حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: از امروز می‌توان آینده کشور را پیش‌بینی کرد/ دانشگاه فرهنگیان باید «معلم مطلوب» تربیت کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: از امروز می‌توان آینده کشور را پیش‌بینی کرد/ دانشگاه فرهنگیان باید «معلم مطلوب» تربیت کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار صدها نفر از معلمان و فرهنگیان، آموزش و پرورش را تربیت‌کننده نسل متمدن خواندند و از زحمات معلمان به‌ویژه در دوران ولیعهد قدردانی کردند و تأکید کردند که مردم باید داشته باشند. دارای هویت ملی و اسلامی ایرانی، مطمئن، مقاوم، آگاه به افکار و آرمان های امام و تربیت علمی و مؤثر.

وی معلمان را به رهبری نسل های آینده مفتخر خواند و افزود: هدف از دیدار با معلمان تاکید بر نقش آنان و تثبیت و ماندگاری ارزش معلم در افکار عمومی است تا هم معلم و هم خانواده او به این امر افتخار کنند. کار و جامعه آنها به عنوان یک معلم. «انسان به تماشای آن افتخار می کند.
رهبر معظم انقلاب از حسن سخنان وزیر آموزش و پرورش تشکر کردند و افزودند: کشور از نظر قوانین، اسناد و تصمیمات خوب غایب نیست. مهم این است که این تصمیمات و قوانین با کار جدی و مجدانه پیگیری و اجرا شود.»
وی در تشریح دو کاربرد واژه معلم گفت: معلم به معنای تعلیم از ارزش بالایی برخوردار است زیرا خداوند بر اساس آیات قرآن و پیامبر و همه علما، علما، علما و مشاهیر معلم است. مانند استاد شهید مطهری این ارزش بسیار بالایی دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در پیوست دوم که در راستای کار آموزش و پرورش است، علاوه بر تدریس، ارزش بالاتری دارد زیرا مخاطبان این آموزش در بهترین سنین تحت تأثیر و تربیت قرار می‌گیرند و تحصیلات آنها بسیار است. از آموزش گروه های دیگر مؤثرتر است.»
وی با اشاره به هدف بلندمدت ایجاد تمدن نوین و شکوفا اسلامی گفت: نیروی انسانی زیربنای هر تمدنی است و بنیانگذاران تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارد، بنابراین اهمیت و ارزش معلم باید از این منظر باشد.
رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: این نسل با این هدف بزرگ باید دارای هویت ایرانی-اسلامی، باورهای قوی و عمیق، مطمئن، خودساخته، آگاه به تمدن های پیر شرق و غرب، آموخته و کارآمد باشد. این تمدن بزرگ باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تدریس عناصر برجسته در آموزش و پرورش پس از انقلاب افزودند: به همت معلمان در چهار دهه اخیر، عناصر مؤثری در عرصه‌های مختلف رشد کرده است، اما برای این تمدن شکوفا کافی نیست و به طور گسترده گسترش یافته است. “
وی امکان تحصیل دوازده ساله برای چنین نسلی را بی نظیر توصیف کرد و گفت: سازمان آموزشی و پرورشی گسترده در همه شهرها و روستاها بستر مناسبی برای انتقال شایسته ارزش ها و آرمان های انقلاب در دل و گوش مردم دارد. فرزندان ملت.” .”، و هویت اسلامی – ایرانی را در آنها نهادینه کند.
رهبر معظم انقلاب، وزارت آموزش و پرورش را دستگاه بسیار بزرگ و آینده دار خواندند و افزودند: از امروز می توان آینده کشور را حدس زد.
وی با تاکید بر تجلیل واقعی از زحمات معلمان افزود: البته برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید با درایت، دانش، تلاش، مجاهدت و صبر مشکلات موجود را برطرف کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح مشکلات مورد نیاز برای حل مشکلات، به تدوین متون آموزشی مناسب و تعداد معلمان مورد نیاز برای تحصیل اشاره کردند و افزودند: کیفیت معلم و دین، اخلاق و مهارت او بسیار مهم است و نباید طوری باشد که برو البته امروزه نیز مانند زمان های مختلف معلمان متعهد و دلسوز زیادی داریم.
رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش و پرورش چند نکته را فرمودند: دانش آموز باید دارای هویت ملی باشد و علاوه بر اهتزاز پرچم علم، پرچم «هویت ملی ایرانی و غرورآفرین اسلامی» را با اطمینان خاطر به اهتزاز درآورد.
وی با انتقاد از ناآگاهی دانشجویان از ممتازات کشور از جمله عوامل پرتلاش پس از انقلاب، ناآگاهی آنان از اندیشه های انکسارگر امام خمینی(ره) و آرمان های سرنوشت ساز انقلاب و بی اطلاعی آنان از حوادث انقلاب گفت:
وی درک ارزش تاب آوری و تاب آوری را از دیگر نیازهای دانش آموزان دانست و افزود: در دنیایی که همه اعم از شرقی و غربی اصرار دارند، نسل آینده باید ارزش و اهمیت تاب آوری را از این پس بیاموزد تا متمدن شود. در پرتو این آموزه ها «کشور را عزت بخشید.
رهبر معظم انقلاب، جداسازی «علوم مفید» از «علوم بی فایده» را در برنامه‌های درسی دانش‌آموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش توصیه کردند و گفتند: علم مفید علمی است که استعدادهای نوجوانان و جوانان و با سرمایه‌گذاری در آینده آنان را پرورش دهد. کشور. “
وی افزود: برخی از محتوای برنامه درسی فعلی صرفاً آرشیوهایی است که بدون هیچ سودی برای حال و آینده در ذهن دانش آموزان جاری می شود که باید شناسایی و از مطالعه حذف شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر توزیع ساعت‌های مهارت‌آموزی به‌جای محتوای غیرانتفاعی، گفتند: موضوعاتی مانند سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و پژوهش، فعالیت‌های جهادی، مبارزه با منکرات اجتماعی و نظم و قانون از جمله مهارت هایی است که باید در مدرسه آموزش داده شود و در افراد از دوران کودکی و نوجوانی نهادینه شود.
وی سطح اجرای سند تحول آموزش و پرورش را مطلوب ندانست و گفت: پس از گذشت بیش از 10 سال از تهیه سند و خروج وزرای مختلف که البته نوعی آسیب و آفت است، این سند به عنوان مجموعه کامل و به هم پیوسته اجرا نمی شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: در صورت نیاز به اصلاح سند، مسئولان باید ضمن کمی سازی شاخص هایی برای سنجش میزان پیشرفت سند اقدام کنند.
سپس حضرت آیت الله خامنه ای با بیان چند نکته در خصوص مشکلات معلمان، بار اعمال مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت را بر دوش معلمان دانستند و گفتند: خود نوجوانان و جوانان را هدایت می کردند. امروزه باید بیشتر به نقش و مسئولیت مهم خود توجه داشته باشند و مسائلی مانند مشکلات معیشتی نباید باعث دلزدگی، تحقیر و کوچک شمردن کار بزرگشان شود.
وی نوجوانان و جوانان را درد کشور و اعتماد بزرگ به دست معلمان دانست و افزود: این امانات گرانقدر باید در نتیجه تربیت دینی و دینی به افرادی با ارزش افزوده علمی، اخلاقی و رفتاری بالاتر تبدیل شود. معلمان دینی.»
رهبر انقلاب بر این باورند که دانشگاه فرهنگیان و همه مراکز تربیت معلم وظایف سختی بر عهده دارند و باید به طور کامل تقویت شوند و گفتند: این مراکز باید از نظر سخت افزاری، مدیریتی، معلمی، متون آموزشی و فعالیت های آموزشی تقویت شوند. می توانند «معلمان مطلوب» تربیت کنند.
وی همچنین با اشاره به سختی های تدریس در دوره کرونا و زحمات معلمان به هماهنگی هر چه بیشتر حوزه تربیت معلم با تدریس آنان توصیه کرد: در این دوره تلاش معلمان مضاعف شد و جا دارد از همه معلمان صمیمانه تشکر کنیم. .
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر دستور همیشگی خود برای بهبود معیشت معلمان، افزودند: با وجود مشکلات امکانات دولتی، باید به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود.
وی در پایان سخنان خود به معلمان توصیه کرد علیرغم توقعات فراوان وزارت آموزش و پرورش برای انجام تعهدات خود، منتظر برآورده شدن این انتظارات نباشند و با ابتکارات و روحیه شخصی خود برنامه های آموزشی برای دانش آموزان و کارهای بزرگ تدوین کنند. از مهربانی و شفقت
در ابتدای این جلسه آقای نوری وزیر آموزش و پرورش گزارشی از اقدامات و برنامه های این وزارتخانه در خصوص اجرای سند تحول، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوری های نوین در آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی ارائه کرد. ، مهارت آموزی، پرورش استعدادها، رتبه بندی و معیشت معلمان و تغییرات محسوس در منابع برنامه درسی.

دیدگاهتان را بنویسید