روایتی از شاهدان عینی از قیام گوهرشاد منتشر شد

ساعت: 17:32
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922812

کتاب “ماکسیم روی بام”؛ به نویسندگی اکرم یعکوبی توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کتاب “ماکسیم روی بام”؛ قیام گوهرشاد نوشته اکرم یعقوبی به تازگی توسط انتشارات راه یار منتشر شده است. این کتاب مجموعه ای از خاطرات و روایت های بازماندگان قتل عام محصوران حرم رضوی توسط رضاخان است.

محتوای «ماکسیم بر بام» با تحقیق مهدی عشقرزوانی، قربان طرهان، اسماعیل شرفی، رضا پاکیما تهیه شده است.

سیاست حذف حجاب یکی از آن سیاست های استبدادی در تاریخ معاصر ایران بود که ریشه در استعمار دارد. استعمار از ابتدا در همه امور زندگی مردم دخالت کرد و پس از دهه ها تقابل مستقیم با مردم ایران، تصمیم گرفت در سایه قدرت و تبلیغات و بازوی اجرایی خود را الگویی برای توسعه جهان اسلام معرفی کند. برای دستیابی به چنین الگویی در ایران ایجاد شده توسط: رضاخان. همان رضا هانی که قبل از شاهی به خاطر مهارتش در استفاده از مسلسل ماکسیم به «رضا ماکسیم» معروف بود.

با تثبیت قدرت رضاشاه و یارانش، برنامه های فرهنگی استعماری علیه هویت مذهبی و ملی ایران قانون شد و قابل اجرا شد. علما و مردم نیز به طرق مختلف سعی در مبارزه با سیاست های ضد دینی دارند. رضاشاه که قبل از شاهنشاهی فقط تجربه نظامی داشت در پاسخ به تقاضای عمومی مردم محاصره شده در مسجد گوهرشاد را با مسلسل تیرباران کرد. صدای شلیک مسلسل و مردان الله اکبر در تمام محله های مشهد به گوش می رسید.

شنیدن صحبت های سالمندان مشهدی بس است، هنوز صدای کامیون های حامل پیکر شهدا را می شنوند، هنوز بزرگان خود را به یاد دارند که کشته ها و مجروحان را با هم در گودال گلی دفن کردند. هنوز روستائیانی را می بینند که با بیل و کلنگ به مشهد رفتند تا در جنگ مسجد یا جنگ جهاد شرکت کنند. گرچه آن روز نتوانستند ظلم را برطرف کنند; اما به قول شهید نواب صفوی: «در باطن منتظر بودند، نیمه شب بر درگاه خدا می گریستند و انتقام می خواستند و به انتظار آن روز نشستند…» و این گونه کشتن ناحق است. مردم در مسجد گوهرشاد و تبعید و زندانی شدن علما در شهرهای مختلف پایان یافت، نه، اما آغاز مبارزه منفی با سیاست افشای حجاب بود.

در آن سال ها بیشتر زنان یا در خانه می ماندند یا مجبور بودند بیرون بروند. اما همه می خواستند همدیگر چادر را روی زمین نگذارند. اکنون بیش از هشت دهه از آن سال های تلخ می گذرد. متأسفانه بیشتر سوابق تاریخی چنین رویداد بزرگی به طور کامل از بین رفته است. ده‌ها هزار شاهد عینی که هزاران داستان واقعی آن سال‌ها را نقل کرده‌اند، بدون اینکه نام و نشانی از آن‌ها ثبت شود، دنیا را ترک کرده‌اند. اما وسعت و شدت حادثه آنقدر زیاد بود که هنوز هم می توان داستان های جدیدی از آن روزها شنید.

این کتاب با 128 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 38 هزار تومان موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید