پزشکی قانونی: مجوز سقط جنین قانونی تنها 4 ماه قبل و با تصمیم قاضی صادر می شود.

پزشکی قانونی: مجوز سقط جنین قانونی تنها 4 ماه قبل و با تصمیم قاضی صادر می شود.

روز جدید آسیه جعفری، رئیس گروه کنترل کیفی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه مجوز قانونی سقط جنین با تصمیم قاضی صادر می شود، گفت: پس از صدور مجوز سقط جنین که در قالب رای قاضی است، مادر زن باردار می تواند به بیمارستان هایی که لیست آنها در دسترس پزشک قانونی است برود.او تصمیم می گیرد ویزیت کند و سقط جنین کند.

آسیا جعفری در خصوص روند جدید صدور مجوز قانونی سقط جنین افزود: در صورت محدودیت زمانی و فوریت در صدور پروانه سقط جنین (به دلیل سن حاملگی و نزدیک بودن به مهلت صدور مجوز)، کمیسیون سقط جنین در ساعت 13:00 انجام می شود. حضور قاضی، پزشک متخصص متعهد و پزشک متخصص در همان روز مراجعه و تصمیم به صدور یا عدم صدور پروانه.

روند جدید بررسی ادعاهای مشروع سقط جنین در پزشکی قانونی

وی در تشریح روند جدید رسیدگی به درخواست های قانونی سقط جنین در پزشکی قانونی به خبرنگار ایرنا گفت: اولین اقدام برای اخذ مجوز سقط جنین مراجعه مادر باردار به پزشکی قانونی مرکز استان است. اما در برخی از مراکز استان های بزرگ که دارای چندین دفتر هستند، تنها یکی از این دفاتر این متقاضیان را می پذیرد

رئیس گروه کنترل کیفی سازمان پزشکی قانونی افزود: در استان های بزرگی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان با توجه به وسعت و گستردگی شهرستان های استان امکان ارجاع مادر باردار به پزشکی قانونی وجود دارد. بخش های پزشکی برخی از شهرستان های آن استان (به جز مرکز استان) البته تعداد این شهرستان ها بسیار محدود است.

وی ادامه داد: همچنین در موارد نادری که مادر به دلیل بیماری در بیمارستان بستری می شود، شوهر یا سایر بستگان نزدیک می توانند با مراجعه به پزشک معالج با مراجعه به پزشک معالج، از طرف مادر باردار درخواست سقط جنین کنند.

مدارک مورد نیاز جهت ارجاع به پزشکی قانونی

جعفری درباره مدارک مورد نیاز برای مراجعه به پزشکی قانونی گفت: هنگام مراجعه به پزشکی قانونی، ارائه مدارک از متقاضی شامل این مدارک، شناسنامه معتبر، سونوگرافی اوایل بارداری، مدارک لازم حاکی از ناهنجاری های جنینی مانند سونوگرافی جنین ضروری است. ناهنجاری ها از اکوکاردیوگرافی یا آزمایش ژنتیک گزارش دهید و در صورتی که دلیل درخواست مادر برای سقط جنین بیماری خود مادر باشد، مدارک بیماری مادر به همراه گواهی پزشکی باید ارائه شود.

این کارشناس بررسی بالینی سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: پس از پذیرش و تشکیل پرونده، مادر باردار مصاحبه و گاهاً توسط یکی از پزشکان معاینه می شود و در صورت کامل نبودن مدارک ارائه شده، مدارک تکمیلی از جمله سونوگرافی، درخواست و گاهی اوقات می شود. مشاوره با انجام توسط کارشناسان.

در موارد سقط جنین قانونی، بحث زمان و فوریت در رسیدگی و اظهار نظر موضوعی اساسی است.

وی با تاکید بر اینکه در موارد قانونی سقط جنین بحث زمان و فوریت موضوع اساسی در رسیدگی و اعلام نظر است، تصریح کرد: پس از ختم پرونده اگر سن جنین در حدی باشد که وجود داشته باشد. مهلت شدید برای صدور مجوز سقط جنین (صدور مجوز) فقط قبل از تولد روح انجام می شود، یعنی. چهار ماه پیش) در همان روز کمیسیون سقط جنین با حضور قاضی، کارشناس متعهد و پزشک قانونی تشکیل می شود و قاضی کمیسیون در مورد صدور یا عدم صدور مجوز سقط تصمیم می گیرد.

مجوز فقط قبل از تولد روح، یعنی قبل از چهار ماهگی صادر می شود

جعفری در خصوص مواردی که مهلت ندارند، گفت: در صورت عدم مهلت برای صدور پروانه پس از احراز تمامی شرایط لازم (امکان صدور مجوز قانونی سقط جنین تنها از چهار ماه پیش وجود دارد)، پس از تشکیل و تکمیل پرونده، از مادر خواسته می شود در روز معینی (حداکثر در 7 روز آینده) مجدداً بیاید و در جلسه کمیسیون سقط جنین شرکت کند، در این جلسه بر اساس نظر قاضی کمیسیون در مورد امکان تصمیم گیری می شود. صدور مجوز قانونی سقط جنین یا خیر.

به گفته وی، در مواردی که علت درخواست سقط جنین، ناهنجاری، بیماری جنین باشد، علاوه بر مادر، شهادت شوهر نیز لازم است و در این موارد باید ارائه شود. شناسنامه مادر و شوهر و در صورت عدم امکان حضور زوجه، نحوه اخذ شهادت زوجه با کمیسیون قضات تعیین می شود ولی در مواردی که دلیل درخواست سقط جنین بیماری مادر، اخذ شهادت زوجه لازم نیست.

مجوز سقط جنین قانونی با تصمیم قاضی صادر می شود

رئیس گروه کنترل کیفی سازمان با اشاره به اینکه مجوز قانونی سقط جنین با تصمیم قاضی صادر می شود، افزود: پس از صدور مجوز سقط جنین که در قالب تصمیم قاضی است، مادر باردار می تواند به بیمارستان هایی که لیستی توسط پزشکی قانونی ارائه شده است.بگذارید برود و سقط جنین کند.

مجوز سقط صادر شده حداکثر 15 روز اعتبار دارد

وی خاطرنشان کرد: البته توجه به این نکته ضروری است که مجوز سقط صادر شده حداکثر 15 روز اعتبار دارد و در صورت انقضای آن این مجوز باطل می شود، 4 ماهگی امکان پذیر است و در صورت جنین نزدیک به 4 ماهگی است پس مجوز سقط صادر شده فقط برای یک روز اعتبار دارد و مادر باردار باید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند و وظیفه بیمارستان تهیه دارو برای سقط جنین است.

جعفری تاکید کرد: تهیه داروهای سقط جنین بر عهده بیمارستان است و تنها با مجوز قانونی سقط جنین (صادر شده توسط قاضی) و تجویز پزشک، داروی لازم توسط پرسنل بخش داروسازی بیمارستان محل حضور مادر تهیه و مصرف می شود. بستری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی که مادر یا همسرش به رای صادره مبنی بر قابل قبولی یا عدم پذیرش سقط جنین اعتراض داشته باشند، می توانند به دادگاه تجدید نظر قانونی برای سقط قانونی شکایت کنند و اعتراض تا یک هفته پس از آن قابل اعتراض است. توجه به سن جنین ضروری است، زیرا اگر سن حاملگی بیش از چهار ماه باشد، امکان تغییر تصمیم وجود ندارد.

عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی 10 خردادماه امسال در نشست خبری آمار سقط جنین اعلام کرد: در دو ماهه نخست امسال 1903 درخواست سقط جنین داشتیم که از این تعداد 1477 نفر مجوز دریافت کردند. تعداد درخواست ها در مقایسه با Toi نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 درصد رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید