پژوهشکده پزشکی قانونی باید تحولات آینده را پیش‌بینی کند/نتایج تحقیقات باید عینی و عینی باشد


ساعت: 12:20
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919161

رئیس قوه قضائیه گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه باید تحولات آینده را پیش بینی کند و بر اساس این تحولات فعالیت های پژوهشی خود را پیش ببرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای امروز چهارشنبه (30 آذر) در دیدار با مدیران و کارکنان پژوهشکده قوه قضاییه ضمن اشاره به آثار متنوع و متعدد این پژوهشکده گفت: وی تصریح کرد: در این گردهمایی تعداد زنان نسبتاً برابر است که این امر با تعداد مردان مایه خرسندی است و نشان می دهد که زنان محقق و اندیشمند ما در مؤسسه مطالعات پزشکی قانونی حضور فعال و مؤثری دارند. .

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: نتایج تحقیقات باید ملموس و عینی باشد. در نتیجه تحقیقات، موارد، فرآیندها و رویه‌ها باید بهبود و ارتقاء یابند و ارزان‌تر و آسان‌تر شوند. مطالعه ای که در کتابخانه بماند و تبدیل به یک سند صرف شود، ارزش و اعتبار بالایی ندارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: پژوهشکده قوه قضائیه باید تحولات آینده را پیش بینی کند و بر اساس این تحولات فعالیت های پژوهشی خود را پیش ببرد.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: نباید صرفاً واحدهای قوه قضائیه نیازها و مشکلات خود را ارائه کنند تا پژوهشکده برای رفع آنها دست به تحقیق بزند، بلکه خود پژوهشکده باید در شناسایی نقاط ضعف و تحقیق برای رفع آنها پیشگام باشد.

قاضي القدات مي گويد: گاهي تحقيق صرفاً در جهت اصلاح و رفع نقايص يك روش متعارف و معروف است; گاهی تحقیقات با هدف ایجاد یک طرح جدید انجام می شود و منجر به گشودن افق جدیدی می شود و کارها با زمان و هزینه کمتر و به نحو مطلوب تری پیش می روند. از این رو انتظار می رود پژوهشکده قوه قضائیه طرح جدیدی را با خلاقیت و نوآوری در تحقیقات خود به اجرا درآورد تا اهداف قوه قضائیه آسانتر و قابل دسترس تر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی گفت: منابع غنی و پربار اسلام یکی از بهترین ابزارهای ممکن برای پژوهشکده پزشکی قانونی است تا از طریق آن طرحی جدید منطبق با مفاهیم، ​​معانی و مصادیق موجود ایجاد کند. با به کارگیری نوآوری و خلاقیت، می توانیم در نظم جدیدی که در جهان در حال ظهور و وقوع است، ابتکار و رویکرد تهاجمی داشته باشیم. چرا باید به دیگران اجازه دهیم که برای مقولاتی مانند حقوق بشر، واژه هایی را مفهوم سازی کنند و بسازند؟

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی و اساسی قوه قضائیه گسترش عدالت است، تصریح کرد: گاهی در رابطه با یکسری مقوله ها حرکت های سینوسی و نوسانی داریم و دلیل این امر این است که نداریم. جامعیت و نفوذ و توجهی به تأثیر مشکلات بر یکدیگر نداریم. در مورد گسترش عدالت، با وجود گام های بسیار طولانی که در 4 دهه اخیر برداشته شده است، نتوانسته ایم به نگاهی جامع به ابزارهای گسترش عدالت دست یابیم و در این مقوله به نقطه مطلوب برسیم. از این رو پژوهشکده ادلیا می تواند در این زمینه ایده پردازی و راهکار ارائه دهد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تغییراتی که در حوزه حکمرانی با توجه به پیشرفت‌های فناوری و فناوری رخ داده است، اشاره کرد و گفت: پژوهشکده مطالعات قضایی با در نظر گرفتن پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری و فناوری، می‌تواند وارد شود. با ایده های نوین در حقوقی، قضایی، کیفری، ارائه جرم شناسی و عدالت ترمیمی.

رئیس قوه قضائیه به یکی دیگر از عارضه ها در زمینه تدوین اسناد و سیاست ها اشاره کرد و عدم توجه به اجرای اسناد و سیاست ها را آسیب و فاجعه ارزیابی کرد و گفت: اسناد زیادی در کشور ما جمع آوری و تنظیم شده است. اما برخی از آنها بسیار کم هستند. نباید با صرف وقت و انرژی و بودجه، برنامه و سندی نوشته شود و در مقام اجرا، توفیق لازم حاصل نشود; به همین دلیل است که مؤسسه مطالعات قضایی باید در تدوین و تنظیم اسناد به مقوله کاربرد آنها توجه و اهتمام داشته باشد و شرایطی را فراهم کند که محصول کار آن به سرعت در معرض دید و نظر اندیشمندان و منتقدان قرار گیرد. که پس از انجام اصلاحات لازم بتواند به مرحله بعد حرکت کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی در ادامه به حوزه‌های نوآورانه‌ای اشاره کرد که مؤسسه مطالعات پزشکی قانونی می‌تواند در آن‌ها به پژوهش‌ها و ایده‌های کاربردی بپردازد. یکی از این حوزه ها، نحوه تلفیق دو مقوله «کشف توطئه و نفوذی» و در عین حال لزوم «حفاظت از حریم خصوصی مردم» بود.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: همه انسان ها می توانند کم و بیش مرتکب خطا و جرم شوند; حال سوال اصلی این است که چه تدابیری باید اتخاذ کنیم تا این مجرم یا مجرم ضمن اعمال مجازات قانونی در مورد وی منفعت خود را از دست ندهد؟ در مواردی نحوه برخورد با گناهکار یا مجرم به گونه ای است که راه بازگشت بر او بسته می شود و ناگزیر در خطا و جنایت خود غرق می شود; موسسه مطالعات پزشکی قانونی نیز می تواند تحقیقات مفهومی و کاربردی در این زمینه انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید