بیل مکانیکی در تهران، کمالوندی در وین; کوبورگ در پایانه صحبت می کند

بیل مکانیکی در تهران، کمالوندی در وین;  کوبورگ در پایانه صحبت می کند

روز جدید : معاون سیاسی وزارت امور خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی شب گذشته راهی تهران و وین شد و سرعت بالای توسعه نشان می دهد قطار مذاکرات به ایستگاه پایانی رسیده است.

روند توسعه مذاکرات در وین در ساعات اخیر سرعت گرفته است و غرب و حتی چین و روسیه بارها اعلام کردند که پایان فوریه آخرین مهلت یا لحظه دقیق به نتیجه رسیدن مذاکرات است. اگرچه طرف ایرانی هنوز به طور علنی تاریخی برای پایان مذاکرات تعیین نکرده است، اما به نظر می رسد تهران از همان ابتدا با اشاره به لحظه فرضی پایان مذاکرات اعلام کرده بود که از فرسایش مذاکرات استقبال نمی کند. سال آفتابی برای پایان دادن به مذاکرات.

بر همین اساس دیروز شاهد پخش حجم زیادی از اخبار از وین بودیم; علی باقری در آخرین ساعات روز گذشته برای شرکت در جلسه روز شنبه شورای عالی امنیت ملی با رایزنی های نهایی راهی تهران شد. جلسه ای که تقریباً به طور قطع سرنوشت برجام را رقم خواهد زد. در همین حال، اتریش در همان زمان گزارش داد که بهروز کمالوندی برای رایزنی های فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی عازم وین شده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل و ایالات متحده نیز روز گذشته با یکدیگر دیدار کردند و به گفته میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه، اعضا برای مقایسه دیدگاه های خود و بررسی راه های پیش رو در آخرین دور مذاکرات در وین دیدار کردند.

وانگ کوان، سخنگوی چین در پایان نشست شب گذشته به خبرنگاران گفت که انتظار دارد علی بهاگری تا پایان هفته به وین بازگردد. وی افزود: ما واقعاً معتقدیم که آخرین مرحله، خط پایانی، زمان قضاوت سیاسی و زمان تصمیم گیری سیاسی است.

در کنار دیپلمات های روسی و چینی، مذاکره کنندگان ارشد انگلیسی و فرانسوی نیز در آخرین مراحل مذاکرات وین در توییت های ساعت آخر خود از این هشتگ استفاده کردند. نماینده انگلیس در توییتی نوشت که قبل از ترک وین با مذاکره کننده ارشد ایران دیدار کرده و رئیس تیم مذاکره کننده فرانسه نوشته است: آوریل روی همه پیش نویس ها نوشته شده است. این جمله هرگز دقیق تر از امروز نبوده است.»

راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در پایان نشست شب گذشته خود از اظهار نظر خودداری کرد و تنها گفت که طبق انتظار در وین می ماند.

حسین امیرعبدالهیان روز گذشته در نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود درباره مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است. در مذاکرات وین هنوز مسائل کمی اما بسیار مهم وجود دارد. در مونیخ، من و آقای باقری در وین، قبل از جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، به غرب اعلام کردیم که هرگز در مذاکرات وین از خط قرمز عبور نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر افزود: تاکنون به مذاکرات وین خوش بین هستیم و امیدواریم با واقع بینی و تلاش غرب چندین موضوع حساس، مهم و باقی مانده در مذاکرات در روزهای آینده حل شود. در 9 ماه گذشته در وین ساخته شده است. “ما به این نتیجه رسیده ایم که همه طرف های مخالف ما به بازگشت کامل خود به تعهدات خود تحت توافقنامه وین 2015 پایبند خواهند بود.

یکی از خطوط قرمزی که روز گذشته توسط وزیر امور خارجه تکرار شد، حق بازگشت سریع به دستاوردهای هسته ای ایران است تا در صورت نقض بیشتر آمریکا یا یکی از کشورهای دیگر، تهران به فناوری چرخه هسته ای خود پایان دهد. در اسرع وقت. به جایی که امروز هستید برگردید؛ هنوز مشخص نیست که واشنگتن و تروئیکای اروپایی تا چه حد آن را پذیرفته اند.

البته مانع دیگر احیای برجام را باید در تحرکات جریان های علاقه مند و تندرو حاضر در تهران و واشنگتن جست وجو کرد. حدود 200 جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده‌اند که به شورای امنیت بازخواهند گشت و هرگونه توافق با ایران باید به تصویب کنگره برسد. آنها بر اقدام استراتژیک تأکید دارند.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره عملکرد نمایندگان مجلس گفت: شورای عالی امنیت ملی روز شنبه برای هدایت این مذاکرات تشکیل جلسه می دهد. تصمیم روز شنبه قطعا مسیر هفته آینده و زمانی که مذاکره کننده ارشد ایران به وین باز خواهد گشت مشخص خواهد کرد. تصمیمی که احتمالا نشان می دهد دوباره با بردجام خداحافظی می کنیم یا خداحافظی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید