روایت شاهدان عینی از سقوط داخلی یک وزارتخانه کلیدی

روایت شاهدان عینی از سقوط داخلی یک وزارتخانه کلیدی

روز جدید جواد مرشیدی: بیش از سه ماه از استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گذرد. در این مدت این وزارتخانه زیر نظر محمدهادی زاهدی وفا اداره می شد و اکنون در نهم شهریور ماه نامه ای مبنی بر معرفی وی به عنوان نسخه پیشنهادی این وزارتخانه به شورای اسلامی شهر صادر شد. اعلام می شود. وی در روزهای 29 و 30 شهریور در کمیسیون های 15 گانه مجلس حضور می یابد و سوابق تحصیلی و …

وی برنامه های مدیریتی و تحولی خود را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه و به سوالات و شبهات نمایندگان مردم پاسخ خواهد داد. اما باید دید با توجه به دستور اکید رئیس جمهور در خصوص مسئولانی که فرزندانشان در خارج از کشور زندگی می کنند، آیا نمایندگان مجلس بدون توجه به تحصیل فرزندان زاهدی وفا در خارج از کشور به وی رای اعتماد خواهند داد؟ خبرآنلاین در گفت و گو با محمودرضا حسنوند مشاور عبدالمالکی و نماینده دوره هفتم مجلس به بررسی عملکرد وزیر مستعفی و سرپرست فعلی این وزارتخانه پرداخت.

مشاور آقای عبدالمالکی بودید؟

من در زمان آقای عبدالمالکی مشاور ایشان بودم، اما چیزی که ایشان به آن توجه نداشتند مشاوران بودند. به همین دلیل به آقای عبدالمالکی گفتم من دنبال مقام نیستم، پست من ستاره دارد اما به دنبال حفظ حرمت هستم، نگذارید حرمت زیر پا گذاشته شود.

ارزیابی شما از وزارت آقای عبدالمالکی چیست؟

جوانی یکی از نقاط قوت او بود. باید از توان جوانان در جهت مثبت استفاده می کردند که متاسفانه نشد. اگر آقای عبدالملکی تجربه خود وزارتخانه ها را نداشت، حداقل باید از نیروهای موجود در وزارتخانه استفاده می کرد زیرا آن نیروها سابقه و تجربه داشتند. افرادی در وزارتخانه بودند که دو دوره سابقه استانداری تهران را داشتند، معاون وزیر بودند یا در وزارت تعاون مشاور بودند که متاسفانه رفتند و خانه نشین شدند. او از این قدرت ها استفاده نکرد. در همان زمان سربازانی را آورده بود که علیرغم سلامتی، بی تجربه و بی لیاقت بودند. آنها فقط رزومه را پر کردند و در جای دیگری کار پیدا کردند. من سالها مشاور هستم. مشاور یعنی بصیر و مغز وزیر. اما از نیروهای مجرب کمک نگرفتند و در نتیجه آقای عبدالمالکی باعث متلاشی شدن سازمان شد.

چه آسیبی به وزارتخانه وارد کردند؟

نیرویی که 30 سال زحمت کشید و قائم مقام مدیرکل شد و حالا باید مدیرکل شود و بعد بازنشسته شود، یک نیروی ناکارآمد را جای او گذاشتند. طبیعی است که روال همه امور به هم بخورد. آقای عبدالمالکی با 1300 نفر مصاحبه کرد و گفت اینها مدیران آینده ما هستند. یعنی می خواستند بخش عظیمی از تجربه و مغز سازمان را در آینده به جا بگذارند که این هشداری هم برای مدیران فعلی بود. باید از آنها استفاده می کردیم تا نیروهای جدید تجربه کسب کنند و به این ترتیب نیروهای جوان را آموزش دهیم. اما متأسفانه به جای استفاده از سیستم معلم/دانش آموز که یکی از تکنیک های درون دستگاه ها است، کلاس تحت سلطه دانش آموز بر معلم قرار گرفته است. یعنی یک مشاور جوان وارد شد و مدیری را با 30 سال سابقه جایگزین کرد و مدیر کل باتجربه باید به جوانان ناکارآمد آموزش می داد. این یکی از ضعف ها و آسیب هایی بود که آقای عبدالمالکی به این وزارتخانه وارد کرد. همچنین مصاحبه هایی که وی انجام داد، مانند افزایش حقوق 57 درصدی، آیا دولت و مجلس می توانند بار مالی خود را برآورده کنند؟ آیا چنین افزایش بودجه ای وجود داشت؟ ناگهان 57 درصد به دستمزد کارگر اضافه شد و اگر آن را نمی دادیم، کارگر در خیابان راه می رفت.

برای پرداخت، دولت با کسری بودجه مواجه شد و با اعلام این عدد وضعیت برای کارگران فاجعه بار شد. کارخانه های ما در حال حاضر در حال تعدیل کارکنان خود هستند. کارمندان هم می گویند ما در این تورم زندگی نمی کنیم چرا برای کارگران 57 درصد و برای ما 10 درصد افزایش دارد. من سه بار با آقای عبدالمالکی ملاقات کردم و به ایشان تذکر دادم، گفتم شما پیش ما نمی آیید، اما طبق وظایفم به اینجا می آیم و می گویم اگر این روند را ادامه دهید 6 ماه دیگر می روید.

سه ماه است که وزارتخانه توسط ناظر اداره می شود، عملکرد فصلی آقای زاهدی وفا را چگونه می بینید؟

از نظر رضایت شغلی کارمندان، آقای زاهدی وفا در این سه ماه عملکرد بهتری داشته و کارکنان وزارتخانه نسبت به آقای عبدالملکی از ایشان رضایت بیشتری دارند. اما خارج از وزارتخانه مسائل زیادی مثل بهزیستی و شستا و … وجود دارد که همه آنها را باید با هم جمع کرد تا گفت معدل سرپرست آن عدد است. البته ما نمی توانیم در سه ماه عملکرد را ارزیابی کنیم و آمار دقیقی هم ندارم. سال گذشته طبق نظرسنجی مرکز شهید رجایی، وزارتخانه ما جزو وزارتخانه های درجه یک بود و الان جایگاه ما زیر ده است. نمی دانم ایشان به عنوان وزیر چگونه گفتند با یک میلیون تومان می شود کار کرد اما حداقل آقای زاهدی وفا چنین حرفی نمی زند.

در آن مدت تعامل آقای زاهدی وفا با نمایندگان مجلس چگونه بود؟

این چیزی است که باید از نمایندگان مجلس بخواهید

از کجا می دانید شانس او ​​برای رای اعتماد چقدر است؟

من نماینده مجلس بودم و می دانم که تعدادی از نمایندگان به برنامه ها رای می دهند و او هم می رود و از آنها دفاع می کند. یک سری از نمایندگان ملی فکر نمی کنند و برای حوزه انتخابیه خود یک سری وعده می خواهند پس بر اساس آن رای می دهند و فقط به منافع منطقه ای خود فکر می کنند. البته لابی گری هم در اینجا نقش مهمی دارد.

موضوع تحصیل و تابعیت مضاعف فرزندان آقای زاهدی وفا تا چه اندازه بر رای نمایندگان مردم تاثیر می گذارد؟

100% موثر است و کسانی که مخالف آن هستند از این مشکل سوء استفاده می کنند. یک سری از نمایندگان به دنبال همین مشکلات هستند.

یک وزیر کارآمد برای مدیریت این وزارتخانه مهم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

باید وزیری باشد که جای سه وزیر را بگیرد، این وزارتخانه ای است که 35 درصد جامعه هدف کشور را پوشش می دهد. از زمانی که انسان به دنیا می آید تا زمانی که می میرد با این وزارتخانه کار می کند. این وزارتخانه به دلیل بحث اشتغال، رفاه اجتماعی، خط فقر، تعاون و… در خط مقدم شعارهای آقای رئیسی قرار دارد. در این وزارتخانه برگزار می شود. همه اینها یعنی هرکسی که می خواهد وزیر این وزارتخانه شود باید قدرت سه وزیر را داشته باشد. نمی شود فردی مثل آقای عبدالمالکی را که هیچ کار رهبری انجام نداده است، یک شبه به وزارت منصوب کرد و از مشاوران استفاده نکرد و در نهایت به چنین سرنوشتی دچار نشود. فردی که به وزارت تعاون منصوب می شود باید اقتصاددان باشد تا بتواند در شستا و تامین اجتماعی کار کند، آسیب های اجتماعی را بشناسد تا بتواند روی مسائل رفاهی کار کند و بتواند تعاونی ها را فعال کند.

تعاون، کار و رفاه موتور محرکه دولت است و اگر وزیر بعدی هم سیاستمدار باشد، نباید کار سیاسی انجام دهد. مدیرانی را در بخش های مختلف استخدام کنید که واقعا کارآمد هستند و می توانند کار کنند. اگر وزیر باید سیاسی باشد و وزارت باید سیاسی شود، بهتر است در وزارت کشور ادغام شود.

دیدگاهتان را بنویسید