روایت شاهد عینی از وضعیت کوگیلویه و بویراحمد در روز پرواز شاه‌خین

ساعت: 19:46
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922787

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اعظم به بیان خاطراتی از روز فرار شاه خین و شرایط آن روز استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ، 5 دی 1357، سالروز فرار شاه خان و نقطه عطفی در گسترش نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی، محمدرضا پهلوی هر چند در در آخرین مصاحبه او سرزمین ایران را ترک کرد تا استراحت کند و رنگاد رفت، اما ملت ایران هرگز اجازه نداد رویای بازگشت به ایران برآورده شود.

پس از 5 دی دقیقا 26 روز تاریخی برای ملت ایران گذشت تا اینکه در 22 بهمن 57 انقلاب شکوهمند اسلامی که ثمره خون پاک شهدای انقلاب بود به پیروزی رسید.

6 دی روزی تاریخی برای ملت ایران بود، ملت ایران توانست ظالم زمان را که 37 سال بر اموال و منابع آنها ظلم کرده بود را مجبور به فرار کند. پس از شنیدن این خبر، شادی سراسر ایران را فرا گرفت. دیدنی بود، ملت ایران از دست شاه ظالمی که دست کثیفش به خون ملت پاک ایران تا به امروز آغشته بود و خاطره آن روز از اذهان ملت فراموش نشده است فرار کردند. 30 سال گذشته

پس از این واقعه تاریخی، مردم استان کهگیلویه و بویار احمد نیز ثمره مقاومت خود را در برابر حکومت خونخوار پهلوی دیدند و پس از سال ها از ظلم و ستم خاندان پهلوی در امان ماندند. به همین بهانه به سراغ یکی از رزمندگان استان در آن سال ها و امام جمعه موقت شهر یاسوج رفتیم تا درباره اتفاقات آن روزها صحبت کنیم.

4df25152 09e2 43e6 8f25 e584b665bdfe خبر خاکستری

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اعظم در گفتگو با صبح زاگرس در پاسخ به اینکه چه عواملی باعث فرار شاه از ایران شد، گفت: زمانی که تمام کشور ایران قیام عمومی کردند و راهی برای شر و شر نبود. شاه را نفرین کرد زیرا همان مصائب و قتل هایی که از سال 1942 تا روزی که فرار کرد باعث خشم عمومی شد. شاه به عنوان چاره از کشور خارج شد، البته از همان ابتدا تمام اموال آن کشور اعم از طلا و جواهرات و وجوه را برداشت و وزرای ملعون و خبیث او نیز چنین کردند.

امام جمعه موقت یاسوج نیز گفت: درگیری از قم شروع شد و سپس حادثه تبریز و سپس حادثه کرمان و آتش زدن مسجد آن شهر رخ داد. همه ایران علیه رژیم پهلوی قیام کردند و بسیاری از مردمی که تحت ظلم و ستم بودند اما معتقد بودند به مردم پیوستند. پس شاه فرار کرد و جسد زشت و خبیث او را در ایران دفن نکردند.

موسوی اعظم در ادامه با بیان خاطره ای از یک جوان مصری گفت: ما در مکه بودیم که یک جوان مصری ما را دید و گفت از دست شما ایرانی ها خیلی ناراحتیم، گفتم چرا؟ گفت چون اجازه دادی شاه فرار کند و به کشور ما آمد و در آنجا دفن شد. گفتم کشورت جای فرعون هاست و تو خندیدی.

64737e22 500b 48ee 8034 53de285607dd خبر خاکستری

وی با تاکید بر اینکه شاه راهی جز فرار نمی دید، ادامه داد: پس از فرار شاه از ایران، سراسر کشور مملو از شادی، اتحاد و شادی بود. در این استان نیز مانند جاهای دیگر مردم از این حادثه بسیار خوشحال شدند. امام راحل با تمام صلابت و صلابت و ایمان و اعتقاد خود با هیچ یک از این وعده ها گمراه نشد و هرگز دست از تلاش برنداشت.

موسوی اعظم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت کهگیلویه و بویراحمد در روز پرواز شاه و اینکه این خبر چگونه به گوش مردم رسیده است، ما هم پیاده روی کردیم. رادیوهای خارجی اخبار پخش می کردند و مردم از طریق رادیوهای خارجی و پیام هایی که از طریق علما و سمینارهای قم به مردم می رسید، اطلاعات بیشتری دریافت می کردند.

به هر حال این مبارز انقلابی درباره برخورد ماموران پهلوی با مردم استان در روز فرار شاه گفت: ماموران پهلوی در استان کار خاصی نمی توانستند انجام دهند زیرا می دانستند اگر بخواهند اقدام کنند و شروع به کشتار می کردند، قاطعانه با آنها برخورد می کردند، بنابراین کاری از دستشان بر نمی آمد، البته در جلسات شرکت می کردند و گاهی تهدید هم می شد، اما اینجا مثل جاهای دیگر خشونتی وجود نداشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید