورا با علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، چندان امیدوارکننده و راضی کننده نبود. ظاهرا در روز دوم اما خیلی چیزها تغییر کرد و ایرانی ها چند پیشنهاد به انریکه مورا دادند.

به گزارش فرارو، المانیتور از چندین منبع دریافته است که پیشنهاد ایرانی ها به انریکه مورا فراتر از یک پیشنهاد است. این منابع دیپلماتیک به المانیتور گفتند که تهران پیشنهاداتی را به مورا ارائه کرده است که شامل برخی اصلاحات در دیدگاه ها و اولویت های این کشور است.

به گفته برخی منابع دیگر، موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان پیشنهاد محوری در پیشنهاد جدید ایران مطرح نشده است. این در حالی است که برخی موضوعات دیگر با اولویت بیشتری ارائه می شود. در ماه‌های اخیر، تلاش‌ها برای احیای توافق برجام به درخواست طرف ایرانی از آمریکا برای حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا (FTO) متوقف شده است. اگرچه درباره پیشنهاد جدید ایران چیزی گفته نشد، اما منبع دیگری در تهران تاکید کرد که ایران مذاکرات را از سر نخواهد گرفت مگر اینکه پاسخ روشنی از سوی آمریکا دریافت کند.

دولت بایدن باید تصمیم بگیرد. این دولت نمی تواند راه میانه ای اتخاذ کند و از یک سو بر سیاست دولت ترامپ علیه ایران تاکید و ادامه دهد و در عین حال مدعی سیاست سازنده در رابطه با تعامل خود با ایران باشد. محدودیت ها، رویکردی که به خودی خود شکاف ها و اختلافات بیشتری را بر سر توافق هسته ای با ایران ایجاد می کند. “این ساده است. با این حال، دولت بایدن از شما می خواهد که هم خدا و هم خرما را داشته باشید. این اصلا ممکن نیست.»

به نظر می رسد سفر امیر قطر به ایران تاثیر مثبتی بر ماموریت انریکه مورا داشته است. امیر قطر نسبت به دستیابی به توافق میان ایران و آمریکا ابراز خوش بینی کرد. وی به ویژه آمادگی خود را برای تسهیل این روند اعلام کرد. امیر قطر در نشست خبری مشترک با اولاف شولتز صدراعظم آلمان در ماه می در برلین گفت: “امیدواریم توافقنامه ای بین ایران و سایر کشورها امضا شود. قطر آماده مشارکت در روند حل و فصل مسائل مشارکت است.” 20. “من دارم و کمک می کنم”.

یک منبع دیپلماتیک خارجی در تهران فاش کرد که قطر و عمان اقدامات زیادی را برای تسهیل روند احیای برجام انجام می دهند. این منبع گفت: “در ماه های اخیر، دیپلمات های ارشد قطر و عمان سفرهای اعلام نشده ای به تهران داشته اند. هدف اصلی آنها ایجاد بهترین شرایط برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای است.”

در اوایل این هفته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با همتای قطری خود گفت‌وگو کرد و از نقش سازنده دوحه در رسیدگی به چالش‌های معادله هسته‌ای ایران قدردانی کرد. در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: «اگر آمریکا عقلانی عمل کند، توافق کاملاً ممکن است». اخیرا وزیر امور خارجه ایران با جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفتگو کرد. بورل گفت: «ما اکنون در مسیر جدیدی از مذاکرات هستیم و روی یافتن راه حل متمرکز هستیم… امیدوارم نتیجه خوبی حاصل شود». وی به صراحت گفت که اتحادیه اروپا مصمم است به تلاش های خود برای کاهش شکاف بین ایران و آمریکا ادامه دهد.

امیر عبداللهیان همچنین به سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت که سایر کشورهای حاضر در مذاکرات هسته ای وین نیز باید ابتکارات خود را برای دستیابی به توافق روی میز بگذارند. ایران خواهان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار است که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید