گزارش ساواک از دیدار شهید باکری و حضرت آیت الله خامنه ای قبل از انقلاب


ساعت: 14:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۵
کد خبر: 1816069

مهدی باکری که شهید 30 ساله بود، از همان سال های قبل از انقلاب که دانشجوی دانشگاه تبریز بود، عضویت حزب الله را داشت. در آن سال ها آیت الله خامنه ای، روحانی مبارز مشهدی که چندین بار دستگیر شده بود، با سخنرانی هایش شهرت داشت. مهدی باکری در سال 1356 به همراه تعدادی دیگر از دانشجویان با حضرت آیت الله خامنه ای در مشهد دیدار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تبریز بیدار، مهدی باکری که در ۲۵ اسفند ۹۵ درگذشت، ۳۰ ساله بود. او از سال های قبل از انقلاب که دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز بود، عضو حزب الله بود. به دلیل سخنرانی ها و ارتباطش با دانشمندان جوان شناخته شده است. طبق اسناد ساواک در سال 1356، مهدی باکری که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود، به همراه تعدادی دیگر از دانشجویان در مشهد با حضرت آیت الله خامنه ای دیدار کرد.

آنچه در ادامه می خوانید روایتی از این دیدار به روایت کتاب «شرح اسم» است که به مناسبت سالروز شهادت شهید مهدی باکری منتشر شده است:

«مهدی باکری از تابستان 77 چند روزی است که در مشهد بوده و آنچه مسلم است با آقای خامنه ای صحبت کرده است. ایشان و هیئت همراه در این سفر از آقای خامنه ای که حتماً از روابط گسترده ایشان با دانشجویان اطلاع داشتند، عیادت کردند. از جزئیات این دیدار اطلاعی در دست نیست.

ساواک مشهد متوجه نیست، اما اندکی پس از بازگشت باکری به تبریز، جاسوسان سازمان شنیدند که آقای خامنه ای به این دسته از دانشگاهیان توصیه کرده است: 1- برای حل مشکلات (مشکلات شرعی، حقوقی) حاجی نصراله شبستری و شریبانی. روی آوردن به کتب شرعی را باید بیشتر خواند و به دقت نگاه کرد. تسلط به زبان عربی؛ کار بر روی موضوعات مفصل و گسترده مانند نبوت و بررسی بعد تاریخی …; استخراج برداشت از قرآن و حرکت بر اساس شرایط موجود; برای آشنایی بهتر با حدیث؛ ارتباط با دانشمندان، هرچند در سطح پایین، برای روشنگری بیشتر؛ عدم وجود تعصب و پیش داوری در تحقیق؛ آشنایی با اندیشه ها و روش های علمی و پژوهشی در دنیا و نتایجی که به طور کلی به دست آمده است، لازمه مطالعه قرآن است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید