علی بیل مکانیکی: آمریکایی ها در پیش نویس شش دور گذشته چارچوب تضمین و راستی آزمایی را اتخاذ کرده اند

علی بیل مکانیکی: آمریکایی ها در پیش نویس شش دور گذشته چارچوب تضمین و راستی آزمایی را اتخاذ کرده اند

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در گفت و گوی اختصاصی با الجزیره درباره پیش نویس دو طرحی که ایران در اختیار مذاکره کنندگان غربی در وین برای رفع تحریم ها و اقدامات هسته ای قرار داده است، گفت. می دانید، بهار و تابستان امسال، شش دور از این مذاکرات در وین انجام شد که پیش نویس اسناد از آن به دست آمد. ما به‌عنوان نماینده دولت جدید ایران و مذاکره‌کنندگان جدید هسته‌ای، دیدگاه‌های خود را در مورد این پروژه‌ها به‌ویژه طرح رفع تحریم‌های غیرقانونی و سرکوبگرانه و اقدام هسته‌ای علیه طرف مقابل ارائه کردیم. در مورد جزییات این اسناد، مهم این است که طرفین بر اساس مذاکرات توافق کردند که همان توافق هسته ای سال 1394 است. آنچه ارائه کردیم ناکارآمدی و کاستی پروژه ها بود و آنها را اصلاح کردیم.

باقری در پاسخ به سوالی درباره خواسته های تیم مذاکره کننده ایرانی در این اسناد پیشنهادی، گفت: تاکید ما این است که در چارچوب برجام، همه موضوعات مربوط به فعالیت های هسته ای ما باید ادامه پیدا کند. تحریم ها هم همینطور. تمام تحریم هایی که مفاد برجام را نقض می کنند، باید فوراً برداشته شوند، همانطور که همه تحریم های مربوط به توافق هسته ای باید لغو شوند. تمامی تحریم های اعمال شده یا بازگردانده شده در کمپین «فشار حداکثری» آمریکا باید فورا لغو شوند.

وی در توضیح اینکه آیا ایران خواهان بازرسی از رفع این تحریم ها است یا تضمینی برای آنها، گفت: موضوع بازرسی و تضمین بسیار جدی است که در سند سوم آمده است.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه نتیجه این دور گفت‌وگوها چه بوده است، گفت: ما طرح‌هایی را مطرح کرده‌ایم و از طریق آن نشان داده‌ایم که نه تنها در مذاکرات هستیم، بلکه در برنامه‌ها نیز هستیم. جدی برای طرف مقابل ما با این برنامه ریزی ها عزم جدی خود را برای دستیابی به توافق نشان داده ایم. طرح هایی که ارائه کرده ایم در طرف دیگر مذاکرات روی میز است و باید جواب ما را بدهند البته پاسخی که همراه با شواهد و استدلال منطقی باشد.

باقری در پاسخ به این سوال که اگر پیشنهادات ایران پذیرفته نشود و توافق حاصل شود، واکنش ایران چه خواهد بود، گفت: طرح های پیشنهادی ایران به هیچ وجه قابل رد نیست زیرا بر اساس مفاد توافق هسته ای 2015 است. حتی کشوری که از توافق خارج شده است می خواهد به توافق برگردد. و اصولاً کشورهایی که هنوز عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند نمی خواهند این سند هسته ای را از بین ببرند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به اینکه با توجه به سابقه طولانی خود در مذاکرات هسته ای، اکنون که در راس مذاکرات قرار دارد، چه پیشنهادی در مذاکرات دارد، تفاوت این مذاکرات با سال های گذشته را توضیح داد. یکی از مهم ترین تفاوت ها حضور عوامل و بازیگران خارجی است که تلاش می کنند مذاکرات را به هم بزنند.

وی در پاسخ به نحوه برخورد تیم ایرانی با این موارد، توضیح داد: طبیعی است که تلاش می کنند مسیر توافق را بشکنند، اما مهم این است که اقداماتی که ایران در قوانین بین المللی انجام می دهد، یک معاهده است. بنابراین عدم اشاعه، NPT و معاهده پادمان زمینه خوبی را برای ایران برای دستیابی به توافق فراهم کرده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و برخی ادعاها مبنی بر غنی سازی 90 درصدی اورانیوم ایران گفت: خبر غنی سازی 90 درصدی توسط رسانه ها و منابع صهیونیستی منتشر شد. چنین خبری به طور گسترده توسط یکی از مقامات ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی که او مدیرکل آن است، تکذیب شد.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا ایران نمی‌خواهد در آینده چنین اقدامی انجام دهد، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ما در چارچوب NPT و معاهده پادمان انجام می‌شود. واضح است که اگر طرف های برجام به تعهدات خود در برجام عمل کنند، ما نیز همین کار را می کنیم و به تعهدات خود در برجام به طور کامل عمل می کنیم.

مذاکره کننده ارشد ایران در وین در پاسخ به اینکه آیا با توجه به تحولات چند سال گذشته از سال 2015، توافق هسته ای همچنان پویا و یک توافق موثر باقی مانده است، گفت: هزینه احیاء و حفظ این توافق به او بستگی دارد. این در قلب کاری بود که ایران انجام داد. زیرا آمریکا از توافق خارج شد و آن را به طور کامل نقض کرد و اروپایی ها نتوانستند پایبندی کامل خود را به برجام نشان دهند. بنابراین بستگی به رفتار اروپایی ها در رعایت کامل توافق و رفتار آمریکایی ها در بازگشت به توافق دارد و اگر این اتفاق بیفتد، توافق تمدید می شود.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا این توافق طبق توافق در سال 2015 ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: هر دو طرف مذاکره می خواهند به توافق 2015 بازگردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چارچوب زمانی برای پایان مذاکرات وجود دارد و آیا ایران آماده است به اندازه 19 سال گذشته برای مذاکره بر سر توافق نهایی وقت بگذارد، گفت: به پاسخ طرف مقابل به برنامه های معقولانه ایران اعتقاد دارم. با توجه به این موضوع، مطمئناً می تواند به این سؤال پاسخ دهد.

وی گفت: حضور ما در اینجا نشان می دهد که ما واقعاً می خواهیم به توافق برسیم. ما در یک توافق جدی هستیم و از عزم و رفتار طرف مقابل برای اینکه ببینیم آیا آنها آماده بازگشت کامل به توافق و کنار گذاشتن تخلفات خود هستند یا خیر، قدردانی می کنیم.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر مقاومت ایران بدون توافق هسته ای با توجه به فشارهایی که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران وارد می کند، گفت: اقتصاد ما در چند سال اخیر است، این خواسته آمریکا و متحدانش بود. ایران توانست پیشرفت کند و شکوفا شود. واقعیت این است که تحریم ها تاثیر داشته است. اما ایران نشان داده است که تحریم ها نمی توانند کارساز باشند.

بیل مکانیکی برای این طرح B [نقشه دوم] وی توضیح داد: ایران در واقع به ظرفیت و توانایی های داخلی خود تکیه کرده و روابط و همکاری های خود را با کشورهایی که در همکاری با ما جدی و موثر هستند، گسترش خواهیم داد. ما با جدیت برای پیشرفت اقتصادی کشورمان تلاش خواهیم کرد. طی چند سال گذشته، آمریکا تمام تلاش خود را برای مسدود کردن روابط اقتصادی ایران با جهان به کار گرفته است، اما نشان داده‌ایم که می‌توانیم اقدامات آنها را خنثی کنیم و اقتصاد خود را در مسیری مثبت و مؤثر حرکت دهیم. اما این بدان معنا نیست که ایالات متحده به مردم یا اقتصاد ما آسیبی نرسانده است. به همین دلیل یکی از موضوعاتی که ما در مذاکرات دنبال می کنیم، بحث غرامت آمریکا در قبال آسیب هایی است که به مردم ما وارد کرده اند.

مذاکره کننده ارشد ایران در وین در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا آمادگی انجام این کار را دارد، گفت: غرامت در دستور کار مذاکرات وین است و در سند سوم پیشنهادات ما به آن پرداخته خواهد شد.

وی در خصوص سند سوم پیشنهادی ایران و عدم ارائه آن تاکنون، گفت: طرف های دیگر مذاکره در حال حاضر در حال بررسی دو سند دیگر هستند که ارائه کرده ایم و منتظر پاسخ هستیم. به محض دریافت پاسخ، کار بر روی سند سوم را آغاز می کنیم.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا خواسته‌های ایران در مذاکرات برای لغو همه تحریم‌ها، غرامت و پادمان‌ها می‌تواند از منظر آمریکا واقع بینانه باشد، گفت: در گفت‌وگوهایمان با کشورهای دیگر بر لزوم روسیه، چین و … تاکید کردند. اروپایی ها از نیاز به مکانیسم راستی آزمایی حمایت می کنند. در اصل آمریکایی ها باید بپذیرند. آمریکایی‌ها این چارچوب را در پروژه‌های قبلی اتخاذ کرده‌اند، اما نکته اصلی این است که چگونه باید تضمین‌ها ارائه شود و آزمایش‌ها چگونه انجام شود.

وی در پاسخ گفت: لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا امکان پذیر نیست، زیرا قدرت لغو همه تحریم‌ها تنها در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا نیست، بلکه برخی متعلق به کنگره آمریکا است و ایران آماده است. برای پاسخ به درخواست های او. وی در این مذاکرات گفت: دو طرف مذاکره یعنی ایران و گروه 1+4 توافق را پذیرفته اند. ایالات متحده که از توافق خارج شده است، می خواهد به آن بازگردد. بنابراین موضوع دادن و گرفتن قبلاً در مذاکرات سال 2015 مطرح شده است و اکنون باید برای جبران اشتباهات کشور خروج از توافق گام برداشت. سازش زمانی حاصل می شود که هر دو طرف چیزی را نقض کنند. ما هیچ تخلفی نکرده ایم. آمریکایی ها از این توافق خارج شدند.

حفاری‌ها در ادامه گفت‌وگوها درباره مواضع اخیر رژیم صهیونیستی در مذاکرات وین، تلاش کردند از توافق قدرت‌های جهانی و آمریکا با ایران جلوگیری کنند. صهیونیست ها یا به دنبال حمله به تاسیسات هسته ای ایران هستند یا در روند مذاکرات اختلال ایجاد می کنند. واقعاً بستگی به هویت مستقل سایر کشورها در مذاکرات دارد که نشان دهند تحت تأثیر صهیونیست ها قرار نخواهند گرفت و براساس منافع کشور خود تصمیم می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر رژیم صهیونیستی تصمیم به حمله به تاسیسات هسته ای ایران بگیرد، چه اتفاقی می افتد، گفت: به نظر من صهیونیست ها باید رویای حمله به ایران را در سر داشته باشند. اگر بخوابند هرگز بیدار نخواهند شد.
مذاکره کننده ارشد ایرانی درباره نتیجه خوش بینانه مذاکرات گفت: به دلیل عزم جدی برای ادامه مذاکرات و استدلال محکمی که در روند مذاکرات داشتیم، به آینده و موفقیت مذاکرات خوش بین هستیم. اما ما فریب نخواهیم خورد زیرا به طرف مقابل اعتماد نداریم.

باقری در پاسخ به اینکه اگر ایران به طرف مقابل اعتماد نداشته باشد و آنها به ایران اعتماد نداشته باشند، ایران چگونه می تواند به توافق برسد، توضیح داد: مذاکره و توافق برای کسانی است که موافق نیستند. همه اختلافات از طریق مذاکره حل نمی شود. هر یک از طرف های مذاکره بر اساس منافع خود پای میز مذاکره می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید