بیانیه تند سه کشور اروپایی علیه ایران و واکنش علی بیل مکانیکی

بیانیه تند سه کشور اروپایی علیه ایران و واکنش علی بیل مکانیکی

روز جدید دیپلمات های سه کشور اروپایی در وین با صدور بیانیه ای مشترک از موضع ایران در مذاکرات احیای برجام انتقاد کردند و گفتند ایران پیشنهاداتی ارائه کرده که با برجام سازگاری ندارد.

دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و انگلیس با ابراز تأسف از رویکرد تیم جدید ایران، گفتند هنوز امکان مذاکره جدی در این مرحله وجود ندارد.

مقامات دیپلماتیک سه کشور اروپایی گفتند: ما در مذاکرات برای بحث در مورد موضع جدید ایران وقت ارزشمندی را تلف می کنیم. مواضعی که با برجام ناسازگار است و فراتر از آنچه در این توافق آمده است.

به گفته دیپلمات های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی، اگر «پیشرفت سریع» در مذاکرات صورت نگیرد، شورای امنیت سازمان ملل به زودی تنها یک «پوسته توخالی» خواهد بود.

مقامات دیپلماتیک از سه کشور اروپایی در ادامه وضعیت بازی: [سلاح هسته‌ای] پاسخ از تابستان گذشته روشن است.»

آنها تاکید کردند: زمان کوتاه است و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، برجام به زودی به پوسته ای توخالی و بدون پیشرفت سریع تبدیل خواهد شد.

موضع تند سه کشور اروپایی در میانه مذاکرات توسط برخی ناظران فضایی ارزیابی شد. مذاکرات در حال انتشار است و داستان های مختلف هنوز ادامه دارد.

بیانیه دیپلمات های ترویکای اروپایی در حالی است که منابع ایرانی و روسی به پیشرفت مذاکرات اشاره کرده اند و نماینده اتحادیه اروپا تاکید کرده است که تلاش ها برای دستیابی به توافق در حال انجام است.

شب گذشته، علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران، پس از بیانیه دیپلمات های سه کشور اروپایی در توئیتی نوشت: «برخی از بازیگران بر عادت به مقصر دانستن به جای دیپلماسی واقعی اصرار دارند. ما به سرعت واکنش نشان دادیم و سازنده و انعطاف‌پذیر برای کاهش نابرابری‌ها کار کردیم.»

وی گفت: دیپلماسی یک خیابان دو طرفه است، اگر تمایلی برای اصلاح آن وجود داشته باشد، راه رسیدن به یک توافق خوب به سرعت هموار می شود.

مذاکرات در وین تا پایان هفته ادامه خواهد داشت

مذاکرات در وین پنجمین روز است و به گفته منابع ایرانی، «مثبت» و «رو به جلو» بوده است.

مذاکرات در وین از پنجشنبه گذشته ادامه دارد و با ورود هیات آمریکایی به وین در پایان روز یکشنبه، انتظار می رود مذاکرات با جدیت و سرعت بیشتری ادامه یابد. مذاکرات احتمالا تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

گزارش‌های رسانه‌های ایرانی می‌گویند که دو طرف «در حال نزدیک شدن به اجماع بر سر شناسایی نقاط بحث‌برانگیز» هستند.

با این حساب به نظر می رسد مذاکرات پس از تعطیلات سال نو به دور بعد موکول شود.

دیدگاهتان را بنویسید