روایت پدر از 13 آبان و شاگردان شهید کوگیلویه و ببویر احمد


ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907863

در دل پاییز سرد و 13 آبانش، شاگردان کهگیلویه و بویراحمدی لاله های درخشان بهاری بودند تا یک سوم جمعیت شهدای این استان را تشکیل دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس ، امروز تنها چیزی که داریم دفاع مقدس از کشورمان توسط دلیرمردان در دوران جنگ است. ما مدیون سربازان کشوری هستیم که برای من و تو هیچ ابایی از فدا کردن خود دریغ نکردند، این جملاتی بود که این پدر در پاسخ به دختر دانش گفت و سیزدهم آبان خونین را برای او تعریف کرد.

حدیده زهرا از گزارش امروز ما که دانش آموز کلاس ششم یکی از مدارس شهر یاسوج است از پدرش درباره فلسفه 22 آبان می پرسد و او پاسخ می دهد: 22 آبان 1357 یکی از خاطره انگیزترین روزهای یک روز است. انقلاب شکوهمند اسلامی، چرا که داستان ظلم، وحشیگری و فداکاری است. و مرگ را با هم ثبت کرد و در آن روز و در روزهای اوج انقلاب اسلامی، ده ها دانشجو که برای برگزاری تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، مورد اصابت گلوله ماموران حکومتی قرار گرفتند و کشته شدند.


3fece228 ab38 4405 bf34 c8bd04aa2b0f خبر خاکستری

پدر زهرا(س) از صفحات تاریخ به وی گفت و افزود: حضرت امام خمینی (ره) در 16 مهر 1357 در پیامی خطاب به دانشجویان از آنان خواستند در اعتصابات از مردم حمایت کنند و تا رسیدن به هدف دست از اعتراض برندارند. رسیدن از این رو در اول آبان 1357، سالروز شهادت سیدمصطفی خمینی، تظاهرات دانشجویی در تهران به راه افتاد و سپس اساتید دانشگاه های تهران نیز دست به اعتصاب زدند که منجر به فوت استاد نجات اللهی شد.

صبح روز 22 آبان 1357 گروهی از دانش آموزان خورشیدی در اعتراض به رژیم پهلوی مدارس را تعطیل کردند و در محوطه دانشگاه تهران تجمع کردند. مردم و سایر دانشجویان به تدریج به این اعتراض پیوستند. آنها به میان جمعیت پرتاب کردند، اما تجمعات صدای خود را بلند کردند، بنابراین دستگاه های مرتبط با رژیم که همه یا اکثر آنها آموزش دیده و به دستور آمریکایی ها بودند، به دانشجویان رحم نکردند و این اعتراض را مانند سایر اعتراضات سرکوب کردند، بنابراین این حادثه تلخ باعث شد. 56 نفر کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند.


5f787735 a0c1 4be0 a3d6 89589ec0a988 خبر خاکستری

چشمان حدیده زهرا از خبرهایی که پدرش از آن روزها برای هموطنانش در سال 57 می گوید اشک می زند و از پدرش می پرسد که نقش دانش آموزان استان ما (کهگیلویه و بویراحمد) در انقلاب و آن روزها چه بوده است؟

وی از حماسه آفرینی ها و تظاهرات دانش آموزان و مردم استان در ایام انقلاب و قبل از آن گفت و افزود: دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمدی اولین نقش را در پاسداری از عزت و کیان نظام مقدس داشتند. جمهوری اسلامی و حداکثر 453 شهید تقدیم انقلاب شده است.

هدیه زهرا به پدرش این نوید را می دهد که با الگو گرفتن از شهدا و تبدیل شدن قلب به خانه شهیدان و جان گرفتن مانند همسنگرانش در بستر تعلیم و تربیت گام های علمی برای آینده کشور بردارد. دست او برای کشور در روزهای مقدس دفاع و انقلاب.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید