ادامه رایزنی های دیپلماتیک بیل مکانیکی با طرف های اروپایی در وین

ساعت: 19:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800129

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران چهارشنبه شب (به وقت محلی وین) برای ادامه رایزنی های دیپلماتیک فشرده با نمایندگان سه کشور اروپایی وارد هتل کوبورگ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس برنامه اعلام شده، باقری ابتدا با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار و گفت و گو می کند. این دومین روز متوالی است که تنها طرف های اروپایی و حفاری ها با هم دیدار می کنند و به نظر می رسد با توجه به همسطح شدن چین و روسیه با جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات به یک تصمیم سیاسی سخت برای غرب رسیده است.

دیروز نیز دیدارهای مشابهی میان مذاکره کننده ارشد ایران و کشورهای اروپایی برگزار شد و سپس نمایندگان سه کشور برای دیدار با هیئت آمریکایی به این سفر رفتند.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها از روز دوشنبه 6 آذرماه ساعت 14 آغاز شد و به گفته تیم های مذاکره کننده، مذاکرات پیشرفت داشته است. مذاکرات در روزهای اخیر بر دو محور راستی‌آزمایی و پادمان متمرکز بوده و به نظر می‌رسد به مرحله حساس و سرنوشت‌سازی نزدیک می‌شود.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اعتماد هستیم و هیچ توافقی بدون این دو جزء در دستور کار ما نیست. همه ما باید مطمئن شویم که بازگشت به آمریکا با راستی آزمایی و تضمین همراه باشد و چرخه لغو تحریم ها انجام شود که با هیچ توافق موقتی محقق نخواهد شد.

گفته می‌شود با وجود پیشرفت در دیالوگ‌ها، برخی مطالبات زیاده‌روی همچنان ادامه دارد و گاه حتی تلاش برای دفع متن می‌شود و این یکی از دلایل کندی دیالوگ‌ها است.

جمهوری اسلامی ایران با موافقت با شرکت در مذاکرات وین نهایت شجاعت و بصیرت خود را نشان داده و از طرف های مقابل انتظار دارد رویکردی مسئولانه و اقدامات معتبر برای جبران اشتباهات گذشته داشته باشند.

هیئت جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اقتدار لازم برای دستیابی به توافقی باثبات و معتبر در مذاکرات حضور دارد و در صورتی که طرف مقابل آمادگی جدی تری برای رفع تحریم ها داشته باشد، زمان رسیدن به توافق نهایی خواهد بود. کوتاه تر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید