مدیران استان یزد سیاست کلان استان را در حوزه اتباع خارجی اعلام می کنند/ راستی آزمایی 34 هزار واحد اقتصادی استان تنها با 20 نیروی این اداره کل امکان پذیر نیست.


ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822775

مدیرکل تعاون کار و اجتماعی استان یزد گفت: مدیران ارشد استان یزد سیاست کلی استان در زمینه استخدام اتباع خارجی را اعلام کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد شب گذشته در نشست با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته کارگر با بیان اینکه این اداره یک دستگاه دولتی است که به رسالت و تعهدات خود عمل می کند، گفت: خاطرنشان کرد: حدود 231 هزار نفر در یزد با احتساب خانواده بیمه شده حوزه اجتماعی هستند، جمعیتی حدود 950 هزار نفر از تامین اجتماعی تامین می شود که حدود 80 درصد جمعیت استان یزد را شامل می شود.

وی یکی از ماموریت ها و تعهدات این اداره کل را پرداخت تسهیلات اشتغال زایی برشمرد و تصریح کرد: این اداره کل در سال 1400 از 143 طرح غیرحمایتی روستایی حمایت و بالغ بر 32 میلیارد تن تسهیلات لازم را برای این طرح ها پرداخت کرد که منجر به این شد. برای اشتغال 395 نفر.

فلاحتی ادامه داد: همچنین این اداره کل از 82 طرح حمایتی به ارزش 5 میلیارد تن حمایت های لازم را انجام داد که منجر به اشتغال 119 نفر شد.


فعالیت 29 مرکز کار در استان یزد

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به اینکه سامانه کاریابی از دی ماه سال 1400 در سراسر کشور توسط این وزارتخانه راه اندازی شده بود، خاطرنشان کرد: از این سامانه می توان حداکثر استفاده را کرد اما علاوه بر این سامانه در استان 29 دفتر کاریابی وجود دارد که در سال 1400 برای 2 پروانه جدید و 2 پروانه دریافت الکترونیکی صادر شده است.


3 هزار و 618 نفر در استان یزد بیمه بیکاری دریافت می کنند

وی با بیان اینکه خوشبختانه پس از عبور از بحران تاج، وضعیت اشتغال در استان بهبود یافته است، گفت: در سال 1400 برای 3 هزار و 618 نفر بیمه بیکاری راه اندازی شد که نسبت به سال 99 کاهش چشمگیری داشته است.

فلاحتی، منطقی سازی سیستم این اداره کل را از برنامه های این وزارتخانه عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا برای اولین بار در استان و به عنوان سومین استان کشور، سامانه ای در استان از پایان سال جاری افتتاح می شود. مه. نیاز به ملاقات فرد که باعث تسریع در پیگیری درخواست ها و همچنین جلوگیری از تردد غیر ضروری می شود.


درخواست بیش از 5000 ایزدی برای بازنشستگی پیش از موعد

وی ادامه داد: حدود 5578 درخواست بازنشستگی پیش از موعد به این اداره مشترک ارسال شده است که با راه اندازی این سامانه تلاش می کنیم در اسرع وقت به این درخواست ها پاسخ دهیم.

فلاحتی یکی دیگر از مأموریت های این سرویس کل را صدور مجوز مشاغل داخلی عنوان و تصریح کرد: در سال 1400 386 مجوز فعالیت در این حوزه تمدید شد و همچنین در یکی از برنامه های جدید این وزارتخانه که از سال 1400 آغاز شده است، 160 مورد تمدید شد. افراد برای کارآموزی ثبت نام کرده اند.


بیش از 2000 تعاونی غیرفعال و نیمه فعال در یزد وجود دارد

وی یکی از مشکلات اساسی تعاونی ها، کارگری و خدمات اجتماعی در استان ها را تعطیلی و انفعال تعاونی ها عنوان و خاطرنشان کرد: 5 هزار و 500 تعاونی در استان یزد ثبت شده است که از این تعداد 3 هزار و 200 تعاونی به طور کامل فعال هستند و خدمات ارائه می دهند اما مابقی یا غیرفعال هستند. در سال جاری رسیدگی به این تعاونی ها یکی از برنامه های اصلی اداره کل است که باید مجوز آنها لغو شود.

مدیرکل تعاون کار و اجتماعی استان یزد همچنین درباره دلایل تعطیلی تعاونی ها بیان کرد: در این راستا اقدامات تحقیقاتی متعددی در استان و کشور انجام شده است. تامین مالی و … خوب.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از اقدامات این اداره کل را مسابقات المپیاد ورزش کارگری عنوان و بیان کرد: این المپیاد برای اولین بار در کشور در قالب استان یزد برگزار شد که در قلب واحدهای تولیدی است و الگویی موفق برای سایر استان ها شد.

فلاحتی گفت: در این المپیاد ورزشی 21 شرکت با حضور بیش از 2000 ورزشکار شاغل در رشته های مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی با اشاره به اینکه در رشته ورزش کارگری استان یزد به جز استان ها همیشه موفق بوده است خاطرنشان کرد: در مسابقات قهرمانی مقام اول و در بخش بانوان یزدی ها موفق به کسب مقام های اول، دوم و سوم کشور شدند. .


آیا می توان 34000 واحد اقتصادی در یزد را تنها با 20 سرباز بازرسی کرد؟

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مشکل کمبود نیروی کار در این اداره گفت: 34 هزار واحد اقتصادی در استان وجود دارد که نیاز به بازرسی کارگران و … دارند. به همین دلیل است که یک اداره کل ایجاد می شود، اما فقط این اداره کل 20 نیرو برای این کار دارد که در عمل اجازه تایید درستی نمی دهد و این در شرایطی است که برخی دیگر از ارگان های دولتی که تعهد بسیار کمتری دارند. این نیروها را چندین بار فقط در مرکز شهر بازرسی کنید و باید در این زمینه تدابیری اندیشید.

وی ادامه داد: در این راستا این اداره کل در مرحله اول اولویت خود را بر بازرسی از واحدهای تولیدی بالای 500 کارگر به تعداد حدود 30 واحد تولیدی در منطقه متمرکز کرده و در مرحله بعد بر روی واحدهای تولیدی با بیش از 100 نیرو و تعداد بیش از 800 واحد تولیدی در استان متمرکز شده است.


نرخ بیکاری در استان کمتر از میانگین کشوری است

فلاحتی همچنین در خصوص میزان بیکاری استان تصریح کرد: نرخ بیکاری استان در زمستان 1399 13.5 درصد بوده که در پایان سال 1400 به 9 درصد رسیده که نسبت به میانگین کشوری 9، 4 درصد کمتر است.

وی ادامه داد: سطح بیکاری مردان در استان مناسب است و در یزد عملاً مردی نداریم که بخواهد کار کند، اما در حوزه بیکاری زنان استان در طرح تحول استان به نام جدید مشکلاتی در این زمینه دارند. اولویت برنامه ریزی یزد و اشتغال زایی بانوان در نظر گرفته شده است.

فلاحتی گفت: بر اساس آخرین سرشماری، شهرستان یزد با ۲۸ هزار بیکار بیشترین و شهرستان بهاباد با ۲۶۵ بیکار کمترین نرخ بیکاری را در بین شهرستان های استان به خود اختصاص داده اند.


هشدار به کارفرمایان برای استخدام اتباع خارجی

وی در خصوص اشتغال اتباع خارجی در واحدهای تولیدی استان افزود: در این راستا 56 حوزه کاری شناسایی شده است که اتباع خارجی تنها در این دسته از مشاغل حق اشتغال دارند و در صورتی که واحد تولیدی خارجی باشد. اتباع در مناطقی خارج از این 56 شغل شاغل هستند. آهسته مشمول جریمه هایی است که سال گذشته 350 کارفرما جریمه شدند.

وی ادامه داد: در شهرهای خاتم، بافق و بهاباد حضور اتباع بیگانه در این شهرها ممنوع است و هیچ کارفرمایی حق ارائه کار به اتباع بیگانه در این شهرها را ندارد.


استانداران استان سیاست کلان استان در حوزه اتباع خارجی را اعلام کنند

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان یزد درباره استفاده از اتباع بیگانه در واحدهای تولیدی گفت: در این زمینه اداره کل به تنهایی نمی تواند با این افراد برخورد کند و همه دستگاه های اجرایی باید به وظایف خود عمل کنند که باید به صورت رسمی اعلام کنند. خط مشی آن در مورد استخدام این افراد است تا دستگاه های مسئول بدانند هنگام کار با این افراد چه سیاستی را باید رعایت کنند.


هیچ تعدیل نیرو در استان یزد نخواهیم داشت

وی در خصوص افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران در سال 1401 گفت: این میزان دستمزد بی سابقه بوده و نگران کاهش نیروی کار از سوی واحدهای تولیدی استان نیستیم و امیدواریم این افزایش دستمزدها باعث شود. منجر به رفاه نسبی کارگران می شود.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به هفته کارگر گفت: در این هفته از 5 تا 11 اردیبهشت برنامه هایی از جمله نظافت قبور شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، دیدار و تجلیل از نمونه ها اجرا می شود. کارگران، افتتاح در مرکز شتاب و … برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید